Ilustrační fotozdroj: www.faei.cz

V supermarketu Češi ani dnes nechtějí slevu zadarmo

Tomu se říká chytit se do vlastní pasti. České supermarkety a hypermarkety se dostaly na samotnou evropskou špičku pořadí podle objemu zboží prodaného ve slevových akcích. Domácí řetězce by tento trend rády zastavily, ale vůbec není jasné, zda je to vůbec možné, protože samy naučily zákazníky nakupovat podle především výše slevy.

Podle agentury Nielsen se v českých supermarketech a supermarketech prodá 52 % zboží ve slevových akcích. V Evropě nás v tomto ohledu předčí pouze Slovensko (53 %), Litva na třetím místě je už o pět procent za námi a například ve Španělsku, které žebříček uzavírá, se ve slevě prodá jen 17 % zboží. Nielsen měl pro srovnání k dispozici data za tržby supermarketů a hypermarketů z roku 2015 v 17 zemích EU a Turecka.

Podle výsledků ankety na portálu Novinky.cz nakupuje ve slevové akci „téměř výhradně“ 16 % Čechů a „často“ dalších 67 %.

Co je příčinou tohoto stavu? Především velká konkurence supermarketů, které v posledních dvou desetiletích likvidují malé obchody, v nichž jsou slevy mnohem vzácnější. A také velké investice do slevového marketingu a plošný zásah prakticky všech vrstev obyvatel, bráno regionálně či sociálně, takže zákazníci jsou výborně informováni o jakémkoli významném pohybu cen ve svém okolí a cíleně toho využívají.

„Když se podíváme do Německa, tam jsou slevové akce méně frekventované a týkají se méně zboží než v Česku. U nás jsou lidé spíš zklamáni, když jejich produkt v akci není. Jak výrobci, tak řetězce tvrdí, že by z té promoční spirály rádi vystoupili, jenže nikdo na to nemá recept,“ řekl Novinkám analytik společnosti Nielsen Karel Týra.

I přes tento trend řetězce v tuzemsku, s výjimkou Tesco, pravidelně vydělávají miliardy ročně.

Dá se říci, že převažující část zákazníků již nenavštěvuje supermarket kvůli konkrétnímu druhu zboží, ale kvůli konkrétní slevě. Sleva se stala jevem nikoli výjimečným, ale běžným, bez ní je obtížné prodat.

To na druhou stranu vede k nekalým praktikám řetězců, kdy je sleva uměle vytvářena tím, že je nepravdivě uváděna původní cena zboží před slevou. Na tuto skutečnost nedávno poukázala Česká obchodní inspekce, která obchodům udělila za klamání při slevových akcích pokuty za více než 13 miliónů korun.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *