
S příchodem prázdninové sezony vstupují evropské aerolinky do svého nejvytíženějšího období – a Ryanair v něm tradičně hraje hlavní roli. Irská společnost ve fiskálním roce 2025 dosáhla historického milníku 200 milionů přepravených pasažérů, čímž se stala první evropskou aerolinkou, která tuto metu překonala.
Jde o dlouhodobě nejoblíbenější nízkonákladovou volbu českých turistů, která si nadále si udržuje cenový náskok. V průměru je o 38 procent levnější než Wizz Air a o 60 procent než EasyJet. Do roku 2034 navíc plánuje zvýšit počet pasažérů na 300 milionů ročně.
Na letošní léto spouští celosvětově 160 nových spojení včetně destinací, jako je Dubrovník. Nově přibydou i spoje pro české turisty, jako například přímé lety Brno-Malaga nebo Pardubice-Mallorca. Aerolinka zároveň avizuje, že ceny letenek budou letos pravděpodobně vyšší kvůli silné poptávce a omezené kapacitě, doporučuje proto rezervovat s předstihem.
Provozovat nejoblíbenější evropskou aerolinku není bez překážek. Růst Ryanairu aktuálně brzdí zpožděné dodávky letadel Boeing, kvůli nimž společnost snížila výhled přepravených pasažérů pro fiskální rok 2026 na 206 milionů, o čtyři miliony méně, než původně plánovala.
Problémy Boeingu přetrvávají už delší dobu a přestože dochází ke zlepšení, dopady na provoz aerolinek jsou stále výrazné. Situaci navíc komplikuje i geopolitický vývoj. Hrozba zavedení cel na dovoz letadel ze strany administrativy USA by mohla zásadně ohrozit plánovaný nákup letadel Boeing v hodnotě 30 miliard dolarů.
Ryanair naznačil, že by v takovém případě mohl od kontraktu odstoupit. Alternativou by mohly být letouny od čínského výrobce Comac, ten však zatím nemá potřebné certifikace pro evropský trh – a takový krok by pravděpodobně vyvolal nelibost ve Washingtonu. Zda jde o reálnou hrozbu, nebo jen o vyjednávací taktiku ze strany Ryanairu, zůstává otázkou.
Výkonný ředitel (CEO) letecké nízkonákladovky Michael O’Leary zároveň upozorňuje na rostoucí problém s nedostatkem pracovníků řízení letového provozu (ATC). Stávky a nedostatky záložních operátorů podle něj stojí za až 90 procent všech zpoždění leteckého provozu v Evropě.
Ryanair rovněž ostře kritizuje evropskou klimatickou politiku. Upozorňuje na to, že zatímco vnitroevropské lety čelí dodatečným environmentálním poplatkům, které zvyšují náklady pro cestující, mezinárodní spoje mimo EU se jim vyhýbají. Tato nerovnováha podle aerolinky narušuje férové konkurenční podmínky v letecké dopravě.
Ryanair přišel na trh se strategií nízkonákladového létání v první polovině devadesátých let, inspirovaný americkou Southwest Airlines. Tato strategie se ukázala být správným řešením pro Evropu.
Z pohledu investorů zůstává Ryanair i přes krátkodobé turbulence silnou společností, která si nadále upevňuje pozici disruptora v evropském leteckém průmyslu. Vývoj dodavatelských řetězců však bude pro růst v nejbližších letech klíčový.
Autor je investiční analytik společnosti eToro pro Českou republiku
(Redakčně upraveno)