Stát na dostavbě dálnice D4 ušetří až šest miliard

Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem může začít. Francouzské konsorcium DIVia podepsalo s ministerstvem dopravy smlouvu, které mu umožní čerpat od bank úvěry v hodnotě 12,5 miliardy korun. Projekt rekonstrukce a dostavby této dálnice se má stát prvním úspěšným PPP projektem (Public Private Partnership – pozn. red.), na němž se podílí jak veřejný, tak soukromý sektor.
Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem může začít. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Parametry financování, které ministerstvu dopravy doporučila Česká spořitelna, navíc napomohou „rozhýbat“ trh s projektovým financováním dlouhodobých infrastrukturních projektů v Česku.

„Pilotní PPP projekt po dlouhé době ukazuje, že spolupráce státního a privátního sektoru může státu ušetřit dost peněz,“ zdůrazňuje Jan Ornst, manažer pro infrastrukturní poradenství z České spořitelny. Přesněji – stát by díky konkurenci bank, více měnám i podmínkám splátek měl ušetřit kolem šesti miliard korun.

PSALI JSME:
Jak to, že Poláci nebo Maďaři staví dálnice rychleji?

Ministerstvo dopravy totiž ve spolupráci se svými poradci (Českou spořitelnou – finanční poradenství, White & Case – právní poradenství a společností Siebert+Talaš jako subdodavatel Obermeyer Helika – technické poradenství, pozn. red.) zajistilo takové podmínky, které umožní státu minimalizovat náklady a zároveň dlouhodobě zajistit maximální kvalitu a dostupnost dálnice.

Stát začne společnosti DIVia splácet smluvní platby až po úspěšném uvedení dálnice do provozu. Splátky budou vycházet nikoliv z počtu aut, která budou úsekem projíždět, ale z jeho celkové dostupnosti.

PSALI JSME:
Dálnice. V čem se můžeme inspirovat jinde

Takže pokud bude například snížena kvalita dálnice, bude omezen počet jízdních pruhů a bude třeba provádět opravy vozovky, bude konsorcium DIVia financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu po dobu rekonstrukce sníží měsíční poplatky od státu. To má sloužit jako motivace k tomu, aby vozovka byla v bezvadném stavu, a v případě potřebných oprav pak motivuje k jejich promptnímu provedení.

Ke snížení nákladů státu přispěje i navržená metoda financování. Koncesionář projektu, tedy konsorcium DIVia, bude čerpat úvěr ve dvou měnách – v korunách a v eurech. Rozložení úvěrování do více měn umožnilo státu vybírat z více uchazečů, uchazečům samotným to pak umožnilo získat levnější financování a nabídnout tak státu realizaci projektu za nižší cenu.

PSALI JSME:
RETRO: Vytoužená dálnice D1 před 40 lety

Kdyby ale bylo umožněno čerpat 12 miliardový úvěr na dostavbu dálnice D4 výhradně v korunách, tak by při poskytnutí exkluzivity některé z velkých domácích bank konkrétnímu uchazeči hrozilo, že ostatní zájemci by nebyli schopni financování získat a nebylo by tak zabezpečeno dostatečně konkurenční prostředí. V prostředí více měn tak mohly mezi sebou soutěžit české i evropské banky a jejich konkurence pomohla snížit náklady financování.

„Stát zaplatí za dostupnost D4 v čisté současné hodnotě 17,8 miliardy korun. Podle původních propočtů činila limitní částka pro výhodnost PPP modelu 23,7 miliardy korun. Stát tak ušetří bezmála 6 miliard korun,“ dodává Jan Šnajdr, ředitel Infrastrukturního poradenství České spořitelny.

PSALI JSME:
Smutný příběh privatizace lomu u dálnice D8

Zavřít reklamu ×
  1. Jojo, támhle mezi Hradcem Králové a Stěžery je ani ne půl roku otevřený nadjezd přes budoucí dálnicí do Polska. Už má nahoře dvě záplaty. Takovouhle práci mi někdo předvést doma, vyrazím s ním dveře takovou rychlostí, že by si nestačil posbírat vercajk. Ale co, von to stát unese. A ušetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.

  2. Mnohdy na mně celá komedie okolo staveb pro stát dělá dojem,že firmy mají stát jako rukojmí,a to díky špatně sestaveným smlouvá o provedení díla a také díky velmi liknavé a nadbale prováděné kontrole ze strany zadavatele-státu.Směšné penále a postihy,nekonečné tahanice v případě soudních sporů o kvalitu díla a taky podezření na korupci a že ta tady je,není pochyb.A přímá trestní odpovědnost majitelů firem,ředitelů,náměstků a dalších mnohdy zbytečných lidiček okolo.Nebudu žalovat firmu,někdo ji přece vlastní a ten konkrétní člověk je odpovědný.Vše je totálně provázané přes kamarády kamarádů a není politická a ani jiná vůle cokoli měnit.Peníze tečou,sem tam nějaký přihlouplý novinář něco napíše,ale to je jedno,kolos pokračuje ve své jízdě.Firma,která odvedla nekvalitní práci,nemá se k nápravě a podobně,musí být s dalších soutěží na minimálně 10 let vyřazena a lidé z jejího vedení se nesmí ani s jinou firmou do soutěží hlásit.A firma která svojí liknavostí,nekopetentností a nedodržováním těch nejzákladnějších předpisů zavraždí občany tohoto státu-jako v případě spadlého mostu u Studénky-tak taková firma a nikdo z jejího vedení už nepostaví ani psí boudu.Jen si stačí vzpomenout,jak dopadl soud a kdo byl souzen.To je výsměch nejhrubšího zrna.

Napsat komentář: Tom Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?