Uber alles

Americká technologická společnost Uber má za sebou nejhorší rok ve své historii. A po taxikářských protestech v Praze má našlápnuto k tomu, aby se pro ni tuzemskou noční můrou stal ten letošní. Nejde ani tak o protesty taxikářů proti této deklarované alternativní taxislužbě, ale spíše o to, že se český stát a úřady konečně probudily.

Pražští taxikáři možná vyhráli jednu bitvu, ale dlouhodobou válku mají prohranou. Foto: Pixabay

Ministerstvo průmyslu a obchodu například zjistilo, že Uber v Česku podniká bez platného živnostenského oprávnění, a ministerstvo dopravy chce situaci s alternativní taxislužbou řešit v rámci novely silničního zákona, kterou prý do vlády předloží během několika týdnů.

A pak je tu ještě jeden aspekt, rozhodně neméně důležitý. To, jak se v české kotlině Uber chová a jak komunikuje s veřejností. A také, co mu prochází. Tak třeba po prvních kontrolách před několika lety Uber zablokoval platební karty úředníků-kontrolorů pražského magistrátu. Ale když se o blokování kontrolorů, kteří si chtěli službu objednat, pokusil v USA, tvrdě narazil.

„Tím, že jsme globální firma, tak si každý trh nemůže úplně dělat, co chce,“ řekla nedávno České tiskové kanceláři mluvčí Uberu Miroslava Jozová. Opravdu? V Londýně a v řadě jiných velkých evropských měst dostala globální firma stopku. V Dánsku a v Maďarsku její platformu zakázali a také v Izraeli se s ní poměrně rychle vypořádali. Čili trhy si dělají, co chtějí, a zavedené globální firmy také obvykle respektují specifika konkrétních trhů. Třeba takový McDonalds by ani nenapadlo prodávat v Indii hovězího bigmeka či v muslimských zemích cokoliv s bůčkem…

Mluvčí Jozová také tvrdí, že Uber podle nedávné judikatury evropského soudního dvora funguje v souladu s evropskou legislativou. Máme prý věřit hezké tvářičce, ale raději se přikloňme k faktům. Jde totiž o jasnou snahu o vrtění psem, protože Soudní dvůr EU koncem loňského prosince rozhodl, že Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle místních zákonů zemí EU. A podle londýnského tribunálu pro vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci řidičům Uberu přísluší zaměstnanecká práva a s ní též minimální mzda.

Taxíky, které v budoucnosti budou řídit roboti, předjímali už tvůrci kultovního sci-fi Total Recall z roku 1990. Reprofoto: inverse.com

Uber s oblibou argumentuje rovněž tím, že je technologická firma a že vývoj technologií přeběhl platnou legislativu. Jenže nejde jen o legislativu a o její porušování, ale v neposlední řadě jde o morální a etické hodnoty. Ty, jak vloni opakovaně vyšlo najevo, Uber opakovaně porušoval. Případ Indky znásilněné řidičem Uberu v roce 2014, k jejímž zdravotním záznamům se firma, jak naznačují informace za zahraničí, dostala pravděpodobně díky úplatkům, je jen namátkou vybraným příkladem.

Špatnou zprávou pro pražské taxikáře je, že možná vyhráli jednu bitvu, ale dlouhodobou válku mají prohranou. Dlouhodobým cílem Uberu není provozovat alternativní taxislužbu na hraně zákonů, ale uchytit se na trzích ještě před tím, než nastane doba samořiditelných vozidel – a tedy i taxíků. Pak se bude moci zbavit řidičů, kteří pro něj jezdí, a zisk mu rázem vyskočí o čtvrtinu. Tedy o to, co jim nyní vyplácí z každé uskutečněné jízdy.

Na tuhle vidinu v době klesající hodnoty peněz a záporných úrokových sazeb sází jak spekulativní kapitál reprezentovaný například japonskou SoftBank, která drží pětinu akcií Uberu, tak výrobci automobilů a pojišťovny. A že pražské taxikáře nenapadne nic lepšího, než opakovaně zablokovat dopravní tepny v metropoli, bohužel odpovídá mentalitě a obavám písařů v době nástupu knihtisku.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB