Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají

Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů (můžeme chápat zjednodušeně jako prodeje, pozn. aut.) i v únoru meziročně poklesly. Tentokrát o 6,7 procenta na necelých 720 tisíc. Jde o další slabé číslo v řadě, které ukazuje, že trh se ještě od začátku pandemie zdaleka nepřiblížil dřívějšímu normálu.
Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů i v únoru meziročně poklesly. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zatímco však v roce 2020 jej trápily odstávky výroby a lockdowny prodejců, od loňského roku je automobilový průmysl ve vleku nedostatku importovaných komponent, především čipů, k nimž se zřejmě přidají další komplikace způsobené válkou na Ukrajině.

Slabé prodeje tedy rozhodně nejsou primárně výsledkem nezájmu spotřebitelů a firem, ale stále ještě omezené nabídky nových vozů, na které zákazníci často dlouho čekají. Automobilky se přitom v posledních letech musejí vypořádávat nejenom s nedostatkem vstupů, ale i zpřísňující se regulací a prudce rostoucími náklady na suroviny a energie.

Podíváme-li se na výsledky prodejů v ročním vyjádření, trh se už přibližuje minimu dosaženému v létě 2013. Tehdy se ve dvanáctiměsíční kumulaci prodalo v zemích EU necelých 9,5 milionu vozů, zatímco v dobách největší slávy to bylo 13,3 milionu. Nabídkový šok na trhu s automobily pokračuje a není proto žádným překvapením, že se odráží i na secondhandovém trhu, kde v řadě zemí (včetně ČR) rychle rostou ceny ojetin.

Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je zřejmé, že se až na výjimky jejich prodeje v prvních dvou měsících letošního roku snížily. V absolutních číslech vykazuje největší pokles Stellantis (-17,5 %). Mezi ty, kteří v současné situaci naopak rostou, patří Hyundai a Toyota, jež mají výrobní závody i v ČR.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek