V uplynulém týdnu přinesl portál Finančního a ekonomického institutu (FAEI) exkluzivní zprávu o tom, že od května příštího roku se budou v celé Evropě používat na krabičkách cigaret i balíčcích tabáku rovněž grafická zdravotní varování. Snad proto, že se neustále snižuje věk dětí, které začínají kouřit, a Brusel už s předstihem pamatuje i na ty, kteří se ještě nenaučili číst, a přitom už by potřebovali vědět, že kouření škodí zdraví. Teď se tedy stačí podívat a je to jasné.
Tato varování v podobě fotografií nebo ilustrací, jež znázorňují následky účinků kouření na různé orgány tělesné schránky, se už používají v Belgii, Velké Británii, Lotyšsku a Rumunsku. Má je však také celá řada mimoevropských zemí, od Austrálie přes Malajsii, Brazílii, Kanadu až po Mongolsko.
Podle nové evropské legislativy se na tabákových obalech také budou zvětšovat písemná zdravotní varování. Nová evropská směrnice definuje jejich velikost na 65 % přední a zadní strany krabičky cigaret, dnes je to 30 % vpředu a 40 % vzadu. Nově budou muset být krabičky opatřeny také varováním po stranách s minimálním pokrytím plochy 50 %. Směrnice je závazná pro všechny členské státy Evropské unie.
Výrobci tabákových výrobků se brání argumentem, kam tedy mají nyní umístit název svého výrobku a logo firmy. Zřejmě se počítá s tím, že co nevidět budou všechny cigarety vypadat stejně a navíc ještě strašidelně.
Dvě třetiny pro regulaci
Stát by měl regulovat výši marží obchodníků s potravinami. Alespoň podle mínění dvou třetin účastníků průzkumu, jehož výsledky zpracoval Finanční a ekonomický institut. Naproti tomu třetina se domnívá, že by výše obchodní přirážky měla být výlučně záležitostí trhu bez státní regulace.
Srovnávací testy cen potravin v německých a českých supermarketech vyvolaly diskusi o tom, jak kvalitní potraviny se v českých supermarketech prodávají a kolik za ně český zákazník platí. Ukázalo se totiž, že potraviny na českém trhu jsou prodávány mnohdy méně kvalitní, ale zato dražší než v Německu, což je nelogičnost až varující.
Stojí za ní nejen o 8 % vyšší DPH na potraviny než u západních sousedů, ale také obchodní přirážka domácích obchodníků, která je v porovnání s těmi německými až pětinásobně vyšší.
Biliony obtěžujících spamů
Téměř nepředstavitelné množství 62 biliónů nevyžádaných obchodních zpráv, čili spamů, doputuje ročně do e-mailových schránek po celém světě. Podle studie otištěné v Die Welt, rozesílání, prohlížení a mazání těchto mailů ročně obnáší 33 miliard kilowatt energie, což je spotřeba velkoměsta s 2,4 miliony obyvatel.
Jedná se o moderní trend marketingu s minimálními náklady, mimořádně vysokou výtěžností, přesným zacílením a prokazatelným měřením úspěšnosti. Ruku v ruce s moderními trendy a nepopiratelnými přednostmi jde však také vyšší agresivita a narušování soukromí zákazníka, což staví legálně zasílaná obchodní sdělení až na hranu zákona, po jejímž překročení se mění v zakázané a postihované spamy.
Charakteristika spamu jako nevyžádaného obchodního sdělení je celkem výstižná. Z řady pravidel, jimiž se obchodní sdělení musejí řídit, je první to, že s přijetím zprávy, která podporuje přímo či nepřímo zboží, služby nebo podnikající osobu, musí zákazník předem souhlasit. A to dobrovolně, kvalifikovaně a vědomě.