Už je to tady: Auta zdražují, bude mnohem hůř!

Lidé z automotive branže mají dávno jasno, dosud se ale ostýchali říct to nahlas a bez obalu: Auta, alespoň ta nová, která splňují aktuálně platné normy, se brzy pro většinu lidí mohou stát nedostupným luxusem.
Ilustrační foto: tpca.cz

Podle odborníků kvůli přísnějším limitům CO2 auta brzy výrazně podraží. Tlak Evropské komise na snižování emisí dostává absurdní rozměry. Automobilky to nutí k extrémním investicím a těm nezbývá jim nic jiného, než elektrifikovat svou nabídku.

Zaplatí to zákazníci, pokud ještě nějací zbydou. Hovoří se ale i o kolapsu celého trhu. Navíc už nejde jen o chmurné předpovědi do budoucna: podle cenového indexu společnosti EY jen v posledním čtvrtletí roku 2018 a v úvodu roku 2019 na českém trhu automobily v základní výbavě zdražily o 3,1 %. Předčilo to i inflaci, která činila 2,1 %. Ceny vozů s nejvyšší výbavou pak vzrostly o 1,6 %. Vrcholné varianty vozidel kategorie SUV zdražily v průměru o 27 000 Kč.

Za nejmenší připlatíme nejvíc

Eurobyrokrati nastavili automobilkám limity CO2, které už v roce 2025 budou muset být u osobních aut o 15 procent nižší než dnes a v roce 2030 o dalších 37,5 %. Na autosalonu v Detroitu to připustil šéf prodeje koncernu VW Christian Dahlheim. Nejvíc se podle něj zdražení projeví u menších aut a přispějí k tomu také rostoucí nároky na bezpečnost, zejména různé elektronické asistenty.

„Společnost Volkswagen se snaží využívat různé zdroje ke snižování nákladů, nicméně je jasné, že tím nepůjde kompenzovat rostoucí požadavky na investice spojené se snižováním limitům CO2,“ citoval Christiana Dahlheima magazín Automotive News Europe.

PSALI JSME:
Pařížský autosalon 2018: Méně značek, méně novinek, méně bláznivých kreací. Ale také jedna superpremiéra

Podle EY se u vozidel řazených v kategorii nejvyšších výbavových stupňů zvýšila oproti počátku roku 2018 cena o 1,6 %, což znamená průměrný růst o 12 400 Kč. Ve srovnání se třetím čtvrtletím cena nejvyšších výbav vzrostla o 30 300 Kč.

Od ledna loňského roku zdražilo 63,2 % nejdražších variant sledovaných vozidel, v porovnání se třetím čtvrtletím vzrostla cena třetiny vozů (34,2 %).

Prémiová vozidla zvýšila svou základní cenu oproti minulému období ve čtvrtině případů. V kategorii nejvyšších variant navýšili zástupci prémiových značek cenu pouze ve 13 % případů.

Zároveň se zúžila nabídka aut s dieselovými motory v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku téměř o čtvrtinu (22,1 %), u benzinových agregátů došlo ke snížení nabídky o 14 %.

PSALI JSME:
Elektromobily nevyřeší problém závislosti na ropě

Elektromobily „drží basu“

Pokud byste čekali, že proti tomuto trendu půjde rostoucí nabídka čím dál levnějších elektromobilů, hrubě byste se mýlili. Auta na baterie s těmi, co jsou vybavena spalovacími motory, „drží basu“ a zdražují rovněž.

V celkových statistikách kategorie elektromobilů totiž opět došlo ke zdražení v porovnání s předchozím čtvrtletím. Podle cenového indexu EY to sice z větší části zavinila úprava nabídky modelu BMW i3, který dostal novou baterii, oproti začátku minulého roku však o 10 000 až 20 000 Kč zvýšili ceny všichni výrobci. Zdražení se týkalo většiny mainstreamových elektromobilů, mimo jiné i VW e-Golf, Nissanu Leaf a Hyundai Ioniq.

PSALI JSME:
Česká firma vyvinula domácí rychlonabíječku pro elektromobily

Sdílet:
  1. Dobrý vtip.Běžný pracující občan nemá na nové auto.Naposledy šlo na nové našetřit do roku 1989.Nyní při malém platu a drahých energiích a potravinách není šance na nové auto.Na splátky nemám zájem,kdo mě zaručí,že mě kapitalista nechá ve své firmě dalších 15 let?Jsem rád za 20 let staré auto na levné palivo LPG.Ceny nových aut mě fakt netočí už asi 30 let.V tomto slavném kapitalismu vždy koupím ojetinu do 40000 kč a pak udržuji v provozuschopném stavu dalších 10 roků.Potom jde auto do šrotu a koupím další za 40000 kč.Jenom děkuji tomu,že mě kamarád naučil opravovat auta a tak jsem nikdy ještě nebyl v servisu a vždy jsem všechno zvládl sám.Díky Jendo.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Kdy je třeba k nehodě v zahraničí volat policii

V České republice jsme si už zvykli, že ne ke každé kolizi na silnici je třeba přivolávat policii. „Před odjezdem do zahraničí je ale třeba zjistit si předpisy v zemích, kudy na dovolenou projíždíte. A ta nejsou …

Loňské novinky už najdete v autobazarech

Ještě před pár lety platilo, že když si zájemce o konkrétní vůz chtěl koupit čerstvou novinku na trhu, na kterou neměl dostatek financí, musel čekat i několik let, než se první kusy jeho vysněného modelu objevily na …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru