Ukradli vám kolo? Tipy, jak si usnadnit jednání s pojišťovnou

Poradna
Na českých cyklostezkách a v bikeparcích jezdí cyklisté nezřídka na kolech či elektrokolech s pořizovací cenou za několik desítek tisíc korun. Na dražší sportovní kola se každoročně zaměřují zloději, kteří bývají nejaktivnější právě v letních měsících. Jen loni přišli v Česku majitelé o více než 5100 kol, přičemž škoda přesáhla 108 milionů korun.
Možnosti pojištění kola v rámci jiných druhů pojištění jsou různé. Jedním ze způsobů je pojištění celé domácnosti, ve které je kolo uskladněno. Ilustrační foto: Pixabay.com

Objasnit se policii podaří asi jen pětinu případů. Předcházet krádeži pomůže kvalitní zabezpečení, byť málokterý zámek skutečně zručnému zloději odolá. Pomoci vypořádat se po finanční stránce s krádeží nebo poškozením kola může vhodně zvolené pojištění. Mít „pojištěné kolo“ ale ještě nemusí znamenat, že peníze dostanete.

Kolo jako zavazadlo

A jak je to s pojištěním vašeho kola v zahraničí? Obecně lze říct, že do zahraničí je kvalitní pojistná ochrana pro případ krádeže kola v rámci cestovní pojistky složitější. Cestovní pojištění sice nabízí (většinou ve vyšších balíčcích) připojištění zavazadel, které se vztahuje i na kolo, ale pozor je třeba dávat na to, v jakém případě by pojišťovna plnila.

Většina z ústavů totiž bude hradit jen v případě, že kolo bude odcizeno z uzamčeného prostoru – kolárny, hotelového pokoje nebo kufru automobilu. Podstatně méně pojišťoven pak bude platit v případě krádeže z volného prostranství, jako je třeba zmíněné cykloparkoviště.

Podmínkou v těchto případech pak vždy je, aby bylo kolo připoutáno zámkovým systémem k pevnému předmětu. Jako u ostatních pojistek je pak také třeba věnovat pozornost limitům, do jejichž výše bude pojišťovna platit. Tyto limity se u vyšších pojistných balíčků pohybují zpravidla do 50 000 korun.

O poznání pestřejší jsou možnosti pojištění kola v rámci jiných druhů pojištění. Jedním ze způsobů je pojištění celé domácnosti, ve které je kolo uskladněno. Je třeba číst pečlivě ustanovení pojistky, protože v některých případech pojistná ochrana platí opět jen v bytě či domku nebo v prostorách obvyklých, ke kterým má přístup jen pojištěný.

Například po krádeži kola z chodby bytového domu nebo na volném prostranství tak pojištěný nemusí dostat vůbec nic. Jsou ale i pojistky, které platí také pro venkovní prostory, a to v některých případech i za hranicemi.

PSALI JSME:
Vozidlo končí až nosičem na jízdní kola

U drahých kol zvažte individuální pojistku

Kola je u některých pojišťoven možné pojistit také individuálně, a to proti krádeži, živelní pohromě, nebo dokonce i proti poškození při nehodě či vandalismem. Především tyto pojistky jsou zajímavé pro majitele kol s vyšší pořizovací cenou, kteří vyrážejí často na výlety, protože se vztahují i na venkovní prostory, a to většinou i v zahraničí. I v těchto případech je ale nutné dodržovat několik zásad, aby byly splněny podmínky pojistky a pojišťovna poškozenému vyplatila peníze.

Pro případ krádeže venku nebývají kola například pojištěna v nočních hodinách, zpravidla mezi 22. a 6. hodinou. Kolo musí být také v době krádeže připoutáno bezpečnostním zámkem k pevnému bodu, navíc na místě „k tomu určenému“ nebo obvyklému. Aby člověk dokázal, že kolo na takovém místě zabezpečil, je dobré si ho vyfotit – usnadní to jednání s pojišťovnou.

Důležité je rovněž znát míru spoluúčasti, která se mezi pojišťovnami liší, může dosahovat tisíc korun či deset, dvacet a v ojedinělých případech i 50 procent z ceny kola. Důležité je sledovat také maximální částku, na kterou bude ochotná pojišťovna kolo pojistit – v aktuálních podmínkách lze nalézt například limity končící na hranici 25 000 korun, ale i půl milionu. Přirozeně platí, že čím vyšší je pojistná částka, tím vyšší pojistné majitel zaplatí.

PSALI JSME:
Pojišťovny by chtěly, aby se Češi letos pojistili i na tuzemskou dovolenou

Pro všechny, kteří nechtějí být v případě řešení pojistné události nepříjemně překvapeni, je tak základní poučkou, aby důsledně pročítali pojistné podmínky a věděli, co si za své peníze pořizují. Druhou možností je obrátit se na nezávislého pojistného odborníka, který klientům pomůže jednotlivé nabídky pojišťoven porovnat.

V posledních letech se rozšiřuje nabídka pojišťoven i o cykloasistenci.  Pojištění (či připojištění) se vztahuje na časté případy, kdy potřebuje cyklista pomoc, typicky při dopravní nehodě či jiném karambolu. Pojistit lze i více kol v rámci jedné smlouvy.

Pojišťovna může zajistit odvoz rozbitého kola do servisu a zaplatí jeho opravu, případně zařídí převoz cyklisty do a ze zdravotnického zařízení. Pojišťovny se ale liší tím, kolik jsou ochotné za opravu kola zaplatit, nebo jakou vyžadují spoluúčast majitele kola. Například limit pro opravu kola je u jedné pojišťovny 20 000 korun, limit pro transport majitele pak 10 000 korun.

Autor je pojistný analytik společnosti Broker Trust
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Nenechávejte elektrokolo na sluníčku. Hrozí výbuch či vzplanutí baterie

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.