Ukradli vám kolo? Tipy, jak si usnadnit jednání s pojišťovnou

Na českých cyklostezkách a v bikeparcích jezdí cyklisté nezřídka na kolech či elektrokolech s pořizovací cenou za několik desítek tisíc korun. Na dražší sportovní kola se každoročně zaměřují zloději, kteří bývají nejaktivnější právě v letních měsících. Jen loni přišli v Česku majitelé o více než 5100 kol, přičemž škoda přesáhla 108 milionů korun.
Možnosti pojištění kola v rámci jiných druhů pojištění jsou různé. Jedním ze způsobů je pojištění celé domácnosti, ve které je kolo uskladněno. Ilustrační foto: Pixabay.com

Objasnit se policii podaří asi jen pětinu případů. Předcházet krádeži pomůže kvalitní zabezpečení, byť málokterý zámek skutečně zručnému zloději odolá. Pomoci vypořádat se po finanční stránce s krádeží nebo poškozením kola může vhodně zvolené pojištění. Mít „pojištěné kolo“ ale ještě nemusí znamenat, že peníze dostanete.

Kolo jako zavazadlo

A jak je to s pojištěním vašeho kola v zahraničí? Obecně lze říct, že do zahraničí je kvalitní pojistná ochrana pro případ krádeže kola v rámci cestovní pojistky složitější. Cestovní pojištění sice nabízí (většinou ve vyšších balíčcích) připojištění zavazadel, které se vztahuje i na kolo, ale pozor je třeba dávat na to, v jakém případě by pojišťovna plnila.

Většina z ústavů totiž bude hradit jen v případě, že kolo bude odcizeno z uzamčeného prostoru – kolárny, hotelového pokoje nebo kufru automobilu. Podstatně méně pojišťoven pak bude platit v případě krádeže z volného prostranství, jako je třeba zmíněné cykloparkoviště.

Podmínkou v těchto případech pak vždy je, aby bylo kolo připoutáno zámkovým systémem k pevnému předmětu. Jako u ostatních pojistek je pak také třeba věnovat pozornost limitům, do jejichž výše bude pojišťovna platit. Tyto limity se u vyšších pojistných balíčků pohybují zpravidla do 50 000 korun.

O poznání pestřejší jsou možnosti pojištění kola v rámci jiných druhů pojištění. Jedním ze způsobů je pojištění celé domácnosti, ve které je kolo uskladněno. Je třeba číst pečlivě ustanovení pojistky, protože v některých případech pojistná ochrana platí opět jen v bytě či domku nebo v prostorách obvyklých, ke kterým má přístup jen pojištěný.

Například po krádeži kola z chodby bytového domu nebo na volném prostranství tak pojištěný nemusí dostat vůbec nic. Jsou ale i pojistky, které platí také pro venkovní prostory, a to v některých případech i za hranicemi.

U drahých kol zvažte individuální pojistku

Kola je u některých pojišťoven možné pojistit také individuálně, a to proti krádeži, živelní pohromě, nebo dokonce i proti poškození při nehodě či vandalismem. Především tyto pojistky jsou zajímavé pro majitele kol s vyšší pořizovací cenou, kteří vyrážejí často na výlety, protože se vztahují i na venkovní prostory, a to většinou i v zahraničí. I v těchto případech je ale nutné dodržovat několik zásad, aby byly splněny podmínky pojistky a pojišťovna poškozenému vyplatila peníze.

Pro případ krádeže venku nebývají kola například pojištěna v nočních hodinách, zpravidla mezi 22. a 6. hodinou. Kolo musí být také v době krádeže připoutáno bezpečnostním zámkem k pevnému bodu, navíc na místě „k tomu určenému“ nebo obvyklému. Aby člověk dokázal, že kolo na takovém místě zabezpečil, je dobré si ho vyfotit – usnadní to jednání s pojišťovnou.

Důležité je rovněž znát míru spoluúčasti, která se mezi pojišťovnami liší, může dosahovat tisíc korun či deset, dvacet a v ojedinělých případech i 50 procent z ceny kola. Důležité je sledovat také maximální částku, na kterou bude ochotná pojišťovna kolo pojistit – v aktuálních podmínkách lze nalézt například limity končící na hranici 25 000 korun, ale i půl milionu. Přirozeně platí, že čím vyšší je pojistná částka, tím vyšší pojistné majitel zaplatí.

Pro všechny, kteří nechtějí být v případě řešení pojistné události nepříjemně překvapeni, je tak základní poučkou, aby důsledně pročítali pojistné podmínky a věděli, co si za své peníze pořizují. Druhou možností je obrátit se na nezávislého pojistného odborníka, který klientům pomůže jednotlivé nabídky pojišťoven porovnat.

V posledních letech se rozšiřuje nabídka pojišťoven i o cykloasistenci.  Pojištění (či připojištění) se vztahuje na časté případy, kdy potřebuje cyklista pomoc, typicky při dopravní nehodě či jiném karambolu. Pojistit lze i více kol v rámci jedné smlouvy.

Pojišťovna může zajistit odvoz rozbitého kola do servisu a zaplatí jeho opravu, případně zařídí převoz cyklisty do a ze zdravotnického zařízení. Pojišťovny se ale liší tím, kolik jsou ochotné za opravu kola zaplatit, nebo jakou vyžadují spoluúčast majitele kola. Například limit pro opravu kola je u jedné pojišťovny 20 000 korun, limit pro transport majitele pak 10 000 korun.

Autor je pojistný analytik společnosti Broker Trust
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena