Šetřiví Češi. Za dovolenou dávají nejméně v Evropě

Češi milují cestování a dovolenou u moře si nechtějí odepřít takřka za žádných okolností. Když jde ale o placení, převracejí v ruce každou korunu. Mezi Evropany dokonce vydávají na dovolenou nejméně peněz.
Většina Čechů stále nejvíce preferuje dovolenou u moře. Ilustrační foto: Pixabay.com
Většina Čechů stále nejvíce preferuje dovolenou u moře. Ilustrační foto: Pixabay.com

Aspoň to tak ukázal reprezentativní průzkum Holiday Barometr 2025, jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici. Zúčastnilo se ho 23 tisíc obyvatel z 23 zemí Evropy, Asie, Severní Ameriky, Středního východu a Oceánie. V Česku odpovídala tisícovka lidí.

Průměrný rozpočet na letní dovolenou představuje v České republice 1,4 tisíce eur, což je nejméně ze všech zemí s výjimkou Malajsie a Japonska. Evropský průměr je mírně nad 2 080 eur, v zemích Severní Ameriky to je více než 2,5 tisíce eur, na Středním východě necelých 2,5 tisíce a v Oceánii dokonce téměř tři tisíce eur.

Česku je nejblíže Polsko, kde lidé utratí za dovolenou v průměru 1 457 eur, tedy jen o 57 eur (1 425 korun) více. Poměrně blízko je rovněž Portugalsko s průměrem 1 515 eur. Méně než v Česku utratí za dovolenou Japonci (1 109 eur) a obyvatelé Malajsie (1 261 eur).

Mezi evropské země, kde lidé vynaloží na dovolenou nejvíce, patří Švýcarsko (3 052 eur), Velká Británie (2 734 eur) či Rakousko (2 584 eur). Vedle Švýcarů nešetří na dovolené také obyvatelé Austrálie (3 193 eur) a Spojených států (2 881 eur).

Průzkum, který letos v dubnu provedla pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance globální agentura Ipsos, také ukázal, že téměř polovina (48 %) dotázaných v České republice očekává, že za letní dovolenou utratí více, 29 procent stejně a 15 procent méně než vloni.

„V rámci Evropy sleduje průzkum zejména státy s vyšší životní úrovní a roli hrají i kurzové rozdíly, přesto je zřejmé, že náklady na dovolenou patří u nás k nejnižším,“ konstatoval Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance.

Únik ze všednosti

Z průzkumu dále vyplynulo, že letní česká dovolená trvá v průměru 1,9 týdne, což je podobné jako v dalších zemích Evropy. Nejvíce lidí si ji vybírá v červenci (42 %) a v srpnu (36 %). „V jiných evropských státech čerpají dovolenou o něco později, především v srpnu a častěji než u nás i v září,“ uvedl Michael Kasl, produktový manažer Europ Assistance.

Nejvíce, necelá třetina Čechů, plánuje dovolenou dva až čtyři měsíce před termínem. Na dovolenou cestují Češi nejčastěji kvůli relaxaci a úniku ze všednosti (67 %), objevování nových míst (63 %) a zážitkům vůbec (46 %). Objevování nových kultur a zvyků, stejně jako kulinářské zážitky motivují při dovolené 42 procent Čechů.

Ideální dovolenou chtějí Češi strávit s rodinou nebo přáteli (64 %), v atraktivní či exotické přírodě (59 %), v co největším klidu (56 %), při objevování nových kultur (31 %), případně aktivním sportováním (21 %). Méně než další Evropané hodlají dovolenou využít k učení se novým věcem (10 %) a k četbě (10 %).

„Výraznou vlastností, kterou se odlišujeme od dalších zemí, je důraz na rodinný charakter dovolených,“ sdělil Michael Kasl. S dětmi chce dovolenou strávit 43 procent, s rodiči 12 procent a s vnoučaty sedm procent Čechů, přičemž evropský průměr je 33, 9 a čtyři procenta.

„Další čtvrtina Čechů (24 %) chystá dovolenou s přáteli, zatímco evropský průměr je 17 procent,“ dodal Kasl. Pro budoucnost plánují Češi především takzvané pomalé dovolené (57 %), cesty do málo známých destinací (52 %) nebo ozdravné pobyty (49 %).

Oblíbené budou i dovolené spojené s návštěvou koncertu či jiné kulturní události (44 %), návštěvou lokalit známých z filmů, televize nebo literatury (31 %) nebo s kulinářskými zážitky (22 %).

Víc než jen dovolená

Podle Zprávy o trendech v cestovním ruchu 2025, kterou zveřejnil Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute, MEI), se cestování v Evropě mění. Nejde už jen o odpočinek, ale o hlubší prožitky.

Zákazníci čím dál častěji utrácejí za zážitky, které jim dávají smysl: Wellness, sport, poznávání nových kultur nebo dobrodružství v přírodě. I přes veškeré výkyvy měn či geopolitické napětí zůstává hnacím motorem cestování lidská touha po autentických a hodnotových zkušenostech.

Zpráva vychází z agregovaných anonymizovaných dat o platbách a dalších externích zdrojů. Díky tomu dokáže přesně pojmenovat trendy, které dnes formují podobu cestovního ruchu.

„Navzdory ekonomickým výzvám pozorujeme jasný trend. Lidé stále častěji vyhledávají cesty, které pro ně mají hlubší smysl a rezonují s jejich životními hodnotami,“ řekla Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro evropský trh Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard.

„Ať už jde o péči o duševní i fyzické zdraví, poznávání nových kultur, podporu oblíbeného sportovního klubu nebo pobyt v přírodě. Evropští cestovatelé si volí dovolenou, která pro ně představuje něco víc než jen odpočinek,“ dodala Lechmanova.

Podle čerstvého průzkumu Mastercard se evropští spotřebitelé chystají v roce 2025 utrácet především za cestování, outdoorové aktivity a kulinářská potěšení. Průzkum tak potvrzuje posun k cestování za výjimečnými a hodnotnými zážitky.

Pokračování zítra

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek