Rekvalifikace: Šance pro nezaměstnané i cesta k nové profesi

Rekvalifikační kurzy nebo kurzy profesních kvalifikací – to jsou šance najít nové zaměstnání, změnit stávající profesi nebo si doplnit vzdělání. Kvůli nedostatku řemeslníků v Česku roste zájem o účast právě na řemeslných rekvalifikačních kurzech. Lidem, které eviduje úřad práce, je hradí stát.
Rekvalifikačních kurzů se zpravidla účastní lidé, kteří dlouhodobě nemohou sehnat zaměstnání. Foto: Depositphotos.com

Rekvalifikačních kurzů se zpravidla účastní lidé, kteří dlouhodobě nemohou sehnat zaměstnání. Kurzy jsou ale určeny i pro ty, kteří chtějí změnit profesi nebo si doplnit vzdělání. „Na pracovním trhu působí řada řemeslníků, kteří sice zvládají své řemeslo, ale nemají k tomu žádný doklad o vzdělání, z různých důvodů se nevyučili,“ říká ředitel Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček.

Nedostatek řemeslníků v Česku se neustále prohlubuje. I to má vliv na rostoucí zájem o řemeslné rekvalifikační kurzy. Doklad o úspěšném vykonání zkoušky z profesní kvalifikace prokazuje, že jeho držitel je kompetentní vykonávat určité povolání. „Za určitých podmínek lze vhodně složenými zkouškami z profesních kvalifikací získat možnost vykonat i závěrečnou zkoušku v daném oboru a tím získat i výuční list,“ doplňuje Petr Dvořák z úseku Celoživotního vzdělávání.

Vystudovat nějaký obor ještě neznamená, že se jím člověk bude živit. Naopak. Změna kvalifikace je v Česku poměrně častá. Dnes už je běžné, že během pracovního života neměníme jen zaměstnavatele, ale i celou profesi. Z horníka na datového analytika, z právničky na programátorku, z inženýra na restaurátora nábytku. To jsou konkrétní příklady z reálné praxe, kterých bude čím dál víc přibývat. O změnách na trhu práce referují všechny současné statistiky, na národní i globální úrovni.

Například z letošního průzkumu společnosti Manuvia vyšlo najevo, že většině lidí by nevadilo začít pracovat v úplně jiném oboru. Ochotu začít pracovat ve zcela jiné oblasti uvedlo 85 % respondentů, přičemž 40 % by takovou změnu zvládlo bez problémů, 45 % se domnívá, že by to tak snadné nebylo, ale zvládli by to. „Ochota změnit obor roste se vzděláním, jakkoliv jsou to rozdíly v jednotkách procent,“ říká generální ředitel Manuvia Peter Dosedla.

Od letošního září se na prvních 53 školách začal pilotně zkoušet nový předmět s názvem Technika, který obsahuje základy praktické výuky a nových technologií. Od roku 2022 by měl být povinný ve všech školách – aby se děti naučily základům technických dovedností a technologií. „Máme přibližně dva roky na to, aby se předmět kompletně vyzkoušel na školách, které k tomu mají nejlepší předpoklady,“ sdělil nedávno ministr průmysl a obchodu Karel Havlíček.

„Každým rokem se snižuje počet absolventů odborných učilišť, učňovské obory jim nejsou dostatečně představovány jako zajímavá volba,“ uvedla pro portál FAEI.cz Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Podle ní je nově zaváděný předmět Technika je jednou z cest, jak tuto situaci změnit. Asociace podle Svobodové o takový návrat někdejšího pracovního vyučování v nové podobě dlouhodobě usilovala: „Například prostřednictvím projektu Fandíme řemeslu, do něhož se zapojilo více než 20 řemeslných cechů a dalších profesních společenstev.“

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena