Zavedené značky hledají další samostatné podnikatele. Pro mnohé lidi to může být pořádná životní výzva. Seknout se zaměstnáním, něco investovat a začít budovat vlastní firmu, ale pod zavedenou značkou. To je franšíza.

Řadu značek přitom člověk zná takříkajíc z ulice. Na bázi franšízy z větší části fungují například McDonald, KFC, Hornbach, Makro, Fornetti, Re/Max, Century 21, Orion, Ugova čerstvá šťáva, ale i řada restaurací, fitness a center zdravé výživy nebo čerpací stanice jako Benzina, Shell či OMV.
Sám šéf České asociace franchisingu (ČAF) Jan Gonda tak před lety začínal. Prodal byt, rodinu nastěhoval do podnájmu a získané peníze investoval do rozvoje španělské sítě Naturhouse. S velkým úspěchem.
Dobře se připravit
„Franšízing je pro lidi, kteří hledají nové cesty. Vstup do sítě stojí poplatky a investice. Není ale třeba vytvářet vlastní marketing, což bývá to nejnáročnější,“ řekl portálu FAEI franšízingový poradce Jiří Krajča.
Franchisingové koncepty jsou podle něj odolnější v dobách krize. „Každopádně na podnikání ve franchise je třeba se dobře připravit, a to včetně několika typů smluv, aby byla jasně rozdělena odpovědnost, respektive kdo, za co, komu platí, jak je ošetřeno duševní vlastnictví a jak se postupuje, pokud by došlo k nějakému problému ve vztahu ke klientům,“ vysvětlil Krajča.
ČR: 250 franšíz
Třetina konceptů si podle ČAF účtuje vstupní poplatky v rozmezí 200 až 500 tisíc korun. V České republice aktuálně funguje přibližně 250 franšízingových konceptů, které dávají práci zhruba dvaceti tisícům lidí.
Franšízingové společnosti se pravidelně prezentují společně. Jde například o každoroční Franchising Fórum nebo o Výstavu franchisingu v Praze, která se koná ode dneška do zítřka v pražské budově OKsystem.