„Šmejdi“ jsou stále vynalézavější. Na jejich triky nedoplácejí už jen senioři

Nejsnazším cílem takzvaných šmejdů zpravidla bývají senioři, ale nezaměřují se už jen na ně. „Šmejdi“ navíc vymýšlejí stále důmyslnější cesty, jak se snadno dostat k penězům a nesází tak jen na „klasický“ podomní prodej. Zaměřují se nově i na uzavírání smluv po telefonu a na energetické aukce. „Energetičtí šmejdi“ tak kromě seniorů snadno napálí i nezkušenou mladší generaci.
Mezi nejnovější praktiky energetických šmejdů patří vychytralá a manipulativní komunikace po telefonu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Od podomních prodejců nekalí obchodníci začali přecházet k novým formám a fintám, jako jsou například energetické aukce, prodej po telefonu, vydávání se za zástupce státních orgánů nebo na první pohled nevinné dárky zdarma k uzavřeným smlouvám.

„Česká obchodní inspekce zaznamenala zvýšené počty stížností na energetické aukce a podobné smlouvy, na základě kterých měl být zprostředkován výhodnější dodavatel elektřiny či plynu, už v loňském roce. Spotřebitelé si stěžovali například na smluvní pokuty, které jsou jim účtovány, pokud podepíší s takovým „překupníkem energií“ smlouvu, ale následně odmítnou akceptovat vybraného dodavatele energie nebo od takové smlouvy chtějí odstoupit,“ uvádí inspekce.

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Czech Fund, už letos v lednu upozornil, že někteří dodavatelé elektřiny nebyli na zdražování připraveni. „Těm krachy hrozí a lidé by si na ně proto měli dát obzvlášť pozor,“ varoval. „Zejména menší dodavatelé elektřiny se ocitají pod značným tlakem. Budou proto na stávající nebo potenciální zákazníky zkoušet o to intenzivněji své triky. Zejména starší lidé by si měli dát pozor a nic ve dveřích nepodepisovat zástupcům firem dodávajících elektřinu, kteří jsou často jakýmisi podomními prodejci,“ upozornil ekonom.

Mezi nejnovější praktiky energetických šmejdů patří podle společnosti Energie ČS vychytralá a manipulativní komunikace po telefonu. Většinou jde o zprostředkovatele, kteří slibují potenciálním klientům významné úspory. Ti často ani nevědí, že se telefonním hovorem zavázali ke změně dodavatele energií a navíc na několik let. Prodejcům stačí vymámit po telefonu pouze souhlasné: „Ano“ a smlouva je platná. Vyvázat se z ní pak bývá velice drahé. Často ani není zřejmé, že k volajícímu hovoří zprostředkovatel, který se snaží vnutit mu nového dodavatele.

Podobná rozčarování přinášejí i některé „dárky“ k uzavřeným smlouvám se zprostředkovateli energií. Pokud klienti chtějí od smlouvy odstoupit, musí je draze vykoupit. „Šmejdi“ také v poslední době používají nové finty, kdy se odvolávají, že jsou zástupci státního subjektu, jako třeba Energetického regulačního úřadu či České obchodní inspekce. A následně zkoušejí triky, že jdou překontrolovat smlouvy, ohlídat nejnižší ceny a podobně.

Dobrou zprávou pro spotřebitele je, že letos v létě se spojili přední dodavatelé energií do společné aliance proti nekalým praktikám. Před pár týdny pak aktualizovali a zároveň zpřísnili Deklaraci účastníků trhu s elektřinou a s plynem na ochranu spotřebitelů a to za účasti České obchodní inspekce, Energetického regulačního úřadu a ministerstva průmyslu a obchodu.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 40
Sdílet článek