Převratné produkty: Lék na obezitu od Novo Nordisk

Analýza
V našem článku o převratných produktech se podíváme na firmu Novo Nordisk. Původně malá farmaceutická společnost se po 30 letech díky neustálým inovacím v oblasti insulinových léčiv a výraznému zvýšení produktivity a efektivity stala třetí nejhodnotnější firmou v celé Evropě.
Příběh Novo Nordisku ukazuje, proč velké zisky na akciových trzích vyžadují nějaký katalyzátor a často i nějaký převratný produkt či obchodní model. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Před šesti lety uvedla na trh přípravek Saxenda, a dala tak vzniknout novému segmentu takzvané péče o obézní pacienty. Už to byl začátek něčeho velkého, a když Novo Nordisk před sedmi čtvrtletími uvedl na trh ještě přípravek Wegovy, nastartoval tím takový růst, že investoři během dvou let nadšeně vyhnali cenu jeho akcií o 122 procent výš.

Možná si říkáte, proč psát v článku o převratných produktech nějaké evropské farmaceutické firmy. Čím je vůbec zajímavá? Novo Nordisk byl v posledních 31 letech jedním z nejúspěšnějších evropských akciových titulů.

Od července 1991 nabídl v přepočtu 20,4% roční výnos, a to včetně reinvestice dividend. Hnacími silami jeho úspěchu byly inovace v oblasti využití insulinu v léčbě diabetu, které vedly v přepočtu k 10,2% ročnímu růstu výnosů od roku 1992. S tím, jak se zvyšovala efektivita firmy, vzrostla ve stejném období marže EBITDA z 22,2 na 46,5 procenta.

Tři desetiletí úspěchů proměnily společnost ze spodních pater akciových trhů v třetí nejhodnotnější evropskou firmu s tržní hodnotou 288 miliard euro. Cesta Novo Nordisku se v mnohém podobá dalšímu dlouhodobě úspěšnému podniku, firmě ASML z Nizozemí, která je v současnosti co do tržní hodnoty čtvrtou největší v Evropě a je považována za evropský korunní klenot.

Velkou důvěru investorů v Novo Nordisk ukazuje i vysoký poměr P/E odpovídající 30,1násobku výnosů očekávaných v roce 2023. Cena akcií od března 2021 vzrostla o 122 procent, takže by si investoři mohli myslet, že už jde o příliš spekulativní a přeceňovaný titul. Ale co když za tím vzestupem stojí převratný produkt?

Všechno začalo, když společnost před lety vstoupila na trh péče o obézní pacienty se svým prvním přípravkem nazvaným Saxenda. Tento lék napodobuje přírodní hormon GLP-1, a účinně tak potlačuje chemické signály vedoucí k přejídání. Mezi prvním čtvrtletím 2016 a prvním čtvrtletím 2021 vzrostl objem tržeb ze Saxendy z nuly na zhruba 5,6 miliardy dánských korun ročně.

Investoři byli nadšeni. Nový segment péče o obézní pacienty dosáhl 4,6 procenta celkového podnikání firmy. Zdálo se, že Novo Nordisk našel nový významný zdroj příjmů. Což skutečně našel, ale byl k tomu zapotřebí ještě jeden lék.

Tento přípravek se jmenuje Wegovy a také napodobuje účinky hormonu GLP-1, nepoužívá však liraglutid jako Saxenda, ale jinou účinnou látku, tzv. semaglutid. Oba léky jsou na předpis a pacienti musejíí mít BMI značně přesahující normální hodnoty většinové populace. Počátkem června 2021 byl Wegovy schválen FDA, čímž odstartoval rychlý růst ceny akcií i nový růst firmy.

Tržby za přípravek Wegovy postupně vzrostly ze 100 milionů dánských korun ve druhém čtvrtletí 2021 na 2,4 miliardy dánských korun ve čtvrteém čtvrtletí 2022 a byly jednou z hlavních příčin překvapení, které nám Novo Nordisk přichystal v oblasti tržeb a hospodářských výsledků.

Překvapivé byly tržby za fiskální rok i provozní výhledy očekávající 13-19% růst v konstantní měně. To je vzhledem k velikosti firmy opravdu hodně, ale když se blíž podíváte na finanční údaje, pochopíte, proč tomu tak je. Před nástupem přípravku Wegovy se v péči o obézní točilo 5,6 miliardy dánských korun ročně, zatímco dnes je to 16,9 miliardy.

Za pouhých sedm čtvrtletí se navíc zvýšil podíl segmentu na celkových tržbách firmy ze 4 % na 12 %, což už je pořádný skok. Celkové tržby v péči o obézní vzrostly meziročně o 123 %, což je nejvyšší míra růstu, jakou tento segment kdy zaznamenal.

PSALI JSME:
Boehringer Ingelheim roste a investuje

S tím se nemohou srovnávat ani první dny po spuštění Saxendy a ty byly samy o sobě dost působivé. Podle prezentace pro investory ze čtvrtého čtvrtletí 2022 je nyní Wegovy dostupný na dánském a norském trhu a během roku 2023 se očekává jeho uvedení v dalších zemích.

Možná se ale investoři nechali unést výhodou prvního na trhu, která dala Novo Nordisku výjimečnou příležitost získat největší tržní podíl v nové kategorii. Jeho největším konkurentem je Eli Lilly. Tato americká farmaceutická firma očekává, že získá souhlas FDA k uvedení vlastního prostředku ke snížení tělesné hmotnosti už v tomto roce 2023.

Příběh Novo Nordisku ukazuje, proč velké zisky na akciových trzích vyžadují nějaký katalyzátor a často i nějaký převratný produkt či obchodní model. Novo Nordisk si svůj převratný produkt našel a teprve budoucnost ukáže, jak daleko se s ním na své cestě k absolutnímu vrcholu světových akciových trhů dostane.

Autor je hlavní akciový stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kdo to kupuje Zentivu a co s ní teď bude? Stručné představení společnosti Advent International

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Trhy jsou v korekci, co bude dál?

Probíhající napětí na Blízkém východě se spolu s výhledem na vyšší úrokové sazby po delší dobu („higher for longer“, pozn. aut.) přenášejí negativně na globální finanční trhy. Ty se tak nacházejí v pásmu poměrně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.