Hlad po ojetinách nahrává šmejdům

Nedostatek aut a už i starších ojetin nahrává šmejdům. Dotáhnou z ciziny přelakovaný vrak nebo kradený či jinak právně vadný vůz a v Česku ho střelí z ulice. Pozor je třeba si dát i v bazarech. Obzvlášť vstřícné reklamační jednání čekat nelze, ale přece jenom původy vozidel a stav se na výkupech prověřují.
Zavedené autobazary odmítají vykoupit až 30 procent nabízených vozidel, tvrdí Asociace autobazarů APPAA. Ilustrační foto: FAEI.cz

Ojeté vozy mizí z nabídek na trhu i trojnásobně rychleji než před dvěma lety, hlásí síť bazarů AAA. Průměrná doba, po kterou jsou inzerované automobily v nabídce, klesla u „áček“ z 52 dní na 32.

Nejrychleji mizí vozy, které se již nevyrábí. Peugeot 106 si svého kupce najde průměrně za dva dny. Peugeot 206 se loni prodal za dva dny, Daewoo Matiz pak za deset dní a Renault Grand Espace za čtrnáct dní. Škoda Octavia se prodá nejčastěji za 29 dní, před dvěma lety to trvalo 47 dní.

Velké bazary odmítnou až 30 procent nabízených vozů

A tak se motoristé logicky rozhlížejí, kde to jde. I po ulicích či zastrčených prodejcích s pár auty nacpanými na vyštěrkovaném plácku. Na to obzvlášť pozor. Udat se zde snaží „káry“ dotažené z ciziny nebo ti, které vyhodili z větších autobazarů.

Do Česka bylo loni dovezeno 185 tisíc ojetých aut z ciziny, přičemž 40 tisíc z nich, tedy zhruba pětina, bylo starších patnácti let. U takových vozů se servisní historie velmi těžko dohledává, a proto je seriózní autobazary velmi často odmítají vykoupit.

PSALI JSME:
Vraky na silnicích. Český vozový park patří k nejstarším v Evropě

Nová auta v EU a ČR v roce 2021

• Za celý loňský rok se v EU registrovalo o 2,4 % nových vozů méně, než v roce 2020.
• Německo loni vyrobilo o polovinu méně aut, než v roce 2011.
• Ze statistik jednotlivých výrobců aut nicméně vyplývá, že i v době čipového hladomoru či na propadajícím se evropském trhu lze růst. Příkladem je Hyundai, který prodal meziročně o 18,4 % aut více, nebo Toyota s devítiprocentním navýšením prodejů.
• V roce 2021 bylo v ČR registrováno celkem 206 876 nových osobních automobilů. Meziročně jen o necelá dvě procenta více. • Oproti roku 2019 jde o více než sedmnáctiprocentní pokles.
• Osobních automobilů bylo u nás loni registrováno 6,3 milionu. Průměrné stáří je téměř šestnáct let. Vyšší je už jen v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
Zdroj: Petr Dufek, ČSOB, Svaz dovozců automobilů

PSALI JSME:
Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací výrazně klesl

„Zavedené autobazary odmítají vykoupit až 30 procent nabízených vozidel,“ tvrdí Asociace autobazarů APPAA. „Jen loni jsme na našich pobočkách odmítli vykoupit více než 25 tisíc nabízených vozidel, a to z důvodu právních a technických vad na vozidlech“ tvrdí Filip Kučera z Auto ESA.

Není všechno zlato, co se jako „top stav dovoz“ třpytí

„Ceny rostou i u starších aut, protože jich začíná být na trhu výrazný nedostatek. Jejich původní majitelé je totiž nemají za co vyměnit, tak je ani nenabízejí k prodeji. Ke slovu se tak čím dál tím více dostávají starší ojeté vozy ze zahraničí, u kterých však hrozí, že budou opravdu ve špatném technickém stavu. Jinak by se prodaly na lokálním trhu,“ shrnuje předseda asociace autobazarů Petr Přikryl. Podle něho mladší generaci může oslovit sdílení automobilů a operativní leasing.

PSALI JSME:
Ceny ojetin porostou i v roce 2022

Zavřít reklamu ×
  1. Ano i AAA nebo ESA se tak chovají. Dva roky starý vůz v horší výbavě o padesát tisíc dráž než nový. Za mě stejní šmejdi. Na dotaz proč? tak to nekupujte.

  2. Situace na trhu s auty bude už jen horší. Nová auta budou brzo jen elektrická a tak se budou kupovat ojetiny… Vše zařídil náš milovaný Brusel a jeho pošahaní poslanci!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.