Letecké nebe nad Německem ovanula mračna

Počet cestujících na německých letištích v listopadu překvapivě prudce klesl. Zvláště nebezpečná je absence skupiny zákazníků, která dříve táhla letecké společnosti v zimních měsících. Jediný záblesk naděje nyní přichází od irské nízkonákladové společnosti Ryanair.
Společnost Lufthansa napsala naléhavý dopis německému kancléři Scholzovi a předsedkyni Evropské komise von der Leyenové, aby upozornila na napjatou situaci v evropské letecké dopravě. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Společnost Lufthansa napsala naléhavý dopis německému kancléři Scholzovi a předsedkyni Evropské komise von der Leyenové, aby upozornila na napjatou situaci v evropské letecké dopravě. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Špatné zprávy z komerční letecké dopravy už nejsou v Německu překvapením. Ryanair, Easyjet, Eurowings, Condor – všichni snižují kapacitu na německých letištích. Nyní však přicházejí zprávy od sdružení letišť ADV, které odhalují nový rozměr krize v tomto odvětví.

Podle ADV rostl objem cestujících na konci roku nejen mnohem pomaleji než ve zbytku Evropy, ale také se „nečekaně propadl“.

V listopadu se objem cestujících snížil v průměru o 2,6 procenta oproti předchozímu týdnu a byl dokonce nižší než již tak velmi slabá úroveň v listopadu loňského roku. Ještě znepokojivější je výhled, které sdružení uvádí pro nadcházející měsíce: Zdá se být jen malá naděje, že se v nich letecká doprava vzpamatuje z následků pandemie koronaviru.

Poté, co takzvaná míra obnovy na konci léta 2024 činila ještě 91,4 procenta leteckého provozu před koronavirem – jiné evropské země jsou již dlouho na 110 procentech a více –, se nyní německá komerční letecká doprava zdá být ve stavu kolapsu.

Se začátkem zimního letového řádu se míra obnovy ve Spolkové republice propadla na nové minimum pouhých 75 procent, což odpovídá poklesu o 17 procent.

Kde zůstali obchodní cestující?

Na katastrofálních číslech se výrazně podepisuje absence obchodních cestujících. Mimo letní měsíce, kdy letadla plní turisté dychtící po dovolené a platí vysoké ceny, mají letecké společnosti pravidelně potíže s tím, aby jejich letadla byla z poloviny plná, a to i mimo období krize.

Stabilizujícím prvkem byli vždy obchodní cestující, kteří cestují po celý rok, zejména proto, že si často rezervují místa v obchodní třídě.

Carsten Spohr, generální ředitel společnosti Lufthansa, informoval o změně chování při rezervacích. I drahé třídy obsazují převážně soukromí cestující. Na druhou stranu obchodní cestování dramaticky zaostává za slabým obecným trendem jak na vnitrostátních, tak na mezinárodních letech.

Firemní klimatické cíle se mísí s ekonomickým poklesem, takže firmy ve velkém ruší lety pro zaměstnance. A aerolinie je nyní postrádají, aby překlenuly hubené zimní období.

Jediný záblesk naděje přichází od irského Ryanairu. Šéf aerolinek Michael O’Leary ruší lety do a z Německa jako nikdo jiný. Přesto chce v letošním roce růst i na třech menších německých letištích.

„V létě 2025 budeme mít v Bádensku a v Porýní po jednom letadle navíc,“ říká O’Leary listu Die Welt. „A příští rok by se pro nás novým letištěm mohl stát Lübeck.“

O’Leary si vyřizuje účty s německými politiky: „Setkal jsem se s Wolfgangem Schmidtem, šéfem úřadu vašeho kancléře, a předložil jsem mu plán: Vy snížíte daně a poplatky, my do sedmi let zdvojnásobíme počet letů v Německu.“ Odpovědi se mu nikdy nedostalo.

Podle O’Learyho by příliš vysoké náklady na umístění letadel vedly k tomu, že by se Německo stalo „leteckým hřbitovem“. „Potřebujeme novou vládu, která se zasadí o růst. Váš arogantní německý způsob je na h…no!“ říká O’Leary.

Lufthansa píše Scholzovi a von der Leyenové

Společnost Lufthansa rovněž napsala naléhavý dopis německému kancléři Olafu Scholzovi a předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, aby upozornila na napjatou situaci v evropské letecké dopravě.

„Pracovní místa a přidaná hodnota se přesunou přesunuty do zemí s výrazně nižšími ekologickými a sociálními standardy,“ uvádí se v dopise, který má k dispozici týdeník Focus. Dopis pochází od dozorčí rady společnosti Lufthansa a obsahuje jasné požadavky na politiky:

„Snižte byrokracii, zrevidujte klimatickou politiku, pozastavte platnost dohody o letecké dopravě mezi EU a Katarem a najděte odpověď na důsledky uzavření vzdušného prostoru v důsledku ruské útočné války, neboť letecké společnosti EU již téměř tři roky nesmějí využívat ruský vzdušný prostor. To představuje problém zejména pro dálkové lety do Číny, Japonska a Jižní Koreje.“

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek