Bonus za podpis smlouvy s novým dodavatelem energie řešte až nakonec.zdroj: www.pixabay.com

PORADNA: Bonus za podpis smlouvy s novým dodavatelem energie řešte až nakonec

V minulém díle naší poradny jsme se věnovali reklamacím za dodání energií a konstatovali jsme, že je to bohužel většinou boj s větrnými mlýny. A že pro naši peněženku i nervy je mnohem efektivnější, než se (obvykle marně) dohadovat s energetickou společností nebo Energetickým regulačním úřadem, dodavatele prostě vyměnit. Není to nijak složité, ale právě ona jednoduchost skrývá hrozbu – snadno se dostaneme z deště pod okap.

Dodavatelé energií patří k nejsilnějším inzerentům v médiích, nabídky jejich služeb se na nás valí prakticky neustále. Jak se v nich orientovat? Hned na začátku je nutné si připomenout, že na trhu neexistuje společnost, jejíž nabídka by se dala označit za jednoznačně nejlepší a obecně nejvýhodnější. Na druhou stranu to neznamená, že by se společnosti nesnažily nabízet bonusy i jiné marketingové nabídky a portfolio jejich služeb by nestálo za porovnání. Ale hlubší, než jen posouzení toho, jak vysoký podpisový bonus ta která firma nabízí. Je to jako s bankou, kde ta s nejvyššími úroky zdaleka nemusí být pro klienty ta nejpřívětivější.

Za energie platíme poměrně velkou část rodinného rozpočtu, takže patří k finanční gramotnosti tyto výdaje sledovat. Ale jako není vhodný extrém, kdy se upíšeme společnosti a účty platíme automaticky a bez povšimnutí, tak není ani dobré pobíhat mezi nabídkami jako mezi kapkami deště a měnit dodavatele každý rok. Dříve nebo později se totiž zákonitě spálíme.

Na co bychom si měli dát největší pozor? Především na vlastní spotřebu a teď nemáme na mysli dodržování pravidla, zda někde nesvítíme zbytečně. Měli bychom si zmapovat, především u elektrické energie, průměrnou spotřebu, sezónnost, tarify, kapacitu jističů apod. A zajít se za zástupcem dodavatele vyptat, zda opravdu čerpáme energii pro nás optimálním způsobem. Tuto návštěvu můžeme zopakovat u konkurence a porovnat nejen nabídky, ale i chování a kompetentnost, s jakou jsme se při jednání setkali.

Toto kolečko je nejlepší absolvovat před koncem smluvního období (pokud máme smlouvu na dobu určitou), nebo po rozhodnutí podat výpověď ze smlouvy na dobu neurčitou (pak musíme počítat s výpovědní lhůtou). Může se samozřejmě stát, že zjistíme, že u konkurence bychom si nepolepšili. Berme to nikoli jako zklamání, ale naopak ten nejlepší výsledek, který je navíc oslazený pocitem, že se o své výdaje umíme postarat jako dobrý hospodář.

Při těchto návštěvách se nepochybně dozvíme vše o výhodách a bonusech firem, takže není třeba brouzdat na internetu, ale také o tom, zda při naší spotřebě nenabízí jiný dodavatel výhodnější ceny. Pak je třeba vzít rovněž v úvahu délku smlouvy, sankce za její nedodržení, možnost výhod při sdruženém odběru elektřiny a plynu od jedné společnosti, slevy za internetové vyúčtování a další bonusy a nakonec i jednorázový příplatek, který firmy při nástupu často nabízejí. Výhodou zákazníků v současné době je, že konkurence je větší, než trh dlouhodobě unese, a ceny energií na minimech.

Nikdy bychom neměli podepisovat smlouvu s novým dodavatelem, aniž bychom si porovnali jiné nabídky na trhu. A toto srovnání bychom měli vždy konzultovat s odborníkem.  Například cena elektřiny se totiž skládá z několika složek a její rozklíčování je pro laika složité. Zatímco regulované složky jsou pro každý kalendářní rok pevné a neměnné pro všechny dodavatele, takže vlastně nemá ani cenu se jimi příliš zabývat, jádrem pudla je neregulovaná složka ceny, která závisí na nabídce jednotlivých dodavatelů. Z ceníku by mělo být jasně zřejmé rozložení složek ceny a současně by měla být uvedena konečná cena za spotřebovanou jednotku. Někteří dodavatelé však vynechávají regulované ceny, uvádějí ceny bez DPH či „zapomínají“ na různé poplatky za činnost operátora. Případně jsou tyto nástavby ceny uvedeny drobným písmem na zastrčeném místě ceníku.

Důležité jsou však také obchodní podmínky, které je nutné si pečlivě prostudovat, protože mohou skrývat různá omezení pro vypovězení smlouvy, včetně citelných pokut, nebo aktivační poplatek při změně dodavatele.

Řídit bychom se měli rovněž pověstí dodavatele, jeho postavením na trhu (počet klientů)a v neposlední řadě osobní zkušeností z jednání. Velké nebezpečí, které mnoho let představovaly nabídky podomních prodejců nabízejících nekonkurenční služby, sice ještě nezmizelo, ale díky legislativě je už výrazně zmírněno.

Od počátku letošního roku totiž energetický zákon umožňuje vypovědět smlouvy o dodávce energií uzavírané na dálku (sjednané prostřednictvím internetu či telefonu) či s podomním prodejcem (uzavírané mimo obvyklé obchodní prostory) ve lhůtě od podpisu smlouvy až do 15 dní po zahájení dodávek energie. Výpovědní doba činí 15 dnů a začíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli. Dodavatel v tomto případě nemůže vůči spotřebiteli uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci.

Jak si vybírat nového dodavatele energie:

  1. Ke změně dodavatele je třeba mít pádný důvod, obvykle je jím negativní zkušenost při osobním jednání nebo s vyřizováním reklamace či stížnosti.
  2. Na trhu není společnost s jednoznačně nejlepší nabídkou, musíme si nejdříve vyhodnotit parametry vlastní spotřeby a pro ně hledat nejvýhodnější podmínky.
  3. Především u dodávky elektřiny dodavatelé v ceníku pro veřejnost často neuvádějí všechny složky, z nichž se skládá konečná cena.
  4. Kromě cenových jsou důležité také obchodní podmínky, pověst dodavatele a naše osobní zkušenost.
  5. Od letošního roku se snáze vypovídají smlouvy uzavírané na dálku nebo s podomními obchodníky.
Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *