Silné elektrokoloběžky s registrační značkou? Většina Čechů by to uvítala

Průzkum
Počet nehod elektrokoloběžek dlouhodobě roste, dokonce výrazně převyšují bouračky těch klasických. Pro vybrané typy elektrokoloběžek začnou od příštího roku platit nová pravidla včetně povinného ručení. Zvažují se i klasické registrační značky, které by uvítala většina Čechů.
Pro elektrokoloběžky budou od příštího ledna platit nová pravidla. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP), kterého se ho zúčastnila tisícovka dotázaných a jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici, by se zavedením registrační značky pro silné elektrokoloběžky souhlasilo 63 procent osob. O tomto opatření se ale zatím jen uvažuje.

Asociace pojišťoven ale upozornila, že provozovatelé silných elektrokoloběžek si budou muset od ledna 2024 zřídit povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Novinka se týká e-koloběžek s elektrickým motorem překračující rychlost 25 kilometrů za hodinu nebo na ty, které váží víc než 25 kilogramů a zároveň jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu.

„Vnímáme jako velmi správné vymezení povinnosti na silné elektrokoloběžky, jejichž výkon lze přirovnat k malým motorkám. Cílem je nastavit pravidla pro odškodňování při nehodách, které u silných elektrokoloběžek mohou mít vážné následky na majetku i na zdraví,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

PSALI JSME:
Nelegální tuning. Statisíce Čechů si čipují elektrokola hlavně kvůli vyšší rychlosti

Elektrokola mimo hru

„Není ale zdaleka nutné podobná pravidla přenášet na celý segment, pro slabší motory velmi dobře poslouží pojištění obecné odpovědnosti,“ dodal Matoušek.

Nová pravidla pojištění podle evropské směrnice ale neplatí pro elektrokola, protože motor u nich má pouze doplňkovou funkci. Přesto je mnohé členské státy EU do regulace přidaly nad rámec unijní směrnice, což může ještě udělat i Česká republika.

„Naše asociace se přiklání k tomu, aby elektrokola nebyla v zákoně pro české uživatele zahrnuta pod povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a to z toho důvodu, že u nich evidujeme malou frekvenci škod a je zde také problematičtější registrace. A podle našich informací ani ministerstvo financí jejich registraci neplánuje,“ poznamenal Jan Matoušek.

Nehod přibývá

Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven na kole nebo koloběžce jezdí aspoň několikrát do měsíce 37 procent a párkrát do roka dalších 21 procent osob.

PSALI JSME:
Zapomeňte na elektrokoloběžky, nastupují elektrické skútry

Se vzrůstajícím zájmem o tento způsob dopravy ale souvisejí i nehody. Zatímco počet bouraček na kolech je poměrně stabilní a pohybuje se okolo 3,8 tisíce nehod za rok, u koloběžek ale za posledních pět let vzrostl desetkrát.

A zatímco v případě cyklistů tvoří „elektronehody“ asi 13 procent všech nehod na kolech, počet nehod na elektrokoloběžkách je více než dvojnásobný oproti těm na běžných koloběžkách.

„Postupně dochází k tomu, že část dopravních nehod způsobená v minulosti klasickými koly se postupně přesouvá do segmentu elektro. V případě koloběžek je ale viditelný růst celkové nehodovosti a v segmentu elektro dokonce velmi významný,“ řekl Petr Jedlička, analytik České kanceláře pojistitelů.

Dodal, že meziroční růst v kategorii e-koloběžek činil v uplynulém roce 68 procent, u klasických koloběžek to bylo 28 procent.

PSALI JSME:
Po chodníku by neměli jezdit ani ti nejmenší

Raději s přílbou

Podle organizace BESIP je jezdec na koloběžce z pohledu zákona o silničním provozu cyklistou. Ve většině případů tomu tak je i v případě elektrokoloběžky. Proto například každý uživatel e-koloběžky do 18 let musí mít při jízdě na hlavě přílbu. Odborníci ji doporučují i dospělým jezdcům.

„Na elektrokoloběžce rozhodně doporučujeme nosit cyklistickou přilbu. Jejich uživatelé by si měli dávat pozor na to, že je řidič auta může snadno přehlédnout ve slepém úhlu vozidla. Nebezpečné je také prudce vybočit ze směru jízdy či vozit na elektrokoloběžce dítě, které je v případě pádu či kolize velmi zranitelné,“ upozornil před časem Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP.

Koloběžkáři by podle něho měli dbát také na to, aby byli dobře vidět – zejména v nočních hodinách nebo při zhoršených povětrnostních podmínkách. Svůj oděv by při jízdě proto měli doplnit reflexními doplňky.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Český Bolt „vrtí psem“. Brno a Ostrava v evropském průzkumu vůbec nefigurují

Zavřít reklamu ×
  1. Víc než 14 km/hod jedou snad všechny koloběžky. Já jedu na e-kole 30 km/hod a všechny koloběžky mě vždycky předjedou….

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.