
V březnu ale lze čekat návrat maloobchodních tržeb k meziročnímu růstu, neboť loňské jarní měsíce představují nízký základ pro meziroční srovnání s tím, jak bylo fungování maloobchodu omezeno v souvislosti s nástupem první vlny pandemie.
Na výkon maloobchodu dopadají uzavírky související s pandemií, zároveň je ale vidět, že jak prodejci, tak spotřebitelé, se dokázali s trvajícími omezeními vypořádat lépe, než se čekalo.
Za zmínku stojí nárůst prodejů skrze internet a zásilkové služby o 41,7 procenta, což je nesilnější nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od loňského dubna.
Kamenné prodejny ale v rámci uzavírek čelí z podstaty věci pokračujícímu poklesu prodejů, situace je dramatická zejména v případě oděvů a obuvi anebo u výrobků pro kulturu a sport.
Prodeje motorových vozidel v únoru klesly meziročně o 2,4 procenta, což v porovnání s propadem pozorovaným v loňském roce není špatný výsledek.
Prodeje motorových vozidel klesaly již v prvních měsících loňského roku, laťka pro meziroční srovnání tedy není vysoko a tato pomyslná laťka se dále sníží v březnu a v dalších měsících, neboť loni na jaře prodeje motorových vozidel v souvislosti s první vlnou pandemie výrazně propadly.
Počínaje březnem lze v meziročních statistikách čekat obecně pozitivní posun s tím, jak od loňského března tuzemský maloobchod upadl do několika týdnů uzavírek spojených s nástupem první vlny pandemie.
Maloobchodní tržby se v březnu velmi pravděpodobně vrátí k meziročnímu růstu a nízká srovnávací základna loňského roku bude tlačit prodeje k meziročnímu růstu také v dubnu.
Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 procenta.
Letos by se měl maloobchod v celoročním vyjádření vrátit k mírnému růstu, prvním meziročně kladný měsíc bude velmi pravděpodobně již březen.
Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)