
V Čechách se pak romanticky podbarvené výdaje za posledních deset let zvýšily o 548 procent, v případě květin až o neuvěřitelných 1 806 procent.
1. Domácí kuchyně 54 %
2. Procházka v parku 26 %
3. Procházka domovským městem 19 %
4. Domácí piknik 19 %
5. Herní večer 16 %
6. Filmový maraton 15 %
7. Jídlo s sebou 7 %
8. Domácí lázně 7 %
9. Virtuální rande (Zoom, FaceTime apod.) 3 %
10. Piknik v parku 1 %
„Je ovšem třeba vzít v potaz odlišné cenové hladiny v ČR a v zahraničí, odlišnou cenovou strukturu, jiné valentýnské zvyklosti, podíl populace, který Valentýna v dané zemi skutečně slaví, rozdílnou počáteční srovnávací základnu či makroekonomický vývoj v ČR a v zahraničí, včetně vývoje kursů měn,“ poznamenává hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda.
„Teprve pak bychom mohli spolehlivěji určit, o kolik výrazněji skutečně narůstá obliba Valentýna v ČR a jinde ve světě,“ dodává.
„Průzkum Mastercard Love Index sleduje nákupní chování a trendy ve výdajích v období jednoho z nejromantičtějších dní roku už dekádu. Letošní rok je oproti předchozím zcela výjimečný. Z aktuálních dat vidíme, že Češi v současném mimořádném stavu vyhledávají možné příležitosti k rozptýlení a Valentýn je bezpochyby jednou z nich,“ říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
V průběhu posledních deseti let stabilně rostlo i nakupování na internetu a počet on-line nákupů uskutečněných v období před svátkem sv. Valentýna se podle indexu tak za toto období zvýšil o celá 572 procenta, v Čechách pak o neuvěřitelná 6 542 procenta. Přes dvě pětiny (43 procenta) dotazovaných Čechů uvedly, že na internetu budou valentýnské dárky nakupovat i letos.
Letošní oslavy svátku zamilovaných nabídnou vzhledem k aktuální situaci výrazně méně možností než v předchozích letech. Trávení Valentýna zejména v domácím prostředí potvrzují i data společnosti Shoptet. Podle nich se totiž v českých e-shopech v posledních dvou týdnech například zvýšila poptávka po erotických deskových hrách, a to o 60 procent oproti běžnému období.
„V týdnech před Valentýnem každoročně evidujeme nárůst poptávky po erotických pomůckách, v letošním roce se k nim přidaly i deskové hry s touto tematikou. Odhadujeme také, že o víkendu stoupne až šestinásobně poptávka po rozvozu jídla z restaurací domů. Příliš jiných možností, jak strávit Valentýna jinak než doma, se letos nenabízí,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Jak vyplývá z prodejních dat slevového portálu Slevomat, k nejoblíbenějším valentýnským dárkům, které lidé v ČR pořizují on-line, patří poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty. Kampaň slevového serveru nabízí valentýnské poukazy s extrémně dlouhou splatností. Zákazníci tak mohou dát dárek, který se uskuteční až po skončení současného lockdownu.
„Nelze však předpokládat, že tato a podobné akce letos Valentýna zachrání,“ domnívá se ekonom Kovanda, obchodníci prý musí počítat s citelným poklesem valentýnských tržeb, které se nevyrovnají těm předpandemickým, kdy importovaný svátek slavila zhruba čtvrtina tuzemské populace starší patnácti let, tedy necelé 2,3 milionu lidí. „Loni muži za dárky na Valentýna utratili v průměru zhruba 750 korun, ženy zase průměrně necelých 600 korun,“ vypočítává Lukáš Kovanda.
Kvůli pandemické situaci a zhoršenému ekonomickému výhledu řady tuzemských domácností, jak predikuje, budou letos Valentýna slavit jen zhruba dva miliony lidí. „Muži v průměru utratí 600 korun a ženy 500 korun. Zatímco loni valentýnské výdaje obyvatel ČR navýšily tržby příslušných obchodníků o zhruba 1,5 miliardy korun, letos to bude jen asi o 1,1 miliardy,“ uvádí ekonom.
Pro letošní rok se pro zamilované páry na přední místa žebříčku oblíbenosti „valentýnských aktivit“ dostala domácí kuchyně, romantické procházky parkem či městem, domácí piknik nebo herní večery. Nejvíce bude na Valentýna letos zamilovaným českým párům scházet právě romantická večeře v restauraci, kterou si však až 54 procent vynahradí večeří uvařenou doma.
Studie také ukazuje, jak se za poslední rok změnily postoje k partnerským vztahům. Letošní sv. Valentýn tak může být tím doposud nejpromyšlenějším: 45 procent respondentů (v Čechách 36 %) v průzkumu uvedlo, že vymýšlení dárků věnuje letos daleko více úsilí a 46 procent (36 % Čechů) má v tomto roce daleko kreativnější plány než dříve.