
Hlubšímu poklesu celkových maloobchodních prodejů bránily vyšší tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které se zvýšily meziměsíčně o šest procent. Vliv zde mohl mít doprodej starších modelů aut, které již nesplňují nové emisní normy platné v automobilovém průmyslu od začátku letošního roku a které tak zřejmě byly k dispozici za výhodnějších podmínek.
Tržby bez prodejů aut meziměsíčně klesly o výrazných 6,6 procenta. Výrazně klesly především prodeje nepotravinářského zboží (meziměsíčně o 12,7 %), nižší však byly i prodeje potravin (o 0,6 %). Tržby se zvýšily pouze v oblasti prodeje pohonných hmot (oproti prosinci o necelá 3 %). Trh očekával mírnější pokles celkových maloobchodních tržeb (meziročně o -7,1 %, oproti skutečným -8,0 %) a aktuální výsledky jsou tak pro něj mírným zklamáním.
Meziroční pokles tržeb v oblasti služeb se v lednu nepatrně zmírnil po očištění o vliv sezonnosti a rozdílného počtu pracovních dní z předchozích -13,4 procenta na -12,6 procenta. Oproti prosinci totiž tržby vzrostly o jedno procento, a to i přesto, že v lednu došlo k opětovnému zpřísnění protiepidemických opatření. Přispěly k tomu především vyšší tržby v segmentu informačních a komunikačních činností, které se zvýšily meziměsíčně o 6,2 procenta.
Mimo tradičních ICT oborů se v lednu dařilo také tvůrcům filmů, televizních programů a hudebních nahrávek, jejichž tržby vzrostly meziměsíčně o výrazných 33,3 procenta. Nenaplněná touha po cestování se i nadále odrážela v růstu tržeb cestovních kanceláří a agentur, kde tržby rostly již třetí měsíc v řadě. Ruku v ruce s tím rostou i tržby za prodej letenek, avšak o poznání mírnějším tempem.
Celkově lze považovat lednová čísla za relativně pozitivní signál, když k meziměsíčnímu nárůstu tržeb došlo ve velké části služeb. Hlavním vysvětlením je to, že alespoň část prodejů se přesunula na internet. V porovnání s maloobchodem je zde však prostor výrazně omezený, když řada služeb se jednoduše bez osobního kontaktu provozovat nedá.
To dokládá i přetrvávající meziroční pokles tržeb o více než deset procent. Nejhorší je i nadále situace v oblasti ubytování a stravování. Tam sice tržby v reakci na předvánoční rozvolnění protiepidemických opatření vzrostly v prosinci meziměsíčně o 25,4 procenta, v lednu však následoval opětovný pokles o 26 procent.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)