
Aktuální poznatky vycházejí z analýzy z různých zdrojů, které provedly Finanční a ekonomické informace (faei.cz). Z dat Eurostatu například vyplývá, že obliba on-line nákupů roste. Zatímco loni aspoň jednou nakoupilo na internetu 78 procent Čechů, aktuálně to je už 86 procent.
„České on-line prostředí patří mezi nejrozvinutější v celé Evropě. Je tady vůbec nejvíc e-shopů na počet obyvatel, řada z nich navíc úspěšně expanduje i na zahraniční trhy,“ řekl Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.
Internetové obchody těží z toho, že českým domácnostem v posledním roce výrazně vzrostly reálné mzdy. „Lidé mají chuť utrácet a spotřeba domácností je hlavním tahounem ekonomiky. A proto roste i počet lidí nakupujících on-line,“ poznamenal Čupr.
Útraty v e-shopech rostou výrazně vyšším tempem než v kamenných obchodech. A nastávající vánoční sezóna tento trend s největší pravděpodobností potvrdí. Podle Čupra se tuzemské on-line prostředí po covidových turbulencích výrazně zklidnilo.
Tvrdá čínská konkurence
„Určitou nervozitu samozřejmě přinášejí zahraničí, hlavně čínská, tržiště. Ta připravují české e-shopy o zhruba 15 procent tržeb. Na druhé straně, větší konkurence nutí české e-shopy inovovat a připravovat unikátní nabídku produktů a služeb,“ dodal Tomáš Čupr.
Specializované české e-shopy jsou úspěšné i na zahraničních trzích. „Poptávka po rozvozu balíků z českých e-shopů roste meziročně zhruba o čtvrtinu. Logicky nejsilnější je zájem v okolních zemích, ale vidíme i úspěšnou expanzi do vzdálenějších koutů Evropy,“ řekl Čupr.
Svou on-line nabídku rozšiřuje například maloobchodní řetězec Tesco. Nově spustil svou službu pro zákazníky v Trutnově a Českém Těšíně. Díky tomu nyní může v Tescu nakupovat přes internet 77 procent tuzemských rodin.
„S pokrytím sedmasedmdesáti procent domácností jsme blíže než kdy dřív k tomu, aby byl on-line nákup běžnou součástí života našich zákazníků,“ konstatoval Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco.
Nevěrohodné údaje
S vlastním průzkumem o tom, jak je oblíbené nakupování po internetu oblíbené, přišla rovněž technologická a kurýrní společnost Wolt. Jenže její data stojí „na vodě“, protože se do „průzkumu“ od společnosti Copenhagen Economics zapojilo příliš málo lidí.
Firma sice uvádí, že se agentura ptala 4 170 lidí, jenže se tak stalo v 16 zemích Evropské unie, což dělá zhruba 261 osob na jednu zemi. V České republice to bylo podle tiskové zprávy ještě méně – 191 obyvatel. Jenže aby byl průzkum hodnověrný, musí odpovědět aspoň tisíc Čechů.
Na základě toho mikrovzorku kurýrní služba konstatuje, že více než 70 procent českých uživatelů využívá služby Wolt pravidelně: 41 procent zákazníků uskuteční objednávku několikrát do měsíce a téměř jedna třetina několikrát týdně.
Firma z tohoto „průzkumu“ vyvozuje i další výsledky, které veřejně šíří: Například, že devět z deseti zákazníků využívá Wolt především k objednávkám jídel z restaurací, výrazně ale prý roste i popularita dalších služeb, třeba nakupování drogerie, hraček či elektroniky.