
„Jednadvacetiletá pracovnice na zákaznickém centru se diví, že by měla být v práci do pěti. Řekla nám rovnou, že prostě ve čtyři jde domů, že jí na penězích nezáleží, že chce mít hlavně čas pro sebe,“ říká Zuzana Voborníková.
Nabírat nové zaměstnance chce ještě letos 28 % podniků, propouštět plánuje 18 %.
Většina lidí, kteří přijdou o práci, má šanci rychle najít jinou.
Nejvíce potřebují zaměstnance v IT a ve zdravotnictví.
Trvá nedostatek dělníků v průmyslu a stavebnictví.
Česko se bude muset více otevřít cizincům i ze zemí mimo EU.
Některé podniky zmírňují podmínky pro přijetí, např. co se týče trestního rejstříku.
Zdroj: ManpowerGroup
Zkušená personalistka popsala náborovou praxi v jedné z velkých společností obchodujících s auty. Když si pozve jiné uchazeče v tomto věku, slyší stejnou písničku. Přitom nástupní platy jsou nadprůměrné. Mladé to ale zase až tak nebere.
Podle ní a dalších personalistů je vskutku zajímavé, že někteří mladí pracovníci si už dopředu, třeba „na příští týden“, plánují tzv. sick days. Přitom to mají být volné dny pro nečekaný případ, kdy se člověku udělá mizerně, ale nechce mu s tím hned běžet k doktorovi.
Jenže mnozí zaměstnanci, hlavně z generace Z, si to mylně vykládají jako další flexibilní týden dovolené navíc. Ve firmách bývá šest „sick days“ do roka.
Hlavně všeobecnou pohodu
„Možnost určit si začátek a konec pracovní doby chce 45 procent uchazečů o práci, více dní dovolené 35 procent, naprostou flexibilitu z hlediska výběru místa výkonu práce 35 procent.
A téměř polovina zaměstnanců (49 %) by přešlo do nové organizace nabízející větší pohodu v práci,“ shrnula výsledky velkého globálního průzkumu mezi mladými napříč zeměmi personální agentura ManpowerGroup.
Šéfka českého zastoupení agentury Jaroslava Rezlerová připomíná, že generace Z jsou lidé, kteří se už narodili do plně digitalizovaného světa, a tak vnímají mnoho věcí jinak než starší. Podle ní jsou mladí zase velmi učenliví a kreativní, zkrátka přinášejí do firem čerstvý vítr.
Věří, že s tím, jak i jim časem uběhnou nějaká léta, budou více nohama na zemi. Očekávání, že dva roky po škole bude člověk na řídící pozici a do šesti let ředitel, jak naznačil jeden z průzkumů této agentury, se totiž naplní málokomu.
Ideální podle Rezlerové je vytvářet smíšené týmy, kde se mladí potkávají i s pracovníky v seniorním věku. Právě ve vytváření podmínek pro zaměstnávání osob v důchodovém věku vidí jednu z možností, jak čelit tzv. vyprázdněnosti českého pracovního trhu.
„Starší mají zkušenosti a mohou mladým ukázat, že existují i jiné možnosti, než jen Tik Tok a Instagram,“ dodal personalista ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Dotazování mezi firmami v Česku přitom podle něho nijak nepotvrdilo, že by generace Z byla například více nespolehlivá než jiné generační skupiny.