
Aktuální nařízení vlády, které kvůli pandemii omezuje kapacitu prodejen na jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních a stanovuje kapacitní limit i pro výstavní prostory, znamená pro mnoho provozovatelů personální náklady navíc.
Odborníci z bezpečnostní agentury Securitas ČR, která je leaderem technologického vývoje v oblasti fyzické bezpečnosti, proto provedli rozsáhlý průzkum a testy dostupných automatických systémů od různých výrobců, které s dodržováním kapacitních limitů pomůžou.
„Snažili jsme se o objektivní srovnání systémů dostupných na českém trhu, a to z hlediska ceny i funkcí,“ uvedl minulý týden na tiskové konferenci Jan Huml ze společnosti Securitas ČR. Test, jak informoval, zahrnoval osm různých řešení v ceně od 20 000 do 100 000 Kč od různých výrobců.
[/psalijsme]Tyto systémy jsou podle Humla založeny na počítání osob u vchodu pomocí speciálních IP kamer a počítacích senzorů, nebo dokonce s využitím stávajícího kamerového systému, takže není nutné pořizovat kamery navíc.
Vybrané systémy lze doplnit i o zvukový signál, případně jimi ovládat další zařízení – automatické posuvné dveře, turnikety apod. Stav počitadla se zobrazuje na monitoru u vchodu do prodejny v podobě grafického semaforu, který omezuje vstup.
„Pokud má dodržování kapacitního limitu v prodejně na starosti lidská obsluha, například bezpečnostní pracovník, cena jeho služby ve směnách pokrývajících 12 hodin denně může stát kolem 60 000 korun měsíčně. Je tedy zřejmé, že jednorázová investice do techniky v hodnotě několika desítek tisíc se vyplatí už po měsíci,“ konstatoval Huml.
Martin Bednář