Převratné produkty: Lék na obezitu od Novo Nordisk

Analýza
V našem článku o převratných produktech se podíváme na firmu Novo Nordisk. Původně malá farmaceutická společnost se po 30 letech díky neustálým inovacím v oblasti insulinových léčiv a výraznému zvýšení produktivity a efektivity stala třetí nejhodnotnější firmou v celé Evropě.
Příběh Novo Nordisku ukazuje, proč velké zisky na akciových trzích vyžadují nějaký katalyzátor a často i nějaký převratný produkt či obchodní model. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Před šesti lety uvedla na trh přípravek Saxenda, a dala tak vzniknout novému segmentu takzvané péče o obézní pacienty. Už to byl začátek něčeho velkého, a když Novo Nordisk před sedmi čtvrtletími uvedl na trh ještě přípravek Wegovy, nastartoval tím takový růst, že investoři během dvou let nadšeně vyhnali cenu jeho akcií o 122 procent výš.

Možná si říkáte, proč psát v článku o převratných produktech nějaké evropské farmaceutické firmy. Čím je vůbec zajímavá? Novo Nordisk byl v posledních 31 letech jedním z nejúspěšnějších evropských akciových titulů.

Od července 1991 nabídl v přepočtu 20,4% roční výnos, a to včetně reinvestice dividend. Hnacími silami jeho úspěchu byly inovace v oblasti využití insulinu v léčbě diabetu, které vedly v přepočtu k 10,2% ročnímu růstu výnosů od roku 1992. S tím, jak se zvyšovala efektivita firmy, vzrostla ve stejném období marže EBITDA z 22,2 na 46,5 procenta.

Tři desetiletí úspěchů proměnily společnost ze spodních pater akciových trhů v třetí nejhodnotnější evropskou firmu s tržní hodnotou 288 miliard euro. Cesta Novo Nordisku se v mnohém podobá dalšímu dlouhodobě úspěšnému podniku, firmě ASML z Nizozemí, která je v současnosti co do tržní hodnoty čtvrtou největší v Evropě a je považována za evropský korunní klenot.

Velkou důvěru investorů v Novo Nordisk ukazuje i vysoký poměr P/E odpovídající 30,1násobku výnosů očekávaných v roce 2023. Cena akcií od března 2021 vzrostla o 122 procent, takže by si investoři mohli myslet, že už jde o příliš spekulativní a přeceňovaný titul. Ale co když za tím vzestupem stojí převratný produkt?

Všechno začalo, když společnost před lety vstoupila na trh péče o obézní pacienty se svým prvním přípravkem nazvaným Saxenda. Tento lék napodobuje přírodní hormon GLP-1, a účinně tak potlačuje chemické signály vedoucí k přejídání. Mezi prvním čtvrtletím 2016 a prvním čtvrtletím 2021 vzrostl objem tržeb ze Saxendy z nuly na zhruba 5,6 miliardy dánských korun ročně.

Investoři byli nadšeni. Nový segment péče o obézní pacienty dosáhl 4,6 procenta celkového podnikání firmy. Zdálo se, že Novo Nordisk našel nový významný zdroj příjmů. Což skutečně našel, ale byl k tomu zapotřebí ještě jeden lék.

Tento přípravek se jmenuje Wegovy a také napodobuje účinky hormonu GLP-1, nepoužívá však liraglutid jako Saxenda, ale jinou účinnou látku, tzv. semaglutid. Oba léky jsou na předpis a pacienti musejíí mít BMI značně přesahující normální hodnoty většinové populace. Počátkem června 2021 byl Wegovy schválen FDA, čímž odstartoval rychlý růst ceny akcií i nový růst firmy.

Tržby za přípravek Wegovy postupně vzrostly ze 100 milionů dánských korun ve druhém čtvrtletí 2021 na 2,4 miliardy dánských korun ve čtvrteém čtvrtletí 2022 a byly jednou z hlavních příčin překvapení, které nám Novo Nordisk přichystal v oblasti tržeb a hospodářských výsledků.

Překvapivé byly tržby za fiskální rok i provozní výhledy očekávající 13-19% růst v konstantní měně. To je vzhledem k velikosti firmy opravdu hodně, ale když se blíž podíváte na finanční údaje, pochopíte, proč tomu tak je. Před nástupem přípravku Wegovy se v péči o obézní točilo 5,6 miliardy dánských korun ročně, zatímco dnes je to 16,9 miliardy.

Za pouhých sedm čtvrtletí se navíc zvýšil podíl segmentu na celkových tržbách firmy ze 4 % na 12 %, což už je pořádný skok. Celkové tržby v péči o obézní vzrostly meziročně o 123 %, což je nejvyšší míra růstu, jakou tento segment kdy zaznamenal.

PSALI JSME:
Boehringer Ingelheim roste a investuje

S tím se nemohou srovnávat ani první dny po spuštění Saxendy a ty byly samy o sobě dost působivé. Podle prezentace pro investory ze čtvrtého čtvrtletí 2022 je nyní Wegovy dostupný na dánském a norském trhu a během roku 2023 se očekává jeho uvedení v dalších zemích.

Možná se ale investoři nechali unést výhodou prvního na trhu, která dala Novo Nordisku výjimečnou příležitost získat největší tržní podíl v nové kategorii. Jeho největším konkurentem je Eli Lilly. Tato americká farmaceutická firma očekává, že získá souhlas FDA k uvedení vlastního prostředku ke snížení tělesné hmotnosti už v tomto roce 2023.

Příběh Novo Nordisku ukazuje, proč velké zisky na akciových trzích vyžadují nějaký katalyzátor a často i nějaký převratný produkt či obchodní model. Novo Nordisk si svůj převratný produkt našel a teprve budoucnost ukáže, jak daleko se s ním na své cestě k absolutnímu vrcholu světových akciových trhů dostane.

Autor je hlavní akciový stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kdo to kupuje Zentivu a co s ní teď bude? Stručné představení společnosti Advent International

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Akciový trh ignoruje realitu (3.)

V posledních dnech se na stránkách Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) v rubrice Investice věnujeme americkému akciovému trhu a sektorové analýze, kterou připravil analytik společnosti BH Securities Tumur …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB