Český Bolt „vrtí psem“. Brno a Ostrava v evropském průzkumu vůbec nefigurují

V redakci nás nedávno zaujala tisková zpráva platformy Bolt. Nejprve tvrzením, že největší provozovatel sdílených elektrických koloběžek v Evropě převádí 60 procent svých uživatelů od aut ke koloběžkám. A pak i obtížně uvěřitelným počtem gramatických chyb a chybějících čárek v jednom textu. Inu, Estonci, chtělo by se dodat…
Údajné snížení znečištění ovzduší ve městech, kde lidé v rámci mikromobility používají koloběžky Bolt, neřeší, jakým způsobem byla energie nezbytná k jejich nabití získána. Ilustrační foto: Bolt

Tisková zpráva uvádí, že Bolt v loňském roce spustil „pilotní projekt s cílem přimět uživatele své aplikace k tomu, aby na cesty kratší než tři kilometry vyrazili sdílenou koloběžkou, místo toho, aby si objednali odvoz autem“.

Do projektu, jak informoval tuzemský Bolt, jenž se uskutečnil ve spolupráci s norským Institutem pro ekonomiku dopravy (TØI), byli zapojeni uživatelé deseti měst v osmi zemích Evropy, od norského Osla a švédského Stockholmu přes tuzemské Brno a Ostravu, až po portugalský Lisabon a maltskou La Vallettu.

Součástí vzorku byla také „kontrolní skupina uživatelů, kteří žádný popud k využívání koloběžek prostřednictvím aplikace neobdrželi“. Platforma Bolt ale v tiskové zprávě nesdělila, jak velký byl tento kontrolní vzorek, ale především ani to, na jakém počtu uživatelů se projekt uskutečnil.

PSALI JSME:
Po chodníku by neměli jezdit ani ti nejmenší

Důvodem může být i to, jak píše ve své studii spolupracující norský institut, že „výsledky z Bordeaux, Brna a Ostravy nejsou prezentovány z důvodu omezené velikosti vzorku“. Jejda! Z tiskové zprávy Boltu v Česku se naopak zdálo, že Brno a Ostrava, jako dvě města z osmi v deseti evropských zemích, hrála v projektu klíčovou roli.

Podle tiskové zprávy českého Boltu, jenž od loňského podzimu vede manažerka Soňa Stloukalová, „koloběžky Bolt způsobují v průměrů třetinu emisí kysličníku uhličitého než osobní automobil“. Citaci jsme ponechali „tak, jak je“, tedy včetně chyb.

Pokud srovnáme „emisní“ provoz tradičního benzínového či naftového auta a elektrické koloběžky, vychází z toho elektrická koloběžka jako vítěz. Ale jen do doby, dokud nezačneme pátrat po tom, z jaké elektřiny, resp. jak vyrobené, byla nabita. Koloběžka během svého provozu žádné emise CO2 nezpůsobuje. Jen při nabíjení, a to zprostředkovaně podle energetického zdroje, z něhož při nabíjení čerpala.

PSALI JSME:
Řidič elektromobilu v Česku je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem

Jak loni v létě upozornil ekonom Lukáš Kovanda, průměrný majitel elektroauta v ČR pohání svůj vůz po více než čtyři pětiny jízdního času uhlím, ruským plynem a ruským palivem jaderných elektráren, což podle něj vyplynulo z aktuálního složení zdrojů na výrobu elektřiny.

Vzhledem k tomu, že elektrické koloběžky firmy Bolt se v tuzemsku nabíjejí ze stejných zásuvek, jako výše uvedená elektroauta, lze rozporovat „emisní nezávadnost“. Údajné snížení znečištění ovzduší ve městech, kde lidé v rámci mikromobility používají koloběžky Bolt, totiž neřeší, jakým způsobem byla energie nezbytná k jejich nabití získána.

Veškeré „marketingové řečičky“ Boltu ohledně sdílených koloběžek a „snížení emisí“, které přinesou, zjevně padají s dalšími rozvojovými plány firmy. Ta v tuzemsku avizovala, že spustí doručení nákupu domů do patnácti minut (nikoliv na koloběžkách) a že do dvou let chce zabodovat ve sdílení aut. Plánuje prý vyšší stovky aut i na vzdálenější jízdy, jak nedávno uvedl server Seznam Zprávy.

PSALI JSME:
Bolt oznamuje kapitálovou investici ve výši 628 milionů eur

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Evropský automobilový trh na novém minimu

Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Michael Žantovský: „Velká hra se bude odehrávat v jihovýchodní Asii“

Rozhovor
Uspořádání po světové a studené válce je pryč. „Myslím si, že je zřejmé, že až, jak doufám, skončí to poslední Putinovo vojenské dobrodružství katastrofou nebo přinejmenším neúspěchem pro Rusko, tak oblast, kde se bude odehrávat to, čemu diplomati říkají velká hra, tak to je přesně oblast Jihovýchodní Asie,“ říká v rozhovoru Michael Žantovský.