Český Bolt „vrtí psem“. Brno a Ostrava v evropském průzkumu vůbec nefigurují

V redakci nás nedávno zaujala tisková zpráva platformy Bolt. Nejprve tvrzením, že největší provozovatel sdílených elektrických koloběžek v Evropě převádí 60 procent svých uživatelů od aut ke koloběžkám. A pak i obtížně uvěřitelným počtem gramatických chyb a chybějících čárek v jednom textu. Inu, Estonci, chtělo by se dodat…
Údajné snížení znečištění ovzduší ve městech, kde lidé v rámci mikromobility používají koloběžky Bolt, neřeší, jakým způsobem byla energie nezbytná k jejich nabití získána. Ilustrační foto: Bolt

Tisková zpráva uvádí, že Bolt v loňském roce spustil „pilotní projekt s cílem přimět uživatele své aplikace k tomu, aby na cesty kratší než tři kilometry vyrazili sdílenou koloběžkou, místo toho, aby si objednali odvoz autem“.

Do projektu, jak informoval tuzemský Bolt, jenž se uskutečnil ve spolupráci s norským Institutem pro ekonomiku dopravy (TØI), byli zapojeni uživatelé deseti měst v osmi zemích Evropy, od norského Osla a švédského Stockholmu přes tuzemské Brno a Ostravu, až po portugalský Lisabon a maltskou La Vallettu.

Součástí vzorku byla také „kontrolní skupina uživatelů, kteří žádný popud k využívání koloběžek prostřednictvím aplikace neobdrželi“. Platforma Bolt ale v tiskové zprávě nesdělila, jak velký byl tento kontrolní vzorek, ale především ani to, na jakém počtu uživatelů se projekt uskutečnil.

PSALI JSME:
Po chodníku by neměli jezdit ani ti nejmenší

Důvodem může být i to, jak píše ve své studii spolupracující norský institut, že „výsledky z Bordeaux, Brna a Ostravy nejsou prezentovány z důvodu omezené velikosti vzorku“. Jejda! Z tiskové zprávy Boltu v Česku se naopak zdálo, že Brno a Ostrava, jako dvě města z osmi v deseti evropských zemích, hrála v projektu klíčovou roli.

Podle tiskové zprávy českého Boltu, jenž od loňského podzimu vede manažerka Soňa Stloukalová, „koloběžky Bolt způsobují v průměrů třetinu emisí kysličníku uhličitého než osobní automobil“. Citaci jsme ponechali „tak, jak je“, tedy včetně chyb.

Pokud srovnáme „emisní“ provoz tradičního benzínového či naftového auta a elektrické koloběžky, vychází z toho elektrická koloběžka jako vítěz. Ale jen do doby, dokud nezačneme pátrat po tom, z jaké elektřiny, resp. jak vyrobené, byla nabita. Koloběžka během svého provozu žádné emise CO2 nezpůsobuje. Jen při nabíjení, a to zprostředkovaně podle energetického zdroje, z něhož při nabíjení čerpala.

PSALI JSME:
Řidič elektromobilu v Česku je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem

Jak loni v létě upozornil ekonom Lukáš Kovanda, průměrný majitel elektroauta v ČR pohání svůj vůz po více než čtyři pětiny jízdního času uhlím, ruským plynem a ruským palivem jaderných elektráren, což podle něj vyplynulo z aktuálního složení zdrojů na výrobu elektřiny.

Vzhledem k tomu, že elektrické koloběžky firmy Bolt se v tuzemsku nabíjejí ze stejných zásuvek, jako výše uvedená elektroauta, lze rozporovat „emisní nezávadnost“. Údajné snížení znečištění ovzduší ve městech, kde lidé v rámci mikromobility používají koloběžky Bolt, totiž neřeší, jakým způsobem byla energie nezbytná k jejich nabití získána.

Veškeré „marketingové řečičky“ Boltu ohledně sdílených koloběžek a „snížení emisí“, které přinesou, zjevně padají s dalšími rozvojovými plány firmy. Ta v tuzemsku avizovala, že spustí doručení nákupu domů do patnácti minut (nikoliv na koloběžkách) a že do dvou let chce zabodovat ve sdílení aut. Plánuje prý vyšší stovky aut i na vzdálenější jízdy, jak nedávno uvedl server Seznam Zprávy.

PSALI JSME:
Bolt oznamuje kapitálovou investici ve výši 628 milionů eur

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz

V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje. Nepůjde jen designovou …

Cyklisté při nehodách umírají, ale helmy nenosí

Cyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Při dopravních nehodách zemřelo v loňském roce 39 cyklistů, další stovky končí se zraněním. Jak vyplývá ze statistik zveřejněných Policií ČR, je to o …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Na vlastní oči: Jak fungují americké armádní „brýle“ nočního vidění

Reportáž
Vidět lépe než nepřítel a mít možnost vést plnohodnotné boje i v temné noci bylo snem všech vojevůdců v historii. Toto přání se dočkalo svého naplnění až ve 20. století. Dnes používají přístroje nočního vidění, takzvané noktovizory, všechny moderní armády včetně jednotek bojujících na Ukrajině. Jak fungují nejmodernější typy „brýlí“ nočního vidění? A jsou skutečně tak zdatným pomocníkem? Reportér Finančních a …