Po chodníku by neměli jezdit ani ti nejmenší

Poradna
Vypadněte, nemáte tu co dělat! To vy se tady pletete! Cyklisté versus chodci je citlivé jarní téma, které letos posílilo lockdownem zahuštěný pohyb lidí na ulicích i v parcích. Chodci a cyklisté se vzájemně považují za vetřelce a vyhánějí z území, které považují za sobě vyhrazená. Velmi často mylně. Rodiče si například myslí, že děti do deseti let mohou volně jezdit na kole po chodníku. Pletou se, zákon to zakazuje, i když policie obvykle toleruje.
Rodiče si myslí, že děti do deseti let mohou volně jezdit na kole po chodníku. Pletou se, zákon to zakazuje, i když policie obvykle toleruje. Ilustrační foto: Pixabay.com

Hovoříme o právech a povinnostech chodců, ale podle zákona o silničním provozu na pozemních komunikacích jsou do této skupiny zařazeny i osoby pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení (např. skateboardu – pozn. aut.).

Mezi cyklisty patří z hlediska provozu na pozemních komunikacích i jezdci na koloběžkách (včetně elektrických). Kdy mohou tyto skupiny sdílet stejný prostor a kdy naopak je území těch druhých zapovězeno?

Společně na jedné stezce

Určitě to znáte. Po stezce kráčejí dvě klábosící matky s kočárky, kolem nich pobíhá pes bez vodítka a zezadu se k nim svižně blíží cyklista. Ten na poslední chvíli zazvoní, takže polekané matky nekontrolovaně poskočí a pes obrátí pozornost na projíždějícího vetřelce. Zraněním to neskončí jen zázrakem. Kde nastala chyba?

Pokud šlo o společnou stezku pro chodce a cyklisty, tak chyba vznikla pořádná. Podle zákona na společné stezce pro chodce a cyklisty nesmí jezdec na kole ohrozit chodce a stejně tak chodec nesmí ohrozit cyklistu, který po stezce projíždí. Obě skupiny účastníků jsou zcela rovnoprávné a musí se vzájemně respektovat.

Pravidla říkají, že cyklista by se měl držet u pravého kraje stezky ve směru své jízdy a do středu či levé části by měl vjíždět pouze při objíždění překážky nebo jiného účastníka provozu. Chodci by se tedy měli držet levého kraje stezky. Každopádně by ani jedna skupina neměla zabírat celou šířku stezky.

Podívejte se pořádně na značku

Společná stezka je označena piktogramem kola i chodce. Pokud jsou tyto obrázky na značce pod sebou, jde o cestu skutečně společnou. Piktogramy vedle sebe (odděleny pruhem) značí stezku, kde má každá skupina svůj vyhrazený prostor, tedy označený pruh.

Např. cyklisté smějí do pruhu pro chodce vjet jen při objíždění, předjíždění, otáčení či odbočování a také při vjíždění na stezku, nebo naopak vyjíždění z ní. V žádném případě přitom nesmějí ohrozit chodce, kteří se pohybují ve svém pruhu. Totéž platí i obráceně, tedy pro chodce.

Na společné stezce je pro cyklisty povolena nejvyšší rychlost 30 km/h, přičemž musí způsob jízdy volit především s ohledem na ostatní uživatele stezky. Na společné stezce je venčení psů povoleno jen v případě, že jsou na vodítku a drženi v blízkosti majitele, který odpovídá za všechny případně způsobené škody.

PSALI JSME:
Na psa se nezlobte. Odpovědný je páníček

Místo jen pro sebe

Mnohem přehlednějším typem jsou stezky určené výhradně cyklistům, tedy cyklostezky označené pouze bílým piktogramem kola. Tam chodci nemají místo, naopak chodci používající lyže, brusle či skateboard na stezku pro cyklisty vjet mohou.

A prostor vyhrazený výhradně chodcům? To je zpravidla klasický chodník.

Na těchto komunikacích se smí pohybovat jen ten, komu je prostor určen. Výjimku tvoří situace, kdy chodec potřebuje přejít stezku pro chodce (co nejkratší cestou, tedy obvykle příčně), nebo je cyklistům povolena jízda po chodníku dodatkovou tabulkou.

Cyklista na chodník nepatří

Může jet cyklista po chodníku? Obecně platí pravidlo, že cyklista na chodník nepatří. Výjimku tvoří pouze úseky s dodatkovou tabulkou „Stezka pro chodce s povoleným vjezdem kol“. I zde však platí, že chodník je určen v první řadě k pohybu chodců, které cyklista v žádném případě nesmí ohrozit. Cyklista navíc může jet po takto označeném chodníku jen maximální rychlostí 20 km/hod.

A jak je to s dětmi? Za široce rozšířenou představou, že se zákaz jízdy na chodníku netýká dětí do deseti let, stojí mylně vykládané ustanovení v zákoně o provozu na pozemních komunikacích: „Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.“

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Děti bez pokuty, rodiče neručí

Tato věta ovšem říká pouze to, že dítě do deseti let může jet bez dozoru po těch úsecích chodníku, kam je vjezd kol výslovně povolen, nikoli že může jezdit po chodníku obecně. Pro děti tedy platí stejné pravidlo jako pro dospělé cyklisty.

Jediný rozdíl je v tom, že děti do 15 let ještě nemají odpovědnost za přestupky, takže nemohou ani za jízdu po chodníku dostat pokutu. A odpovědnost je v tomto případě nepřenositelná, takže rodiče za chování dětí, která má charakter dopravního přestupku, nenesou přímou odpovědnost a nehrozí pokuta za tento přestupek ani jim.

Bezpečnost víc než zákon?

Zažili jste však, že by policie děti nebo jejich rodiče za jízdu po chodníku alespoň napomenula? Např. tisková mluvčí městské policie na stránkách plzeňského krajského ředitelství totiž tvrdí, že děti mladší deseti let mají jízdu po chodníku povolenu s ohledem na bezpečnost. Stejnou argumentaci použil i policista D. Linhart v Poradně Českého rozhlasu Vysočina.

A oslovení právníci sice argumentují zákonem, který obecně jízdu na chodníku zapovídá i nejmenším dětem, ale poukazují na jejich beztrestnost a v praxi projevovanou blahosklonnost policie. Ale dá se na ni opravdu spoléhat za všech okolností, když zákon jízdu na kole i koloběžce po chodnících a stezkách pro chodce striktně zapovídá?

PSALI JSME:
Dopravní expert: Cyklisté mě někdy udivují. Pojedete autem, o jehož bezpečnosti pochybujete?

Zavřít reklamu ×
  1. Tak si ten zakon precti znova 🤦‍♂️ a zjistis ze po chodniku deti mohou…to je novinarina ze by jeden 🤮

  2. Redakce má velkou starost o to, aby dítě nemohlo jet po chodníku. Zřejmě jim doporučí silnici.
    Tak mluví nejčastěji ti (programově) bezdětní.

  3. zákony říkají spoustu věcí…, v situaci, kdy je chodník prázdný a úzká cesta s plným provozem aut je cyklista na chodníku jistě bezpečnější pro všechny. Před tím že se lidi vůči sobě chovají jako hovada je neochrání žádné zákony.

  4. Stezka pro cyklisty a občany na procházce je naprosto hloupý projekt, protože vždy se někdo někomu plete do cesty a děti jsou malé a jezdí si jak chtějí.

  5. Jezdím taky na kole,ale nikdy mě nenapadlo jezdit po chodníku. Chodník je od slova chodit tak se po něm jezdit logicky nemá. Ale s těma malejma cyklistama bych byl pro to,aby si po chodníku jeli. Je lepší se prckům vyhnout,než jít a koukat na to,jak leží pod autem. Ale má si za ně někdo z dospělých zodpovídat.

    • Tam kde bydlím máme např. stezku jen pro chodce a je to tam jeden cyklista za druhým. Občas i motorka projede. Když odmítneš cyklistovi uhnout, ještě ti vynadá do ču..ků a jiných věcí.

    • Taky ale stojany na kola mají být umísťované tak, aby byly přístupné od cyklostezky DOJEZDEM a ne od chodníku. Kolo je vozidlo, je tedy určené K JÍZDĚ. Jestli jezdíte autem, taky by Vás asi nepotěšilo, kdyby cesta od silnice na parkoviště vedla přes chodník a Vy musel po chodníku auto na parkoviště dotlačit.

  6. Stezka pro chodce a cyklisty neoddělená.
    I zde platí, že se pohybujeme po pravé straně!!!! Cyklisté i chodci !!!!!!!!!!!!

    • V tom článku je přesně popsána situace, proč má chodit chodec vlevo a cyklista jet vpravo. Aby se viděli, tutíž navzájem neohrožovali. Asi i po silnici chodíš špatně.

  7. „chodci používající lyže, brusle či skateboard na stezku pro cyklisty vjet mohou“
    Co jsou schopný některý „chodci“ na bruslích a skatebordech na cyklostezkách vyvádět, má ovšem pramálo společnýho s chůzí, natož s cyklistikou

  8. „Na společné stezce je pro cyklisty povolena nejvyšší rychlost 30 km/h“
    Rychlost, rychlost…. a co jízda bez držení řídítek? Řekl bych ještě horší než jet soustředěně s rukama na řídítkách třeba 40. Ještě nasaďte radary taky na cyklostezky, vy umělci….

  9. Tohle téma je hodně nedořešené. Například stezka mezi obcemi podél frekventované silnice. Po silnici jede cyklista a překáží, protože má zařazený převod jedna, aby posiloval. Za ním se táhnou řidiči, protože není možnost ho objet. On ale nepojede po vedlejší stezce, protože tam nesmí a nechce, přestože tam projdou dva lidé za den. Tak kde je asi větší šance kolize? Tohle je standardní situace na vnějším okraji Prahy. To že kola by povinně měla mít nějaký zvonek nebo třeba chřestítko, tvrdím stále. Dala bych ho i bruslařům a běžcům. A také osvětlení. Jezdí a běhá se i za šera i v noci. Mockrát jsem se lekla, když kolem mně někdo profrčel, a to se snažím dívat i za sebe. Kdykoliv může někdo změnit směr, vyběhnou pes i na vodítku, dítě… Nikdo nemá oči vzadu. Nápad, že kolem někoho rychle skulinkou profrčím je hodně hloupý. Cyklisté, běžci, bruslaři – prosím dejte o sobě vědět hodně včas, ať má dotyčný čas reagovat. Jde o bezpečnost všech. A jako pejskařka – i když mi jde pes u nohy – co myslíte, že se bude dít, když se leknu já nebo pes? A počítejte s tím, že psovi neujedete a neutečete (když už vás začne honit, zastavte). A neříkejte, že máme chodit jinudy – já chodím, ale někdy není jiná možnost. Ostatně cyklisté a běžci jsou už také úplně všude.

    • Souhlasím, s výjimkou stížností na cyklisty, kteří kolem Vás projedou bez zazvonění. Sám jsem přestal už dávno zvonit, protože když to občas z nutnosti udělám, v 50 procentech případů se chodec vyleká a nepředvídatelně uskočí stranou, klidně i mě přímo před kolo. A pokud zvoním už z dálky, aby měl čas se nejdříve ohlédnout, tak mě neslyší. Takže raději projedu bez upozornění okolo a ignoruji případné nadávky.

  10. Jeďte se podívat do Vídně (či do dalších západoevropských měst). Chodníky tam v pohodě sdílejí cyklisté s chodci, je to bez problému. Jen u nás je se vším problém. (Na druhou stranu je pravda, že většina rakouských cyklistů na rozdíl od českých jezdí po městě pohodově, mají zvonek a nejezdí po městě v závodních dresech na horských kolech.)

    • Toť vše pravda, ale třeba v Německu jsem si všimnul, že většina nových chodníků je barevně rozdělena na pruh pro chodce a (většinou fialový) pruh pro kola. A / nebo je tam přímo značka kolo/chodec. Ve městech i na vesnicích. Prostě si dělají pohodu, užívají si. My se vztekáme a štveme navzájem. A cyklista co jede rychle jede po silnici a řidiči ho respektují . . .

  11. Tady jezdí důchodci na kolech pouze po chodníku. Na otázku proč jsem dostal odpověd „V důchodu je dobře a nemíním se nechat přejet“……ČAU.LIDI!

  12. Vubec nechapu, proc se nesmi u nas na kole po chodniku. 90% chodniku je prazdnych, ale podle statu je lepsi, kdyz se cykliste plouzi mezi kamiony. Zdravy rozum zmizel…

    • Podle konkrétní situace. Když bude velký provoz na silnici a chodník prázdný, tak jedu opatrně po chodníku. Chodec má přednost a musím počítat s tím, že někdo např. vyjde ze vchodu domu na chodník. Jde o bezpečnost. S menším dítětem bych rozhodně volil ten chodník. V Praze jsou některé „cyklostezky“ namalované v těch nejrušnějších ulicích snad pro sebevrahy.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Hrozí dramatický nárůst firemních insolvencí?

K poslednímu červnovému dni letošního roku skončilo jedno ze zvláštních koronavirových opatření – tzv. Lex Covid zákonů, které se týkalo úlev v insolvenčním řízení. Za normálních okolností mají dle insolvenčního …

Neplatíte za televizi, protože na ni nekoukáte?

Neposloucháte žádnou ze stanic Českého rozhlasu, ani nesledujete Českou televizi, takže se vám nechce platit koncesionářské poplatky? Tedy za letošní rok dohromady 2160 korun, což není zase tak malá daň za něco, co …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Půjčujete kamarádovi auto? Rozmyslete si to

Poradna
Půjč mi auto na dovolenou, to moje má malý kufr. Kdo by této prosbě odolal, vždyť kamarád je spolehlivý řidič a se svým vozem momentálně žádný výlet neplánujete? Takže vyhovíte, ale už za pár dní se nestačíte divit, kam vás dobré srdce a výpomoc bližnímu dovedly. Své odpovědnosti majitele a provozovatele vozidla se totiž nezbavujete ani jeho půjčením komukoli.
Rolovat nahoru