Předvánoční nákupní orgie: Jen na internetu utratíme nejméně 77 miliard

Internetovým prodejcům se i přes uvolnění restriktivních opatření kvůli koronavirové pandemii nadále daří. Jen za vánoční dárky by Češi měli v e-shopem utratit letos minimálně 77 miliard korun. Vyplývá to z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi internetovými spotřebiteli.
Blíží se Vánoce a s nimi i tradiční „nákupní orgie“. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vánoce se kvapem blíží a obchodníkům začíná nejvýnosnější období roku. Rekordní tržby z tradičních předvánočních „nákupních orgií“ předpokládají především e-shopy, kam se během koronavirové pandemie přesunula (a zůstala tam, pozn. aut.) nemalá část zákazníků.

„Zatímco v uplynulém roce měla na vánoční nákupy velký vliv pandemie covid-19 a s ní související vládní opatření, letos budou hrát velkou roli její dopady. A to především v dostupnosti zboží a rostoucí inflaci. Očekáváme proto, že zákazníci nakoupí opět více v e-shopech, které dokážou nabídnout výhodné ceny i špičkový servis,“ sdělil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Rekordní nárůst

Podle výzkumu APEK mezi spotřebiteli by Češi měli jen na internetu utratit skoro 80 miliard korun. Nejde ale jen o předvánoční čas. Internetovým obchodům letos výrazně rostou tržby i v porovnání s celým loňským rokem.

PSALI JSME:
Vítězové pandemie: Lidé utratili v e-shopech rekordních 217 miliard

„Předpovědi jsou opět poměrně komplikované, ale předpokládáme, že Češi utratí letos za dárky na internetu nejméně 77 miliard korun. Může to být ale ještě víc. Podle posledních výsledků totiž víme, že se e-shopům nadále daří a celkový meziroční růst by mohl nakonec přesáhnout dvacet procent,“ řekl Vetyška.

Největší nápor objednávek předpokládá asociace v období kolem tradiční slevové akce Black Friday na konci listopadu, a posléze v prvních dvou prosincových týdnech. Rok 2021 bude v každém případě pro české internetové obchody opět rekordní, a to jak v celkových součtech, tak i ve vánoční sezoně.

Vyprodané e-shopy?

APEK předpokládá, že kvůli inflaci a dalším vlivům může některé zboží brzy zdražit a ke konci mohou být některé modely dokonce nedostupné. Výrobci například musí volit, do kterých svých produktů použijí nedostatkové čipy. Omezená nabídka tak může být třeba u notebooků, televizí anebo mobilních telefonů.

PSALI JSME:
Nedostatek čipů neohrožuje jen autoprůmysl a jeho dodavatele

„Osobně bych určitě doporučil nákupy dárků neodkládat. Snadno by se mohlo stát, že nabídka elektroniky nebude před Vánoci tak široká, jak byli dosud spotřebitelé zvyklí. Nyní mají prodejci v nabídce zboží, do jehož cen se ještě zásadně neprojevuje inflace a omezená dostupnost, již brzy se ale situace může změnit,“ doplnil Jan Vetyška.

Naopak se neočekávají komplikace v oblasti logistiky. Zboží skladem si bude možné opět objednat až prakticky do Štědrého dne. E-shopy a dopravci jsou nachystaní na tradiční předvánoční nápor. Vedle tradičního doručení na adresu budou mít kupující opět širší možnost využít osobních odběrů, a to jak na výdejních místech, tak i ve stále populárnějších automatizovaných boxech.

Pozor na podvodníky

Česká obchodní inspekce (ČOI) současně varuje, aby si zákazníci dávali pozor na nepoctivé internetové prodejce. S rozvojem internetového obchodování podle inspekce vzrostly i počty porušení zákonů.

PSALI JSME:
Nákupů přes internet rekordně přibylo. Stoupá ale i riziko pro spotřebitele

Ve druhém čtvrtletí provedla 371 kontrol a u bezmála 80 procent zaznamenala porušení zákonů. „Výsledky kontrol potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází stále k vysokému počtu porušování práv spotřebitelů,“ uvedl ředitel inspekce Mojmír Bezecný.

Rozvoj internetového obchodování podle něj úzce souvisí se situací kolem vývoje koronavirové pandemie. Stále přibývají nové e-shopy, ale jejich provozovatelé například neinformují své zákazníky o možnostech reklamace.

„Někteří prodávající se také dopouštějí nekalých obchodních praktik, když poskytují nepravdivé informace nebo neposkytují všechny informace důležité pro rozhodnutí spotřebitele o koupi,“ řekl Bezecný. Dodal, že kontroly internetových obchodů budou nadále pokračovat.

PSALI JSME:
Nákupy akorát tak pro zlost. Přijde šunt anebo vůbec nic

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?