„Nový, kompletně automatizovaný sklad zrychlí procesy, pomůže našim lidem s náročnou prací, a navíc díky použitým technologiím sníží naši celkovou uhlíkovou stopu,“ informoval redakci FAEI.cz generální ředitel Plzeňského Prazdroje Dragos Constantinescu.
Samonosný regálový sklad je díky použité technologii nejmodernějším skladem Prazdroje a jedním z nejmodernějších skladů tohoto typu v Česku. Zboží ze stáčecí linky přepravuje automatický paletový pojízdný systém čítající 28 vozíků, tzv. gondol, které se pohybují po kolejích v celkové délce přes půl kilometru.
Lahve a plechovky si přímo ve skladu převezmou automatické jeřábové zakladače. Ty jsou vybaveny rekuperací a šetří tak elektrickou energii. Do budoucna pivovar počítá s umístěním fotovoltaických panelů na střeše budovy, které zajistí až 30 procent celkové spotřeby skladu.
Unikátní samonosný regálový systém uskladní až 16 000 palet, tedy přibližně 18 000 000 piv. Celková kapacita skladovacích prostor v pivovaru se tak navýšila o více než 20 procent. Využití kolejí výrazně omezilo potřebu vysokozdvižných vozíků.
„Ve skladu je nyní používáme už jen pro samotnou nakládku do kamionů a ty navíc nově místo LPG jezdí na elektřinu. Jen tím ročně nevyprodukujeme přibližně 500 tun CO2,“ sdělil naší redakci František Holý, manažer skladů Plzeňského Prazdroje.
Pod novým skladem jsou pod zemí zabudované tři retenční nádrže, které zachytí až 838 m3 dešťové vody. To je množství, které by téměř naplnilo dva dvaceti pěti metrové plavecké bazény. Prazdroj dešťovou vodu znovu využije pro chlazení výrobní technologie ve vedle stojícím pivovaru Gambrinus.
Nový sklad zvýší kapacitu expedice zboží o 50 procent. „Díky tomu je nyní možné vyskladnit až 290 palet za hodinu, což odpovídá naložení téměř devíti kamionů. Jsme tak schopni odbavit větší množství závozů a tím rychleji zásobovat naše zákazníky,“ dodal Holý.
Studii proveditelnosti včetně návrhu plně automatického paletového skladu obsluhovaného jeřábovými zakladači připravila firma Logio, která se podílela i na řízení realizace. Přípravné práce pro výstavbu nového skladu včetně demolice toho starého měla na starosti firma APB – Plzeň.
Generálním dodavatelem stavební části nového automatizovaného skladu byla firma Swietelsky. Dalšími partnery projektu byly System Logistics, hlavní dodavatel technologické části, a Bilfinger Tebodin, který měl na starosti projektovou dokumentaci a následně také stavební dozor.