Tlak na růst cen ve výrobě nepolevuje

Růst cen v průmyslu překonal v únoru hranici dvaceti procent. Průmyslové ceny se meziročně zvýšily už o 21,3 procenta, a to především v důsledku prudkého zdražování produktů rafinérského průmyslu (podrobnosti se ovšem v tomto případě už mnoho let neuvádí, pozn. aut.).
Růst cen v průmyslu překonal v únoru hranici dvaceti procent. Ilustrační foto: Pixabay.com

Nejsou to ovšem zdaleka jen pohonné hmoty, které tlačí výrobní inflaci nahoru. V energetice jsou nyní ceny o téměř 58 procent vyšší, než loni v únoru, o skoro 48 procent zdražila produkce chemického průmyslu, o 24 procent šly nahoru ceny u výrobců kovů, o 28 procent ve dřevařském průmyslu atd.

Kombinace dražších energií, kovů, chemie a dřeva zvyšuje náklady firem napříč celou ekonomikou. Výrazně zdražují i stavební materiály jako je cement nebo cihly, což rozhodně není dobrou zprávou pro další vývoj ve stavebnictví.

Výrazný nárůst je patrný u zemědělských výrobců, jejichž výrobky se v průměru zdražily téměř o 23 procent. O téměř devět procent vzrostly i ceny ve stavebnictví, které takto reaguje na růst vstupních nákladů, včetně těch mzdových.

Nadějně naproti tomu vypadá korekce cen ropy a benzínu na mezinárodním trhu, nicméně stále jde o ceny dlouhodobě nadprůměrné, takže zásadní zlevnění rafinérských produktů, a tedy i zpomalení výrobní inflace zatím nepřinesou.

S výrobní inflací jde s odstupem i ta spotřebitelská. S rostoucími cenami v zemědělství přijdou i vyšší ceny potravinářských firem a následně i potravin na pultech obchodů.

Situaci navíc komplikuje vývoj na Ukrajině, který vyvolává pochybnosti ohledně letošní dostupnosti obilí na světovém trhu. Vedle toho stále dražší energie a pohonné hmoty budou firmy ve zpracovatelském průmyslu tlačit k dalšímu navyšování cen, a to i nejen potravinářského průmyslu.

Aktuální čísla patří mezi argumenty podporující další zvýšení sazeb České národní banky, ke kterému nejspíše dojde už na březnovém zasedání.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena