Rady, jak se bránit. ERÚ varuje před neoprávněným zvyšováním cen energií

Na Energetickém regulačním úřadu (ERÚ) se množí stížnosti spotřebitelů a jejich návrhy na mimosoudní řešení sporů, které mají společného jmenovatele. Jde o smluvní ustanovení vedoucí k neoprávněnému zdražování dodávek energií. Naši redakci o tom informoval tiskový mluvčí úřadu Jan Hamrník.
Buďte obezřetní už při uzavírání smlouvy s dodavatelem energií a zjistěte si, zda prezentovaná nabídka představuje fixní cenu pro celou dobu smlouvy, či nikoliv, doporučuje ERÚ. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Obchodníci často své zákonné povinnosti obcházejí omezením platnosti sjednaného ceníku či zvýšením ceny při automatickém prodloužení smlouvy. Jednostrannou změnu, pokud to smlouva umožňuje, přitom musí zákazníkům oznámit minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně. ERÚ spotřebitelům radí, aby dodavatelům v těchto případech namítali neúčinnost změn.

Případ první – omezení platnosti ceníku: Zákazník uzavře smlouvu na dobu určitou, přičemž má za to, že si sjednal cenu fixní na celou dobu platnosti smlouvy. Cena je ale dohodnutá pouze na část doby platnosti smlouvy, například do konce prvního roku. Poté se má změnit podle aktuálního ceníku dodavatele zveřejněného na jeho webových stránkách.

„Příslušní dodavatelé argumentují tím, že se nejde o jednostranné zvýšení ceny, ale o zvýšení předem dohodnuté, a nemusí proto spotřebitelům změnu oznámit podle energetického zákona. Tedy minimálně třicet dní předem, s možností výpovědi smlouvy ze strany zákazníka,“ vysvětlil Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

„To by ale platilo pouze tehdy, pokud by už při uzavírání smlouvy byla sjednána konkrétní částka, na kterou se od určitého okamžiku cena zvýší. Jestliže tomu tak není, jde pouze o trik dodavatele! Smluvní ujednání opravňující dodavatele cenu libovolně měnit je podle občanského zákoníku zakázané,“ podtrhl radní Havel.

„Buďte proto obezřetní už při uzavírání smlouvy a zjistěte si, zda prezentovaná nabídka představuje fixní cenu pro celou dobu smlouvy, či nikoliv. Jestliže jste se už dostali do popsané situace, namítejte dodavateli, že změna ceny je neúčinná, pokud vám ji řádně neoznámil a nedal vám možnost smlouvu vypovědět,“ doporučuje za úřad jeho mluvčí Hamrník.

Případ druhý – zvýšení ceny při automatické prolongaci smlouvy. Zákazník uzavře smlouvu na dobu určitou s následujícím ujednáním: Pokud on sám před uplynutím smlouvy neoznámí, že požaduje její skončení, prodlužuje se doba trvání závazku na další období i bez jeho výslovného souhlasu (tzv. automatická prolongace, pozn. red.).

Následně se bude cena za dodávku řídit podmínkami, které dodavatel před prolongací pouze uveřejní na svých webových stránkách, aniž by tyto podmínky adresně zákazníkovi oznámil.

„Novou cenu, podle níž se spotřebitel může rozhodnout o prolongaci, lze opravdu zveřejnit na webových stránkách dodavatele, pokud se na tom obě strany smluvně dohodnou. Zákazník ale na ni musí být upozorněn konkrétním způsobem, například označením konkrétního ceníku. Nestačí jen obecný, nejednoznačný odkaz,“ informovala radní Markéta Zemanová.

Cena podle ní musí být navíc uveřejněná s dostatečným časovým předstihem před uplynutím termínu k vyjádření o (ne)pokračování ve smluvním závazku, což je podle úřadu minimálně dvacet dní.

„Smlouva s automatickou prolongací není zakázaná, ani nijak závadná. Je ale třeba, aby si zákazník pamatoval termín, kdy se kontrakt prodlužuje, a v případě nezájmu o další spolupráci jej vypověděl,“ uvedla Zemanová.

Jak dodala, připomenout mu to může i vyúčtování, v němž díky novelizaci vyhlášky ERÚ dodavatelé musejí od loňska uvádět mimo jiné i termín konce smlouvy.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena