Sen motoristy: Čistá nafta bez biosložek. V omezeném čase a někde ji lze stále natankovat

Čistá nafta bez biosložek je přání většiny šoférů dieselových aut. Všichni vědí, že biosložky neprospívají vstřikům a auto bez nich jede o poznání lépe. Bez debaty. Redakce FAEI.cz zjistila, že někde lze stále v omezeném čase stále natankovat čistou naftu bez ekologistických přísad.
Záběr z čerpací stanice Avia v Dobřichovicích zachycuje shodou okolností elektromobil parkující přímo u stojanů s benzínem a naftou… Foto Faei.cz/autor

Jednou z takových sítí čerpacích stanic je Avia. Opakovaně jsme tankovali na jedné z jejich stanic, v Dobřichovicích, a několikrát si obsluhou nechali ukázat dodací listy. Na to má mimochodem právo každý zákazník, jen málokdo to ví. Benzín i naftu si tato stanice nechává dovážet z rafinérie přímo v Německu.

A světe div se, od zhruba listopadu do konce prosince sem vozí naftu zcela bez biosložek a benzín s nižším množstvím. Jak je to možné?

„Máme slušné výtoče a už na konci roku splníme limity, které nás nutí naftu s biosložkou brát. Takže vždy ke konci roku můžeme čerpat čistou naftu,“ potvrdila nám opakovaně obsluha.

Samozřejmě v lednu je už otázka, zda úplně čistou naftu budou mít. „Záleží na zásobách a za jak dlouho se vytočí. Někteří šoféři, kteří sem speciálně kvůli tomu jezdí, si berou i do kanystrů,“ potvrdila prodavačka.

Najděte další čerpačky s čistou naftou!

Pod značkou Avia jsou v Česku provozovány tři desítky čerpaček, jinak v patnácti evropských zemích je jich na tři tisíce. To, že má na konci roku čistou naftu, nijak zvlášť nevytrubuje. FAEI.cz nechce dělat reklamu jedné síti, ale považujeme to dobrou věc pro šoféry a zároveň to otvírá diskusi: Jsou biosložky (řepka a spol., pozn. aut.) v palivech opravdu ekologické, nebo je to jen nálepka a čistý byznys?

Pokud víte, nebo jste náhledem do dodacích listin zjistili i na dalších sítích čerpacích stanic, že lze u nich někdy načerpat čistou naftu (či benzín), napište nám.

Názor šoféra dodávky do diskuse

Dieselové motory jsou stavěné na naftu, a až vývojáři automobilek udělají motory schopné spalovat třeba palivo z mořských řas nebo z pochytaného CO2 za vzduchu (nad čímž mimo jiné koumá například Mazda), tak budiž.

Lepit ale nějaké dodatečné ekozařízení na tradiční diesel jen proto, že Brusel maluje stále tvrdší normy Euro a chce hlavně kasírovat odpustky, tedy ekologické pokuty od automobilek za nesplnění nesplnitelného?

PSALI JSME:
Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

Že se města dusí, to je fakt, ale je třeba pracovat na skutečně zelených pohonech od podlahy, ne „zalepovat“ motory řepkou apod. Praxe řady motoristů je ale spíše taková, že vše zelené pro naftové motory spíše prodražuje jejich servis a zhoršuje chod motoru, a je otázka, zda je to ve výsledku „ekologické“.

Například se velmi často kazí EGR ventily. Ty vracejí do spalovacího prostoru k ještě jednomu přepálení už jednou spálené zplodiny. Když šlapete na plyn, ventil pouští do spalovacího motoru více „čistého“ vzduchu a při nižších otáčkách naopak. V praxi se často porouchají. A celkově zhoršují hladkost běhu motoru.

Stejně čerti vyletí

A filtry pevných částic? Nižší zplodiny jsou měřeny v laboratořích. Jenže ve filtru zadržované zplodiny stejně vyletí ven – na dálnici. A je znát, když s naftovým autem couráte dlouho jenom po městě, a pak ho vezmete alespoň hodinu na dálnici. Říká se tomu vyhnat čerty. Jezdí pak zkrátka lépe.

Neexistuje jen jedna černobílá pravda, a je otázka, zda vše, co se v automobilismu dnes označuje „eko“ je opravdu eko, a nejen čistý byznys. Působí divně, že z lepší nafty, kdy motor nemusí řidič tolik vytáčet a celkově je šetrnější, a tedy i z pohledu oprav, se stává jakási tak trochu podpultovka.

PSALI JSME:
Vznětový motor? Nafta může zamrznout už při mínus sedmi stupních

Zavřít reklamu ×
  1. A co benzinka Eurooil patřící Čepro? Na každé hadici nápis „bez bioslozky“ – ti Teda prodávají co?

  2. OPTIMAL DIESEL
    Na všech čerpacích stanicích EuroOil si mohou zákazníci zakoupit naftu OPTIMAL DIESEL bez biosložky. Oproti běžně prodávané motorové naftě na trhu s obsahem biosložky, resp. FAME až 7 % je OPTIMAL DIESEL v důsledku nepřítomnosti biosložky méně náročný na sledování a zacházení při skladování a použití. Kvalita nafty OPTIMAL DIESEL bez biosložky splňuje veškeré požadavky technické normy ČSN EN 590.

    • Konečně někdo, kdo ví, která bije. U Čepra je do jejich ČS EuroOil dodávána nafta bez biosĺožky již několik let. Co se týče benzínů, tam biolíh u nich je. Mimochodem, biolíh dovážíme v takovém množství údajně až z Brazílie. Ekologicky lodí. Benzín bez biosložky má mít Natural 98 Verva u ČS Benzina (Orlen)

  3. A nebo : OPTIMAL DIESEL +
    Jedná se o prémiovou motorovou naftu, která je zákazníkům k dispozici na vybraných čerpacích stanicích EuroOil. Oproti běžně prodávané motorové naftě na trhu neobsahuje biosložku a naopak je nadstandardně obohaceno o moderní multifunkční aditivum, které má pozitivní vlivy na životnost motoru a spotřebu paliva

    • Je to přesně jak to píšete! Já při svých cestách po ČR tankuji výhradně u EuroOilu nájezd cca 15az 18 tis. km mám i jejich zákazníckou kartu

  4. Mám stařičkou Octavii 1,9 tdi z roku 2002 a posledních pár let jsem měl problémy při měření emisí. Procházel jsem tak tak s odřenýma ušima. Posledně jsem na radu technika z měření emisí si před samotným měřením sehnal naftu bez biosložek a světe div se, prošel jsem meřením emisí s velkou rezervou. Chci říct, že ty biosložky dělají zvýšené emise u aut a k vůli tomu nás mmotoristy potom úřady šikanují. Ještě věříte, že tu jde o záchranu klimatu a ne o byznys s biosložkami?

    • To je ale překvapení! Je jasné že nafta bez biosložky což je obyčejný řepkový olej bude lépe hořet a bude méně emisí. Já kvůli biosložkám v naftě a benzínu přešel na LPG kde kontrola občas najde jen větší množství síry což motoru nijak neškodí.

      • Biosložka je metylester řepkového oleje. Tedy ne čistý řepkový olej. To ale samozřejmě nic nemění na neblahém vlivu na motor.

  5. Páni, tolik lží v jednom článku, to jsem dlouho neviděl. Autor zřejmě prošel diskusní fóra a vybral všechno, co se mu líbilo.
    Ona třeba nafta s bioložkou má mnohem vyšší mazivost, takže méně opotřebovává součástky jako čerpadlo a vstřiky.

  6. Biosložka v naftě má nižší výhřevnost a dobré mazací schopnosti. V běžném provozu není problémem. problém vzniká při skladování kdy se „kazí“. U Eurooilu mají naftu bez biosložky, ale je mi s podivem jak by ji dokázali distribuovat tak velké množství, když v průměru musí splnit ta předepsaná procenta.
    A ještě něco. Z funkčního filtru částic žádné saze unikat nemohou jak se domnívá autor článku. Leda by v něm byla díra.

    • Pro firmu Čepro stačí , že prodávají palivo E85 . Tím v prodaném objemu paliva splní množství prodané dle normy . A pro pána výše : Biosložka není jen řepka . Je to metylester řepkového oleje , kde je mimo jiné třeba ethanol , metanol atd .

    • Euroil pronceta plnit nemusi protoze ma vyjimku. To vadi ostatnim uz davali nejaky podnet.Prodavaji totiz naftu ze statnich hm. Rezerv. I ta se musi totiz obmenovat ve skladech.

    • EuroOil je síť čerpacích stanic společnosti Čepro. To jsou ti vlastníci zásobníků pohonných hmot, kde odebírá pohonné hmoty velká většina ČS v Česku – včetně Shellu a dalších zahraničních. Přece si nemyslíte, že si to Shell a další vozí ze svých mateřských rafinerií… Částečně to dělá třeba OMV z Lobau, ale jinak je proně výhodnější si to brát od Čepra ze Střelic u Brna nebo třeba ze Šlapanova u Havlíčkova Brodu. Není tedy pro Čepro problém do své sítě EuroOil dodávat čistou naftu. Biosložka se přidává až na těchto distribučních místech – skladech. Povinnou kvótu obsahu biosložky tím lehce splní.

      • Pan Vlasta má pravdu. Tankuji u Velké Bíteše ve skladech Čepro – čerpačka EuroOil již několik roků naftu bez biosložek. Doposud žádný problém. A od nedávna, po zavíračce funguje samoobsluha. Platba kartou na terminálu. A o přidávání biosložek až na distribučních místech jsem taky slyšel – od člověka, co to vozí.

  7. Nevím, zda tomu správně rozumím, Benzina z Kralup vozí naftu Verva disel, třicet procent je z obnovitelných zdrojů,
    je to předěláno ne jako přísada, ale palivo a má to lepší vlastnosti jak samotná nafta. Akorát je to drahé jako prase. Info. ve Světě Motorů, Martin Vaculík.

  8. Řepková biosložka je hlavně babišův kšeft ! Dokonce si to uzákonil. Využil staršího nařízení EK o biosložkách, od kterého již EK ustoupila. Proto je potřeba ho odříznout od všech zdrojů.

    • Bylo by dobré svoje tvrzení, o odstoupení EK o biosložkách v palivu něčím doložit. Osobně si myslím, že to není pravda. A znám řadu soukromejch zemědělců, kteří řepku pěstují pouze proto, že na ni jsou největší dotace. Ale EU dotace, nikoliv Babišovi.
      Jinak, pro mě, za mě si Babiše zavřete a zahoďte klíč. Mám jej rád, jako veš v kožichu. Ale házet na něj všechno, co se mě nelíbí, není řešení. Uměl jenom prostě velice šikovně využít nařízení EU. A ruku na srdce, kolik lidí by to neudělalo, mít tu možnost jako on. Neříkám, že je to správný. Jen šikovně využil zákony. Chcete jej odříznou od všech zdrojů? Tak to udělejte. Ale v mezích zákona. Jinak nebudete o nic lepší, než on.

      • Zemědělci nedostávají dotace na pěstování řepky, ale na obhospodařovanou plochu, bez ohledu co na ní pěstují.

  9. Já na to kašlu. Na služedbní Oktávcejsem najížděl bez problémů 180 až 240 tisíc km a měli jsme zákaz kupovat lepší naftu a od leasingovky i zíákaz měnit olej dřív než po 30000 km. A leasingovka to auto určitě dobře prodala sockám. A teď soukromě jako senior – 100 000 resp. 5 let km to vydrží a ho prodávám a kupuji novýho.

  10. Provozuji stroje bez filtrů pevných částic a bez močoviny. Pokud tankuji naftu bez bio, tak téměř nekouří. Pokud natankuji u Shell, tak hulí jako starý tovární komín.

  11. Cele bioslozky mi zajebali vsechny filtry nafty v traktoru tak ze kdyz jsem je menil ,byli jak zabetonovane o repkovych srazenin

  12. Copak jsem napsal politický nekorektně, že můj příspěvek neprošel cenzurou??? Jste horší, než byl bolševik … Jiří.

    • Váš příspěvek obsahoval vulgarismus, takže jej Akismet automaticky smazal. Není to cenzuře, nýbrž o slušnosti.
      A za bolševika, nebyl ani internet, ani diskuse pod články…
      Redakce

  13. Zajímavé je, že když do nádrže nalejete čistou biosložku methylester (FAME), tak motor neprodukuje skoro žádné emise a z výfuku se line akorát vůně smažených hranolků, ale po smíchaní s naftou jsou emise enormní. Mnohem vyšší, než u čisté nafty. Osobní zkušenost.

  14. Někde jsem to viděl na JM, ale jestli je to pravda tak se podívám a už nebudu kupovat žádnou naftu s biosložkou !

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.