
Zatímco tradiční silné obory, jako je automobilový průmysl, strojírenství a výroba kovů, v důsledku nástupu koronakrize a s ní spojenými dobrovolnými i nucenými odstávkami výrazně omezovaly výrobu, papírenský průmysl nebo výroba potravin expandovaly.
Ještě více než samotná produkce poklesly nové zakázky (meziročně o 15,7 %). V případě automobilového průmyslu šlo o úbytek objednávek v rozsahu 28,3 %, avšak nižší poptávku pocítili kromě farmacie a papírenského průmyslu v podstatě všichni. A právě nové zakázky zatím nedávají velkou naději na brzký návrat k dřívějšímu „normálu“, zvlášť když třeba automobilový průmysl ještě ani dnes nejede na plnou kapacitu.
Nabídkový šok v podobě rozpadu dodavatelských řetězců a odstávek může v brzké době vystřídat ten poptávkový. Je totiž velmi nejisté, zda se bez dalších dodatečných stimulů poptávka v době rostoucí nezaměstnanosti může rychle vzpamatovat. Zvlášť, když ještě před nástupem koronakrize ekonomika směřovala do cyklického útlumu. Proto nepřekvapí ani omezování produkce nebo výrazné zpomalení růstu mezd v tomto největším tuzemském odvětví.
Předpokládáme, že dubnový výsledek průmyslu bude zřejmě ještě horší. Automobilový průmysl v tomto měsíci v podstatě stál, a tak zřejmě zaznamená nejhorší výsledek ve své historii. Podobně jako v Německu, kde se tento průmysl propadl o více než 97 %.
Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)