V Česku je už v provozu sedm LNG stanic. Čtyři provozuje GasNet

Letos výrazně přibylo plnicích stanic zkapalněného zemního plynu (LNG), přestože jde stále jen o jednotky. V prosinci zprovoznil jednu plničku GasNet a další dvě vybudoval Eurowag. Celkem už je tak v Česku sedm LNG čerpaček. Nejnovější plnička GasNetu v jihočeské Kaplici byla zprovozněna 9. prosince. Firma tak má aktuálně v ČR nejvíce stanic.
Nejnovější plnička LHG v jihočeské Kaplici byla zprovozněna 9. prosince. Foto: GasNet

Podle statistik Českého plynárenského svazu bylo v tuzemsku v roce 2020 v provozu 36 vozidel na LNG, na konci loňského roku už 106. Aktuálně jezdí v Česku asi 135 registrovaných nákladních vozů na zkapalněný zemní plyn, které mají k dispozici již sedm veřejných plnicích stanic. Přitom ještě nedávno byly v Česku jen tři. V Evropě je aktuálně už přes 600 LNG stanic.

„Čerstvou novinkou jsou dvě stacionární stanice společnosti Eurowag, na které jsme uskutečnili první závozy zkapalněného zemního plynu pro otestování jejich technologie v půli letošního prosince,“ informoval redakci FAEI.cz  Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

Ta patří k předním dodavatelům LPG (Liquified Petroleum Gas, zkapalněný ropný plyn, pozn. red.) i LNG.

Zkapalněný zemní plyn je podle různých studií jediné alternativní palivo aktuálně použitelné pro těžkou nákladní dopravu. Do budoucna tkví jeho potenciál v přechodu na bioLNG, a to při využití stejné infrastruktury. I přes cenové turbulence zemního plynu v Česku nadále vzrůstají počty tahačů poháněných kapalným metanem.

LNG má oproti dieselu o 20 procent nižší emise CO2, navíc se při jeho spalování neuvolňují pevné částice. V dlouhodobém horizontu investice do LNG infrastruktury znamená zároveň také investici do plně obnovitelného bioLNG, které dokážeme vyrobit ze zbytků potravin a bioodpadu. Emisní stopa bioLNG je prakticky nulová, jeho spalováním vzniká o 95 procent méně CO2 než u nafty.

Podle Sborníku LNG konference 2021 „Využití LNG v dopravě a energetice a jeho bezpečnost“ nelze očekávat, že se emise v nákladní dopravě vyřeší bateriovými pohony. LNG by tak měl hrát střednědobě významnou roli při hledání opatření ke snižování emisí. S tahači na vodíkový či elektrický pohon je totiž možné počítat spíše v dlouhodobém horizontu.

„S rozšiřující se infrastrukturou počítáme i s dalším nárůstem počtu vozidel. Velké logistické firmy vidí v nákupu LNG tahačů příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, ‚zelenou‘ službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti,“ sdělil naší redakci Filip Dostál ze společnosti GasNet s tím, že firma hodlá posílit svou přítomnost v nejbližším okolí Prahy.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek