Sezónní povinné ručení má samozřejmě jednu základní podmínku. Je vhodné pouze pro toho, kdo si je stoprocentně jistý, že v měsících, kdy není pojištěný, nevyjede v žádném případě. Jestliže totiž motorista vyrazí na silnici mimo pojištěné měsíce, musí počítat s tím, že v případě nehody, kterou zaviní, celou škodu zaplatí ze svého. Taková událost pro nepojištěného řidiče muže mít až likvidační dopad.
Novinka je určena nejen pro sváteční řidiče, ale například i pro majitele motocyklů, kabrioletů nebo sněžných skútrů.
Dosud některé pojišťovny (např. Česká pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, Generali či Direct pojišťovna) nabízely tzv. krátkodobé pojištění u povinného ručení. U tohoto typu pojištění je sice také pojištěno jen určité období, ale po jeho uplynutí smlouva končí. A je nutné sjednat nové, nebo registrační značky vozidla odevzdat do depozitu.
Naproti tomu sezónní povinné ručení, které v současnosti nabízejí například pojišťovny Allianz, Česká podnikatelská pojišťovna či Uniqa, je vlastně smlouvou na dobu neurčitou s vyznačením konkrétních pojištěných měsíců. Jeho velkou výhodou je to, že po dobu neaktivity vozidla nemusejí řidiči registrační značky odevzdat.
Nejkratší doba pojištění jsou tři měsíce, nejdelší u České podnikatelské deset měsíců. Jeho cena je oproti standardnímu ročnímu pojistnému snížena přibližně v poměru délka sezóny k délce roku.
Prakticky na stejném principu jako sjednání sezónního povinného ručení funguje i uzavření sezónního havarijního pojištění. Například u pojišťovny Kooperativa je možné je sjednat nejen pro auta, ale také pro motocykly. Pro motocykl může být pro celý rok zaplacené povinné ručení a pro letní sezónu navíc havarijní pojistka, navíc kombinovaná např. s pojistkou proti odcizení.