Stát na dostavbě dálnice D4 ušetří až šest miliard

Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem může začít. Francouzské konsorcium DIVia podepsalo s ministerstvem dopravy smlouvu, které mu umožní čerpat od bank úvěry v hodnotě 12,5 miliardy korun. Projekt rekonstrukce a dostavby této dálnice se má stát prvním úspěšným PPP projektem (Public Private Partnership – pozn. red.), na němž se podílí jak veřejný, tak soukromý sektor.
Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem může začít. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Parametry financování, které ministerstvu dopravy doporučila Česká spořitelna, navíc napomohou „rozhýbat“ trh s projektovým financováním dlouhodobých infrastrukturních projektů v Česku.

„Pilotní PPP projekt po dlouhé době ukazuje, že spolupráce státního a privátního sektoru může státu ušetřit dost peněz,“ zdůrazňuje Jan Ornst, manažer pro infrastrukturní poradenství z České spořitelny. Přesněji – stát by díky konkurenci bank, více měnám i podmínkám splátek měl ušetřit kolem šesti miliard korun.

Ministerstvo dopravy totiž ve spolupráci se svými poradci (Českou spořitelnou – finanční poradenství, White & Case – právní poradenství a společností Siebert+Talaš jako subdodavatel Obermeyer Helika – technické poradenství, pozn. red.) zajistilo takové podmínky, které umožní státu minimalizovat náklady a zároveň dlouhodobě zajistit maximální kvalitu a dostupnost dálnice.

Stát začne společnosti DIVia splácet smluvní platby až po úspěšném uvedení dálnice do provozu. Splátky budou vycházet nikoliv z počtu aut, která budou úsekem projíždět, ale z jeho celkové dostupnosti.

Takže pokud bude například snížena kvalita dálnice, bude omezen počet jízdních pruhů a bude třeba provádět opravy vozovky, bude konsorcium DIVia financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu po dobu rekonstrukce sníží měsíční poplatky od státu. To má sloužit jako motivace k tomu, aby vozovka byla v bezvadném stavu, a v případě potřebných oprav pak motivuje k jejich promptnímu provedení.

Ke snížení nákladů státu přispěje i navržená metoda financování. Koncesionář projektu, tedy konsorcium DIVia, bude čerpat úvěr ve dvou měnách – v korunách a v eurech. Rozložení úvěrování do více měn umožnilo státu vybírat z více uchazečů, uchazečům samotným to pak umožnilo získat levnější financování a nabídnout tak státu realizaci projektu za nižší cenu.

Kdyby ale bylo umožněno čerpat 12 miliardový úvěr na dostavbu dálnice D4 výhradně v korunách, tak by při poskytnutí exkluzivity některé z velkých domácích bank konkrétnímu uchazeči hrozilo, že ostatní zájemci by nebyli schopni financování získat a nebylo by tak zabezpečeno dostatečně konkurenční prostředí. V prostředí více měn tak mohly mezi sebou soutěžit české i evropské banky a jejich konkurence pomohla snížit náklady financování.

„Stát zaplatí za dostupnost D4 v čisté současné hodnotě 17,8 miliardy korun. Podle původních propočtů činila limitní částka pro výhodnost PPP modelu 23,7 miliardy korun. Stát tak ušetří bezmála 6 miliard korun,“ dodává Jan Šnajdr, ředitel Infrastrukturního poradenství České spořitelny.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek