
Meziročním tahounem růstu maloobchodu je nepotravinářské zboží, jako je IT vybavení, zboží pro domácnost a kosmetika, přičemž nejrychleji stále roste prodej prostřednictvím zásilkových služeb. Největší brzdou je prodej aut, ale naopak jejich údržba a opravy rostou.
Meziroční růst byl tentokrát silně ovlivněn loňskou pandemií, kdy byl omezen provoz v kamenných prodejnách, takže v letošním říjnu vidíme například téměř 40% meziroční růst tržeb s oděvy a obuví a téměř 22 procenta v případě zboží souvisejícího s kulturou a sportem. Přes 15 procenta rostou kosmetické potřeby. Trvale vysoký růst zaznamenávají počítačová a komunikační zařízení (9,1 % meziročně).
Co tentokrát pozitivně překvapilo, byl meziměsíční nárůst prodejů a oprav aut, byť o pouhá 0,3 procenta. S ohledem na jejich nedostatek a slabé registrace jsme zde čekali pokračování poklesu. Meziročně se prodej aut stále nachází v záporu 8,7 procenta (očištěno o kalendářní vlivy, pozn. aut.).
V souhrnu celkové maloobchodní tržby v říjnu dosáhly meziročního růstu 0,3 procenta, když byl očekáván pokles kolem 1,1 procenta. Po zklamání, jaké tržby předvedly v září, tak říjen dává o poznání lepší údaje.
Jde také o signál, že navzdory rostoucím obavám z pandemie, poklesu spotřebitelské důvěry a zrychleného tempa inflace české spotřebitele apetit neopouští a Vánoce, které jsou pro řadu obchodníků kruciální, by nemusely být katastrofou. Ve prospěch růstu spotřeby domácností hovoří i příznivá situace na trhu práce a solidní navyšování mezd.
Pokračování růstu maloobchodu za pomoci navyšování mezd a sílícího trhu práce jsou argumentem pro další utahování měnové politiky České národní banky. Na prosincovém zasedání čekáme zvýšení reposazby o 50 bazických bodů na 3,25 procenta.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)