Příjmy z příjezdového cestovního ruchu byly o pět procent vyšší, říká ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.zdroj: CzechTourism

ROZHOVOR: „Turistů z ciziny přibývá, utrácejí i více peněz,“ říká šéfka CzechTourism Palatková

Česko zažívá hodně povedený „turistický“ rok. Příjmy České republiky z příjezdového cestovního ruchu dosáhly za první tři čtvrtletí roku 2016 hodnoty 113,6 miliardy korun, což bylo o 4,9 procenta více, než ve stejném období předchozího roku. Ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz) dále uvedla, že podle předběžných údajů se letos v Česku ubytovalo více než 9 milionů zahraničních turistů. A významně roste i domácí cestovní ruch.

Jak byste zhodnotila rok 2016? Co pokládáte za největší úspěchy?
Agentura se transformovala podle principů fungování marketingové agentury na podporu domácího i příjezdového cestovního ruchu České republiky. Byla vytvořena Rada pro strategii jako poradní orgán ředitelky agentury, jejími členy jsou zástupci subjektů a institucí napříč soukromou i veřejnou sférou, zabývající se cestovním ruchem. Nejenom tím byla posílena součinnost s ostatními resorty v oblasti strategického směřování jednotné profilace republiky jako destinace s významným potenciálem. Agentura navázala spolupráci s mnoha profesními a oborovými organizacemi na celorepublikové i místní úrovni. Pokračovala v navazování strategických kontaktů a partnerství v místech aktivního působení zahraničních zastoupení.

Projevilo se to na větším zájmu zahraničních turistů?
Dva uplynulé roky byly z hlediska příjezdového cestovního ruchu velmi příznivé. Přírůstek návštěvníků z tradičních zdrojových zemí se pohyboval kolem deseti procent. Propad nastal jen v případě Ruska, kde se spojilo několik příčin – domácí hospodářské problémy, sankce Evropské unie a další. Myslím ale, že i ruský trh se opět stabilizuje. Příznivá situace byla i v domácím cestovním ruchu. Jeho objem vzrostl o deset procent, což se nestalo od 90. let. To všechno ukazuje, že jsme bezpečná země a že jsme také tak v zahraničí vnímáni. Příznivě se v tomto ohledu projevil i pokles kursu koruny, i když turisté zejména ze vzdálených trhů více vnímají faktor bezpečnosti dané destinace. Akcí a aktivit a práce, kterou jsme odvedli, bylo opravdu hodně, další podrobnosti určitě najdete na našich stránkách czechtourism.cz

Jaká je spolupráce s kraji?
V roce 2016 se nám také povedlo více zapojit regiony do našich výzkumných aktivit. Společně nyní připravujeme regionální analýzy příjezdového cestovního ruchu, zapojilo se všech 14 krajů, které se na tvorbě analýz finančně spolupodílí. Toto je také cesta, kterou bychom chtěli jít i v následujících letech. Se skončením projektů v období do roku 2015 skončil i přísun velkých finančních částek na průzkumy a šetření. Pokud chceme udržet rozsah poskytovaných informací nejen o vývoji cestovního ruchu na území ČR, ale i chování cílových skupin, je spolufinancování ze strany partnerů nezbytné.

Máte už předběžné údaje, kolik zahraničních turistů navštívilo v roce 2016 Českou republiku?
Údaje o návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení za první tři kvartály vypadají optimisticky: příjezdy zahraničních turistů vzrostly o 6,2 procent, domácí cestovní ruch rostl dokonce o 7,8 procent, takže z pohledu výkonů byl rok 2016 s největší pravděpodobností velmi dobrý. Podle našich předběžných odhadů mohlo za rok 2016 přijet do hromadných ubytovacích zařízení v České republice více než devět milionů zahraničních turistů.

Z jakých zemí nejčastěji přijíždějí zahraniční turistů do ČR a o jaká města či regiony mají největší zájem? Mění se struktura zahraničních hostů?
Nejvíce turistů k nám dlouhodobě přijíždí z Německa, nicméně na dalších příčkách dochází v průběhu let k obměnám. Od roku 2015 klesá význam Ruska, zajímavě naopak rostou příjezdy ze sousedních zemí, rozvíjí se nové trhy jako je Čína, Jižní Korea či Izrael. Díky příjezdům z nových trhů se tak daří vyrovnávat poměrně výrazné výpadky na straně ruských turistů. Ukazuje se, že ve střednědobém horizontu je celkově portfolio České republiky poměrně slušně diverzifikované, což je samozřejmě dobře. Zájem o destinace u nás se odvíjí od země původu. U turistů ze sousedních zemí jsou to častěji mimopražské regiony, u turistů ze vzdálenějších zemí jednoznačně dominuje Praha a některé památky UNESCO. Naši sousedé přijíždějí častěji do regionů a věnují se nejen klasickému poznávání, ale i sportovním aktivitám. Oblíbené jsou tedy samozřejmě hory, geograficky blízké jednotlivým trhům.

Máte už odhad za letošní rok o tom, kolik peněz tady zahraniční turisté utratili za ubytování, zboží a další služby, tedy jaké příjmy přinesl do ČR cestovní ruch? Zvyšuje se tato částka?
Zatím nebudeme spekulovat, počkáme si na data z platební bilance, která budou dostupná v březnu. Nicméně za období leden až září jsme zaznamenali nárůst o 4,9 procent, takže věřím, že i výsledky za celý rok budou pozitivní.

 Co říkáte na zvýšený zájem českých občanů trávit dovolenou v ČR?
To nás velmi těší a důvodů je několik. Jednak je to stále kurz koruny vůči euru, také zvyšující se úroveň služeb poskytovaných subjekty cestovního ruchu a určitě i fakt, že Česko je hodnoceno a vnímáno jako bezpečná destinace. Značné procento lidí, kteří dovolenou plánují, ji stráví doma anebo v kombinaci se zahraniční dovolenou.

Jaký máte rozpočet na rok 2017, na co se chcete nejvíce zaměřit?
Rozpočet je nyní ve fázi schvalování zřizovatelem, předpokládáme stejnou výši jako loni, zhruba 350 milionů korun. Klíčová pro příjezdový cestovní ruch je práce našich zahraničních zastoupení, jež jsou nositeli značky Česká republika ve světě – je to jasná a jednotná komunikace této značky. Prostřednictvím zahraničních zastoupení sledujeme trendy v mezinárodním cestovním ruchu a jsme tak konkurenceschopní. Budujeme marketingový servis pro regiony, pro komerční subjekty, práce zahraničních zastoupení vytváří nové obchodní příležitosti. Určitě jedním z hlavních cílů nejenom v roce 2017 bude stabilizace a rozvoj této sítě.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *