Parametry financování, které ministerstvu dopravy doporučila Česká spořitelna, navíc napomohou „rozhýbat“ trh s projektovým financováním dlouhodobých infrastrukturních projektů v Česku.
„Pilotní PPP projekt po dlouhé době ukazuje, že spolupráce státního a privátního sektoru může státu ušetřit dost peněz,“ zdůrazňuje Jan Ornst, manažer pro infrastrukturní poradenství z České spořitelny. Přesněji – stát by díky konkurenci bank, více měnám i podmínkám splátek měl ušetřit kolem šesti miliard korun.
Ministerstvo dopravy totiž ve spolupráci se svými poradci (Českou spořitelnou – finanční poradenství, White & Case – právní poradenství a společností Siebert+Talaš jako subdodavatel Obermeyer Helika – technické poradenství, pozn. red.) zajistilo takové podmínky, které umožní státu minimalizovat náklady a zároveň dlouhodobě zajistit maximální kvalitu a dostupnost dálnice.
Stát začne společnosti DIVia splácet smluvní platby až po úspěšném uvedení dálnice do provozu. Splátky budou vycházet nikoliv z počtu aut, která budou úsekem projíždět, ale z jeho celkové dostupnosti.
Takže pokud bude například snížena kvalita dálnice, bude omezen počet jízdních pruhů a bude třeba provádět opravy vozovky, bude konsorcium DIVia financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu po dobu rekonstrukce sníží měsíční poplatky od státu. To má sloužit jako motivace k tomu, aby vozovka byla v bezvadném stavu, a v případě potřebných oprav pak motivuje k jejich promptnímu provedení.
Ke snížení nákladů státu přispěje i navržená metoda financování. Koncesionář projektu, tedy konsorcium DIVia, bude čerpat úvěr ve dvou měnách – v korunách a v eurech. Rozložení úvěrování do více měn umožnilo státu vybírat z více uchazečů, uchazečům samotným to pak umožnilo získat levnější financování a nabídnout tak státu realizaci projektu za nižší cenu.
Kdyby ale bylo umožněno čerpat 12 miliardový úvěr na dostavbu dálnice D4 výhradně v korunách, tak by při poskytnutí exkluzivity některé z velkých domácích bank konkrétnímu uchazeči hrozilo, že ostatní zájemci by nebyli schopni financování získat a nebylo by tak zabezpečeno dostatečně konkurenční prostředí. V prostředí více měn tak mohly mezi sebou soutěžit české i evropské banky a jejich konkurence pomohla snížit náklady financování.
„Stát zaplatí za dostupnost D4 v čisté současné hodnotě 17,8 miliardy korun. Podle původních propočtů činila limitní částka pro výhodnost PPP modelu 23,7 miliardy korun. Stát tak ušetří bezmála 6 miliard korun,“ dodává Jan Šnajdr, ředitel Infrastrukturního poradenství České spořitelny.
Jojo, támhle mezi Hradcem Králové a Stěžery je ani ne půl roku otevřený nadjezd přes budoucí dálnicí do Polska. Už má nahoře dvě záplaty. Takovouhle práci mi někdo předvést doma, vyrazím s ním dveře takovou rychlostí, že by si nestačil posbírat vercajk. Ale co, von to stát unese. A ušetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.
Mnohdy na mně celá komedie okolo staveb pro stát dělá dojem,že firmy mají stát jako rukojmí,a to díky špatně sestaveným smlouvá o provedení díla a také díky velmi liknavé a nadbale prováděné kontrole ze strany zadavatele-státu.Směšné penále a postihy,nekonečné tahanice v případě soudních sporů o kvalitu díla a taky podezření na korupci a že ta tady je,není pochyb.A přímá trestní odpovědnost majitelů firem,ředitelů,náměstků a dalších mnohdy zbytečných lidiček okolo.Nebudu žalovat firmu,někdo ji přece vlastní a ten konkrétní člověk je odpovědný.Vše je totálně provázané přes kamarády kamarádů a není politická a ani jiná vůle cokoli měnit.Peníze tečou,sem tam nějaký přihlouplý novinář něco napíše,ale to je jedno,kolos pokračuje ve své jízdě.Firma,která odvedla nekvalitní práci,nemá se k nápravě a podobně,musí být s dalších soutěží na minimálně 10 let vyřazena a lidé z jejího vedení se nesmí ani s jinou firmou do soutěží hlásit.A firma která svojí liknavostí,nekopetentností a nedodržováním těch nejzákladnějších předpisů zavraždí občany tohoto státu-jako v případě spadlého mostu u Studénky-tak taková firma a nikdo z jejího vedení už nepostaví ani psí boudu.Jen si stačí vzpomenout,jak dopadl soud a kdo byl souzen.To je výsměch nejhrubšího zrna.