Prodeje přes internet a zásilkové služby hlásí zpomalení růstu

Tuzemský maloobchod hlásí za letošní duben solidní meziroční růst tržeb, což je dáno nízkou srovnávací základnou, tedy uzavírkami, k nimž došlo loni na jaře v souvislosti s první vlnou pandemie. Vliv uzavírek je patrný zejména u prodejů motorových vozidel, jež se letos v dubnu meziročně zvýšily o 73,9 procenta.
Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Růst tržeb v maloobchodě bez motoristického segmentu v dubnu činil 7,4 procenta a zaostal za očekáváním trhu, kde se počítalo s meziročním růstem tržeb o téměř 10,5 procenta. Letos v dubnu meziročně rostly prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot, obojí v oblasti 13 až 14 procent.

Mírně naopak klesly tržby u potravin, neboť v případě prodejen potravin se loni na jaře uzavírky nekonaly a tehdejší chování spotřebitelů bylo spíše ve znamení předzásobování se, u prodejů potravin tedy příznivý efekt nízké meziroční srovnávací základny nenajdeme.

Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby, což ale není překvapivé, neboť popularita této formy nákupů silně rostla již loni na jaře, právě s nástupem pandemie.

Letošní duben byl druhým měsícem v řadě, kdy maloobchodní tržby vykázaly solidní meziroční růst, což souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen. Letos v dubnu z hlediska růstu dominovaly prodeje oděvů a obuvi, kde tržby meziročně vzrostly o 80 procent.

Dvouciferný meziroční růst v procentuálním vyjádření zaznamenaly i prodeje počítačů a telefonů, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci anebo tržby za kosmetické a toaletní zboží. Za zmínku stojí zpomalení růstu prodejů skrze internet a zásilkové služby, jenž v dubnu činil 14,2 procenta, což je nejslabší nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od listopadu 2019.

I zde hraje roli efekt srovnávací základny, ten je ale v případě internetových prodejů nepříznivý, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, tyto prodeje silně rostly a letošní duben byl již meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou.

V dalších měsících nákupy přes internet a zásilkové služby relativně utrpí tím, jak se zákazníci vracejí do znovuotevřených kamenných prodejen, popularita nákupů přes internet již nicméně zůstane zachována. Prodeje motorových vozidel v dubnu vyskočily meziročně o rekordních 73,9 procenta, což opět souvisí s nízkou srovnávací základnou loňského jara.

Maloobchodní tržby v širším smyslu, tedy včetně motoristického segmentu, v dubnu meziročně vzrostly o 21 procent, což v rámci dostupných údajů znamená historicky nejsilnější růst, tedy přinejmenším od počátku roku 2001. Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 procenta.

Za první čtyři měsíce letošního roku byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 0,5 procenta a ve znamení růstu tržeb by měly být i zbývající měsíce letošního roku: Čistě z pohledu statistiky celkového vývoje maloobchodních tržeb bude letos jejich loňský pokles více než vykompenzován.

Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena