Pohonné hmoty dále zlevňují a budou. Ropu zlevňují pády a otřesy bank

Pohonné hmoty v Česku nadále zlevňují. Nafta opět výrazněji než benzín. Benzín se aktuálně prodává celorepublikově průměrně za 37,29 koruny za litr, tedy o devět haléřů levněji než před týdnem. Nafta za posledních sedm dní zlevnila o 22 haléřů na 35,86 koruny za litr.
Nafta v poslední době zlevňuje výrazněji než benzín, neboť topná sezóna se pomalu, ale jistě chýlí ke konci. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Nafta je tak nejlevnější od první poloviny února 2022, tedy od doby před zahájením ruské invaze na Ukrajinu, jejíž důsledky loni vyhnaly její cenu v ČR až k úrovni 50 korun za litr. V příštích sedmi dnes pohonné hmoty dále mírně zlevní, v rozsahu kolem třiceti haléřů na litr.

Cena ropy Brent se totiž v tomto týdnu poměrně výrazně propadla, během středečního obchodování dokonce až na 71,67 dolaru za barel, jak plyne z dat agentury Bloomberg. Ropa je tak nejlevnější od prosince 2021.

Pády a problémy bank, jako je Silicon Valley Bank nebo Credit Suisse, tak mohou těšit alespoň řidiče, i ty české. A to po zohlednění faktu, že vedou k oslabení koruny vůči dolaru. Barel ropy Brent se ve středu poprvé od začátku ledna 2022 prodával v přepočtu za méně než 1 700 korun.

Obava z hlubší světové recese či bankovní krize, v níž ústí současné otřesy mezinárodního bankovnictví, totiž stahuje cenu ropy dolů ještě rychleji než korunu vůči dolaru. Nejlevnější od začátku roku 2022 je také dolarová i korunová cena velkoobchodně prodávaných paliv na komoditní burze v Rotterdamu, jež je určující i pro české čerpadláře.

Nafta v poslední době zlevňuje výrazněji než benzín, neboť topná sezóna se pomalu, ale jistě chýlí ke konci a zásobníky plynu v EU zůstávají nadále naplněny z 56 procent. Přitom v tuto část roku bývají běžně naplněny jen ze zhruba 36 procent. Nadprůměrná naplněnost zásobníků odráží letošní nebývalé teplé zimní počasí v Evropě.

To sráží jak burzovní cenu plynu v EU, od konce loňského srpna o zhruba 86 procent, tak v té souvislosti ruku v ruce poptávku po topné naftě, která je využívána jako náhražka plynu. S poklesem sháňky po topné naftě klesá cena také nafty motorové, a to právě výrazněji, než je tomu u benzínu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Zde je obrovská příležitost pro vládu získat peníze na valorizaci penzí. Stačí zvýšit daň z litru nafty a benzínu min. o 10 kč a zas peníze budou. Tuto daň lze „zlegalizovat“ jako dań z pohodlnosti nebo uhlíkovou daň za již velmi starý a neekologický pohon vozidel. Kdo chce být ekologický a jezdit levně tak může zvolit LPG a bohatší motoristé elektro. Např. já mám oboje……

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB