Tesco samoobslužné pokladny zachovává.zdroj: www.maxiforum.cz

Samoobslužné pokladny: místo revoluce jen doplněk

Samoobslužné pokladny v hypermarketech měly být stejnou revolucí, jako před desetiletími změna prodeje z pultového na samoobslužný. A přestože jejich počet stále mírně roste, není to takovým tempem, jak se při jejich zavádění před zhruba sedmi lety avizovalo, a některé obchodní řetězce je dokonce zavádět ani neplánují.

Samoobslužné pokladny totiž nespoří pracovní sílu, což byl hlavní důvod jejich zavádění. Pokladní z hypermarketu Tesco v Letňanech, který je vlajkovou lodí řetězce, pod slibem anonymity přiznávají, že jim před lety na oficiálním firemním jednání bylo jasně řečeno, že novinka brzy zcela nahradí klasické pokladny a ony si mají začít hledat jinou práci nebo se rekvalifikovat.

Pokladny nepřinášejí ani zákaznický komfort v podobě rychlejšího a pohodlnějšího odbavení nákupu. K načtení některého druhu nebo balení zboží je totiž nezbytná asistence prodavače vybaveného příslušným kódem, stejně jako při využití slevových kuponů, které jsou shodou okolností základem marketingové strategie Tesco. Často se pokladny také zablokují a avízem, že načetly zboží s jinou váhou, než zákazník umístil na odkládací pult, čili je znovu nezbytná asistence pracovníka prodejny. Všechny tyto zásahy nákup prodlužují a stejně vyžadují operativní nasazení pracovní síly.

Zásadním důvodem, který vede řetězce ke zdrženlivosti při nasazování terminálů, je však patrně skutečnost, že na rozdíl o fyzického pokladního nejsou terminály schopné odhalit, zda zákazník k zaplacení přiznal všechno zboží. Je to však argument, o němž se společnosti nerady šíří, protože i tak ztráty z krádeží počítají v řádech stamilionů ročně a nechtějí inspirovat zákazníky k dalším způsobům.

„Samoobslužné pokladny si získaly oblibu především u mladých zákazníků, kteří je nejčastěji využívají,“ kontruje mluvčí Tesco Bára Šimečková. Důvodem obliby mezi mladými však není skutečnost, že by se jednalo o technickou novinku, kterou konzervativní zákazníci nejsou schopni akceptovat, ale fakt, že nové pokladny jsou vhodné pouze pro malé nákupy do zhruba deseti položek. Naopak při odbavování rodinných nákupů, které se však mladých zákazníků obvykle netýkají, je jejich využití hotovým martyriem.

Z revoluční novinky se tak stala pouze doplňková forma, což pochopili ve většině řetězců, které samoobslužné pokladny v posledních letech zaváděly. Výjimkou je pouze zmíněný hypermarket Tesco v Letňanech, vlajková loď řetězce, kde je při non stop prodeji v nočních a brzkých ranních hodinách možné využít pouze pokladny bez obsluhy. Tato sveřepost však zatím přinesla pouze zřejmý odliv zákazníků, kteří po léta využívali tohoto času ke klidným týdenním nákupům. I odtud pramení zdrženlivost při dalším zavádění samoobslužných pokladen namísto jejich plánovaného masového nasazení.

V Česku zavedly samoobslužné pokladny řetězce Ahold a Tesco, to od roku 2008 zprovoznilo na 500 těchto terminálů ve zhruba polovině svých prodejen. Necelou stovku pokladen nabízí Albert, pouhých 38 v pěti prodejnách pak Globus. Ten naopak přišel s další novinkou, tzv. přenosným skenerem, který je umístěn na vozíku a průběžně načítá jednotlivé položky nákupu. V diskontech Lidl a Kaufland terminály k vidění nejsou a vedení společností jejich zavedení ani neplánuje.

Share

Jeden komentář u “Samoobslužné pokladny: místo revoluce jen doplněk

  1. Je pravda, že místo urychlení celého procesu mají samoobslužné prodejny často zcela opačný efekt. Kdyby byly nastaveny všechny procesy tak, aby si člověk poradil sám a během markování k němu nemusely běhat prodavačky, pak by se asi o usnadnění opravdu jednalo. Ale na to si ještě musíme počkat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *