Odškodnění za zpožděný let je alespoň malá náplast

Poradna

Jsou lidé, kteří se před letem na dovolenou z pražské Ruzyně tetelí blahem už v Dejvicích. Cestování letadlem sice není svátkem jako před třiceti a více lety, je to ale ještě pořád zážitek. Tedy pokud je vše v pořádku nejen v servisu na palubě letadla, ale především nenaberete několikahodinové zpoždění už na začátku dovolené. Zvláště pak, když potřebujete stihnout navazující spoj. To se pak tetelení může změnit v pláč. A navíc i složité vyjednávání s leteckými společnostmi o náhradu.

Odškodnění za zpožděný let je alespoň malá náplast. Foto: PixabayFOTO: www.pixabay.com

Ročně uvíznou na letišti kvůli zpožděnému letu desetitisíce Čechů. Nejčastěji při využití charterových letů při návratu z dovolené, ale i letů s počáteční či cílovou destinací v Česku je zpožděno čtyři tisíce ročně. Někdy se čekání pasažérů na odlet protáhne na mnoho hodin.

V tu chvíli může cestující aspoň trochu utěšit, že za komplikace spojené s několikahodinovým zpožděním nebo zrušením letu by od aerolinek měli získat poměrně slušné odškodnění. Žádá však o ně jen zhruba třetina pasažérů, kteří na něj mají nárok. Proč? Většina lidí se totiž obává, že se ztratí v džungli paragrafů a dopravci kompenzaci stejně odmítnou.

Nejsou to obavy neodůvodněné. Dopravci totiž skutečně obvykle argumentují tím, že zpoždění způsobila tzv. vyšší moc nebo skryté technické závady, a odpovědnost za zpoždění odmítají. Právo na kompenzaci však nezaručuje ochota aerolinek, ale již dvanáct let direktiva EU, která se vztahuje na pravidelné, nízkonákladové i charterové dopravce.

V případě zpoždění či zrušení letu musí cestujícím zajistit občerstvení a v případě nutnosti i ubytování. Při zpoždění delším než tři hodiny má navíc cestující právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur podle délky letu, tedy zhruba 6500 až 16 500 korun. Navíc je evropská legislativa v současné době novelizována a dá se očekávat, že odškodnění bude v dohledné době ještě vylepšeno.

Na druhou stranu, evropská směrnice dává prostor k obraně i přepravcům. Zmiňuje tzv. mimořádné okolnosti, které letecké společnosti zbavují povinnosti vyplatit odškodnění, například sabotáže, počasí, teroristické činy, střet s ptákem či skryté výrobní vady. Evropský soudní dvůr však loni rozhodl, že za provozuschopnost letadla odpovídá dopravce a nese zodpovědnost i za technické závady, kterým nebyl schopen předejít. Přesto mnohé aerolinky odškodnění v těchto případech odmítají.

Problém je, že pokud se dopravce odvolá na výjimky obsažené v evropské směrnici, je pro běžného cestujícího velice obtížné získat relevantní informace a hájit svůj nárok při jednání s leteckou společností. Častý problém je to především u nízkonákladových aerolinek, s nimiž jsou největší potíže při řešení kompenzací, přestože se na ně v tomto směru žádné výjimky nevztahují.

Zbývá však vždy možnost vymáhat odškodnění soudní cestou nebo pomocí specializovaných agentur, které sice mají poměrně vysokou úspěšnost, ale zhruba čtvrtinu odškodného si ponechají na pokrytí vlastních nákladů.

A nemusí se jednat vždy o zrušený let. Nárok na odškodnění vzniká i ve chvíli, kdy se až před odletem zjistí, že byl vydán větší počet rezervací, než je kapacita letu, takže se cestující nevešel a musel letět později. Pokud chyba byla v rezervačním systému letecké společnosti a cestující se náhradním letem dostal do cíle o více než tři hodiny později, náleží mu odškodné podle délky letu.

Chybou společnosti můžete být poškozeni také tím, že cestujete méně komfortně, než jste si zaplatili. Pak můžete požadovat snížení ceny letenky o 30 % u letu do 1 500 km, o 50 % u letu 1 500 až 3 500 km a o 75 % u letu nad 3 500 km.

Jaké jsou další konkrétní taxy odškodného? Až 250 eur (6 875 Kč) při zpoždění delším než 3 hodiny a letu do 1 500 km, až 400 eur (11 000 Kč) při zpoždění delším než 3 hodiny a letu nad 1 500 a do 3 500 km, až 600 eur (16 500 Kč) při zpoždění delším než 3 hodiny a letu nad 3 500 km. Občerstvení a dva telefonní hovory při zpoždění letu nad dvě hodiny, zajištění noclehu při zpoždění přes noc.

Když je příčinou zpoždění něco, co nemohla letecká společnost ovlivnit (špatné počasí, popílek ze sopky, politické nepokoje, stávky, …), nárok na finanční odškodnění nevzniká, i když bylo zpoždění přes tři hodiny a čekal vás let přes půl světa. Máte ale nárok na občerstvení a telefonické hovory.

Druhým nejčastějším důvodem k vyplacení odškodného je zrušení letu v době kratší než 14 dní před odletem, nárok lze uplatnit až tři roky zpětně. Při reklamaci zpožděného nebo zrušeného letu budete potřebovat údaje o letence a palubní vstupenky, případně cestovní pokyny k zájezdu. Zaznamenejte si okolnosti – důvod a délku zpoždění, termín a způsob, jakým jste byli informováni (třeba vyfotografujte odletovou tabuli), důvod odepření nástupu na palubu apod.

Cesta na dovolenou bývá zážitkem, i když ve výjimečných případech ne právě krásným. Navíc, když v cílové destinaci zjistíte, že se vám cestou ztratila zavazadla nebo byl váš kufr cestou vážně poškozen. Ale o tom až za týden.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.