Tohle není příběh vymyšlený pro potřeby pojišťovacích agentů, ale skutečná příhoda z předloňského léta. Parta kamarádů se na cyklovýletě v horách zastavila v hospůdce a poseděla déle, než plánovala. Pak se jedna část zvedla k odchodu, ta druhá ji následovala s několikaminutovým odstupem, ale protože se opozdilci chtěli co nejdříve dotáhnout, volili jízdu do údolí zvanou střelba.
Jak to dopadlo? V zatáčce na šotolině jedné z žen ustřelilo kolo, následovat let končící v příkopu. Naneštěstí hlavou na kameni, naštěstí na té hlavě byla přilba. I tak následoval delší pobyt na JIP a nyní již dvouletá pracovní neschopnost kvůli ztrátě rovnováhy. A štěstí možná největší – přes známého v dotyčné nemocnici se podařilo zatajit, že zraněná cyklistka utrpěla zranění pod vlivem alkoholu, protože podobná nehoda dokáže celé rodině nejen zkomplikovat život, ale dokonce ji zruinovat.
- Cyklista je mnohem hůře chráněný, a proto snáze zranitelný než motorista. Na rozdíl od něj nemá ani povinné ručení ani havarijní pojistku.
- Nikdy nejezděte pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, a to ani v případě legislativní změny.
- Můžete se pojistit u komerčních pojišťoven, ale s plněním počítejte jen v případě, že uděláte vše pro to, aby škoda nenastala, nebo byla minimální.
A to dokonce i v případě, že cyklista je pojištěný, což je pro rekreační sportovce spíše výjimečné. Řešením může být pojištění odpovědnosti, které je v pojišťovnách možné sjednat jako součást pojištění majetku (domácnosti), ale i jako samostatný produkt. Vztahuje se i na dopravní nehody a při nich způsobené škody při jízdě na kole.
Způsobí-li totiž cyklista dopravní nehodu, ohrožuje nejen sebe, ale i další její účastníky, a proto musí kromě pokuty uhradit i všechny škody, ke kterým následkem jeho jednání došlo. Jedná se především o plnění za újmu na zdraví a o škody na majetku, přičemž kompenzace za újmu na zdraví bývá většinou vyšší. Nový občanský zákoník navíc výrazně posílil prostor pro nároky poškozených, protože částka za odškodnění byla oproti předchozímu období až několikanásobně navýšena. Je tedy rozhodně na místě zvážit, jak se proti nečekaným karambolům pojistit.
Řidiči nemotorových vozidel – zejména cyklisté – v loňském roce způsobili 2678 nehod, během nichž zahynulo 33 lidí. Poprázdninová průběžná statistika ukazuje, že letošní čísla budou v obou ukazatelích pravděpodobně ještě hrozivější.
Co všechno tedy hrozí? Vzhledem k tomu, že pro cyklistiky neexistuje povinné ručení ani havarijní pojistka, musí v případě zavinění nehody počítat s tím, že bude vystaven hrozbě zaplatit škodu na cizím majetku. A samozřejmě na svém. Pojišťovny totiž mohou výplatu pojistného plnění krátit, případně zcela odmítnout. Platí to především pro případy, kdy cyklista způsobí škodu či zraní jinou osobu nebo sebe pod vlivem alkoholu či omamných látek.
Ale hmotné škody mohou představovat jen drobné v porovnání s náklady na léčení poškozených, ušlým ziskem za období jejich pracovní neschopnosti a dalšími souvisejícími náklady. Přitom je jasné, že nejvíce ohrožený je samotný cyklista, v porovnání s řidiči či spolujezdci podstatně méně chráněný, a tedy snáze zranitelný.
V případě, že havaroval cyklista pod vlivem alkoholu, velmi pravděpodobně může počítat s tím, že zdravotní pojišťovna po něm bude požadovat úhradu nákladů za jeho léčení. A to dokonce i v případě, když nehodu nezpůsobil. Což se mimochodem v tomto stavu obtížněji prokazuje. Ale zdravotní pojišťovna obvykle nechá pojištěnce, aby ji náklady zaplatil a pak škodu vymáhal soudně na viníkovi nehody.
A příliš nepomůže ani to, když bude cyklista pojištěn u komerční pojišťovny. V případě, že byl pod vlivem alkoholu, má pojišťovna právo takzvaným regresem od něj vymáhat částku, kterou poškozenému zaplatila za vzniklou újmu. Platí to i v případě úrazového pojištění. Pokud si klient úraz způsobí pod vlivem návykových látek, může pojišťovna pojistné plnění krátit nebo zcela odmítnout.
V případech srážky cyklistů, při kterých došlo k těžkému zranění hlavy či páteře, nebo v případech pobytů na specializovaných pracovištích se náklady na léčení a následné odškodnění mohou pohybovat v řádech milionů či dokonce desítek. A slova o možném zruinování rodině jsou pak zcela na místě.
V současné době je ještě jízda na kole po veřejných komunikacích zakázána v případě, když jste před jízdou požili alkohol nebo omamné látky. V případě silniční kontroly hrozí postih od 2500 do 20 000 korun, a to jste ani nehodu způsobit nemuseli. Ve světle výše uvedených skutečností zní téměř neuvěřitelně aktivita zákonodárců, podle nichž by cyklisté na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi. Všude tam, kde hrozí střet s dalšími účastníky silničního provozu, je jízda pod vlivem omamných látek obrovským rizikem pro sebe i ostatní.
Krásný podzim svádí k projížďkám i sváteční cyklisty. Měli by mít na mysli především to, že pivko je nejlepší si dát až doma. Dále je dobré předem myslet na pojištění, které zahrnuje i škody při dopravních nehodách, případně úhradu léčebných nákladů, tedy s plněním několika milionů.
Zástupci pojišťoven se shodují, že nejlepší prevencí je chovat se tak, aby žádná škoda nenastala. Tedy přijmout všechna opatření, aby cyklista škodu odvrátil či minimalizoval. Pojistka totiž kryje jen škody neúmyslné. Vliv na výplatu pojistného plnění má také technický stav kola (musí odpovídat dopravním předpisům) či zda měl cyklista na hlavě helmu.
zlatej bolševik