Internetový trh sice ovládají nejznámější značky, ale protože při troše námaze lze najít tu nejlepší cenu celkem snadno, zákazníci se obracejí i na malé prodejce.zdroj: Pixabay.com

PORADNA: Nakupování na internetu je rychlejší, pohodlnější, ale také nebezpečnější

Mezi pomyslné vítěze uplynulého roku se zařadily tuzemské e-shopy. Poprvé v historii se jejich obrat dostal přes 100 miliard korun, což v meziročním srovnání znamená nárůst zhruba 25 %, podíl na maloobchodních tržbách tedy tvoří už na jednu desetinu. Velkou měrou se na tom podílely vánoční nákupy i díky tomu, že tradiční povánoční slevy nabízely internetové obchody již před svátky a navíc se jich netýkaly vánoční prázdniny většiny kamenných obchodů.

S rozvojem internetového nakupování se však zvyšuje i počet nováčků, kteří mají s tímto způsobem nákupu dosud minimální zkušenosti, a také množství pokusů, při nichž se nepoctiví prodejci či hackeři pokoušejí vyluxovat účty málo obezřetných zákazníků. Stále totiž platí, že nákup v e-shopu skrývá nebezpečí, že přijdete o peníze, takže se vyplatí dodržet několik základních pravidel.

Internetový trh sice ovládají nejznámější značky, ale protože při troše námaze lze najít tu nejlepší cenu celkem snadno, zákazníci se obracejí i na malé prodejce. V Česku na konci roku 2016 fungovalo zhruba 38 500 internetových obchodů, což je o pětistovku více než loni. Jak se v té záplavě vyznat? Nalezená cena je lákavá, ale jak poznáme, zda je vybraný dodavatel i spolehlivý?

Základním ukazatelem je, zda webové stránky internetového prodejce nabízejí základní údaje, kterými jsou kontakty (není od věci si vyzkoušet telefonické spojení) a srozumitelné a snadno dohledatelné obchodní podmínky. Známkou spolehlivosti je označení „certifikovaný obchod“, které by mělo být viditelně uvedené. A bezprostředně po realizaci objednávky byste měli obdržet potvrzovací mail.

Jaký způsob platby je nejbezpečnější? Samozřejmě ten na dobírku, tedy „z ruky do ruky“ při dodání zboží a zaplacení poplatku. Je to zkrátka „něco za něco“. Sice zaplatíte navíc pár desítek korun, ale dárek máte bezpečně v ruce.

Pokud vám nedorazí zboží objednané a zaplacené přes internet a  prodejce nebude reagovat na vaši žádost o vrácení peněz, můžete své peníze dostat zpět díky tzv. chargebacku. Při něm banka spotřebitele vymůže peníze zpět od banky obchodníka, pokud nákup a platbu řádně doložíte. Podmínkou však je, abyste zboží zaplatili kartou.

Při placení z účtu na účet je dostat peníze zpět mnohem těžší. Varovat by vás mělo už to, když v okamžiku platby nejste přesměrováni na stránky banky, která by měla mít jako jediná přístup k vašim údajům. Zdánlivě pohodlný způsob platby z účtu na účet je oblíbený mezi internetovými podvodníky a je považován za nejméně bezpečný.

Nutnou prevencí je také nastavení limitů pro placení kartou a udržování rozumného objemu prostředků na účtu, odkud zasíláte on-line platby. Při tom může dojít ke zneužití bankovních údajů a není třeba počítačovým pirátům jejich nájezdy usnadňovat. Pro tyto případy je vhodné mít v telefonu uložené číslo na zákaznickou linku vaší banky.

Popsané komplikace však neznamenají, že byste měli rezignovat na vyhledávání nejlepší ceny. Prostřednictvím vyhledávačů a srovnávačů podle zadaných kritérií snadno zjistíte, ve kterém obchodě zaplatíte nejvýhodnější cenu. A nemusíte nakupovat jen v tuzemských e-shopech, zahraniční nabídka je mnohdy atraktivnější a levnější. Vždy je však nutné si pročíst obchodní a reklamační podmínky, které se mohou lišit od těch našich, a u dražších dárků zasílaných ze zemí mimo EU je třeba počítat se zaplacením cla či DPH. Řada evropských e-shopů zase k inzerované ceně dárku připočítává poštovné.

Samostatnou kapitolou jsou prodejci na Facebooku, na jejichž nabídku je třeba dát si pozor. Jejich hlavním trikem je – neprodáváme, jen zprostředkováváme. Zákony se tak snaží obejít spousta obchodníků. Prodejce si nasadí masku zprostředkovatele, jako by ho toto označení mohlo zbavit jeho zákonných povinností.

Týká se to zejména povinnosti informovat zákazníka před objednávkou i během jejího průběhu či vyřizování reklamace v záruční době. Rovněž odepření práva si objednávku během 14 dnů rozmyslet a požádat o vrácení plné kupní ceny je v rozporu se zákonem a  je možné toto právo soudně vymáhat.

Pravidla musejí dodržovat všechny e-shopy bez ohledu na to, odkud a jak zboží získávají. Obtíže s prodejcem, který o sobě prohlašuje, že zboží neprodává, nýbrž jen zprostředkovává, lze řešit zasláním podnětu České obchodní inspekci. Od ní si může falešný zprostředkovatel za klamavou obchodní praktiku vysloužit citelnou pokutu.

Na co si dát pozor při nakupování na e-shopu:

  1. Webové stránky internetového prodejce by měly nabízet kontakty i srozumitelné a snadno dohledatelné obchodní podmínky. Známkou spolehlivosti je označení „certifikovaný obchod“. Bezprostředně po realizaci objednávky byste měli obdržet potvrzovací mail.
  2. Nejbezpečnějším, ale i nejdražším způsobem platby je na dobírku. Při platbě kartou a nedodání zboží můžete prostřednictvím své banky využít tzv. Nejméně bezpečný je převod z účtu na účet.
  3. Nutnou prevencí před zneužitím údajů je nastavení limitů pro placení kartou a udržování rozumného objemu prostředků na účtu.
  4. Při nákupu na zahraničních e-shopech je nutné si pročíst obchodní a reklamační podmínky a zajímat se o zaplacení cla a DPH.
  5. Při nákupech na Facebooku platí pro prodejce stejná pravidla jako pro ostatní e-shopy, včetně povinnosti vrátit zákazníkovi do 14 dní plnou cenu a dodržovat lhůty pro reklamaci.
Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *