Co nezapomenout před cestou na dovolenou.zdroj: www.pixabay.com

PORADNA: Co nezapomenout před cestou na dovolenou

Prázdniny a dovolená. Dokonalá synonyma atraktivní už jen tím, že jim skvělý obsah umíme dát my sami. Aby to však byl obsah takový, na který budeme ještě dlouho vzpomínat s příjemnými pocity, vám redakce našeho portálu nejen přeje, ale chce k tomu také přispět. Konkrétně sérií článků, které vás v průběhu prázdnin provedou úskalími a nástrahami číhajícími právě na dovolené.

Konečně! Místo letního odpočinku jsme si vybrali a zaplatili, v pokoji se vrší sbalené kufry a tašky, do nichž se na poslední chvíli snažíme nacpat to, bez čeho se v následujících dnech rozhodně neobejdeme. Do odjezdu chybí pár hodin a naposledy kontrolujeme, jestli jsme na něco nezapomněli. Samozřejmě, pojištění!

Základní rada sice zní, že nejlepší je pojistit se hned při zakoupení zájezdu, protože je to cenově výhodnější a v klidu si sjednáme nejlepší typ pojištění podle charakteru zájezdu. Ale co teď s takovou radou? Rovnou zapomeňte na přísloví, že risk je zisk a bez pojištění ušetříte, jak si to myslí pětina Čechů vyjíždějících do zahraničí bez pojistky. Tohle totiž není adrenalin, ale pravděpodobný průšvih.

Naštěstí je možné si celkem jednoduše sjednat on-line pojištění přímo z domova. Stačí si najít webové stránky vaší pojišťovny nebo se obrátit na zákaznickou linku o radu. Jako letní novinku nabízí mobilní operátor O2 placenou službu, kdy základní pojištění máte předplaceno a aktivuje se až v zahraničí při aktivaci roamingu. I to může být pomoc pro zapomnětlivé.

Ale pozor. Při sjednávání si pojištění na poslední chvíli se vystavujete nejméně dvěma velkým rizikům. Jednak nebudete mít čas prostudovat si rozsah pojištění, přestože tzv. výluky (na jaké plnění se pojistka nevztahuje), které přinášejí nepříjemná překvapení, je obvykle třeba nejprve ve smlouvě odhalit. A navíc bude pro mnohé překvapením, že pokud si nesjednají on-line pojistku doma, před hranicemi nebo alespoň na letišti, kdy platí prakticky okamžitě, ale až ze zahraničí, musejí počítat se sedmidenní lhůtou, než pojistka začne platit. Pojišťovny se tím brání případnému zneužití, kdy se klienti pojišťovali až ve chvíli, kdy už čelili nějakému karambolu.

Ale i taková pojistka je lepší než žádná. A nepojišťujeme se jen proti nemocem, úrazům, ale také proti krádežím, pojišťujeme odpovědnost za způsobené škody a v případě nákupu zájezdu s předstihem se pojistíme i proti stornu. Při cestě do exotických zemí myslíme kromě pojištění také na preventivní prohlídky, potřebná očkování i adekvátní vybavení cestovní lékárničky.

Když už jsme u nemocí, dalším mýtem je, že kartička zdravotní pojišťovny (tzv. EHIC) nám v cizině poslouží podobně jako u nás, když už jsme v té Evropské unii. Omyl, neposlouží, a to dokonce ani v okolních zemích, natožpak za mořem.

Oficiálně máme s kartou EHIC nárok na bezplatné základní ošetření ve vybrané síti zdravotnických zařízení. V praxi to znamená, že i když budete nasměrováni (například asistenční službou vaší pojišťovny) do vybrané nemocnice, prakticky vše od otevření dveří je placený nadstandard. A nepočítejte s velkorysostí nebo úměrou, že čím civilizovanější země, tím rozumnější ceny. Ve výši nákladů na léčbu vedou Spojené státy americké a Kanada.

Kromě prokázání se pojistkou to znamená mít sebou vždy hotovost v místní měně, protože prakticky všude zaplatíte za ošetření na dřevo a náhradu až následně budete požadovat po své pojišťovně.

K tomu však budete potřebovat doklady o zaplacení ošetření, léků, převozu apod. Pozor, zejména na východ od nás je vydávají někdy až po důrazném vyžádání. Pojišťovna uhradí jen takové náklady, které byly podle jejího mínění zaplaceny efektivně a prokazatelně na řešení nastalé situace. I z tohoto důvodu je dobré vše předem konzultovat s asistenční linkou. V každém případě je nutné dodržet lhůtu třiceti dní od návratu domů (skončení pojištění), kdy je nutné pojistnou událost nahlásit.

Újmu, zdravotní či hmotnou, však v zahraničí nemusíme utrpět jen my, ale můžeme ji i způsobit. I proti této události se můžeme pojistit, záleží však také na okolnostech, za nichž jsme se do této situace dostali. Především při cestování po vlastní ose je nezbytné seznámit se s odlišnostmi v předpisech, vybavení vozu, dokladech nejen v cílové zemi, ale i po celé trase. Totéž platí při půjčování vozidla na místě, přičemž především v exotických destinacích se můžete potkat s tím, že na turisty musí být přísnost jaksi větší. A vymahatelnost práva na místě přestupku je skoro všude efektivnější než u nás.

Pokud vědomě uděláte nerozvážnost nebo porušíte povinnosti či místní předpisy, může být problém s plným proplacením vzniklých nákladů. Totéž platí o konání pod vlivem alkoholu nebo drog. Když dojde na oficiální šetření nebo dokonce vyšetřování, podepisujte jen dokumenty a protokoly, kterým opravdu rozumíte. V případě závažných událostí se vyplatí přivolat policii a poradit se s asistenční službou na telefonu. Pro účastníky organizovaných zájezdů je automatická pomoc delegáta. Vynaložený čas se bohatě vrátí při projednávání následků.

Ministerstvo zahraničních věcí na svém webu aktualizuje přehled zemí, lokalit nebo regionů, kde hrozí turistům akutní nebezpečí. Může se jednat o politické nepokoje, hrozbu teroristického útoku nebo třeba epidemie. Vyplatí se každopádně znát a respektovat poměry a zvyklosti všech zemí, které se chystáme navštívit. A nedomnívat se, že o dovolené nám projdou věci, které by nám doma neprošly.

Zkrátka, pojištění je při cestě do zahraničí základ. Samo o sobě však nepříjemným událostem nezabrání, neochrání nás od zážitků, které nám mohou dovolenou pokazit. To můžeme hlavně my sami.

Pojištění je však od toho, aby se dovolená nezměnila v noční můru ještě dlouho po návratu z ciziny, protože spoustě průšvihů, které nás mohou potkat při prázdninových cestách, můžeme předejít už doma. A tomu se budeme věnovat za týden.

Co nezapomenout před cestou do zahraničí:

  1. Pojistit se. Nejlépe při zaplacení zájezdu, nejpozději on-line ještě z domova. Pojistka uzavřená v zahraničí platí až po uplynutí ochranné lhůty.
  2. Vzít si hotovost pro nenadálé události, např. platbu u lékaře apod.
  3. Seznámit se s pravidly a zvyklostmi regionu, kam míříme.
  4. Nepodepisovat doklady a protokoly, kterým nerozumíme. Požádat o pomoc delegáta, asistenční službu, místní policii.
  5. Shromažďovat doklady pro nahlášení pojistné události do 30 dní po návratu.
Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *