Velikonoce příznivě ovlivnily růst maloobchodních tržeb

Vyšší tržby maloobchodníků odráží rostoucí životní úroveň Čechů. Lidé se při nakupování nenechají odradit ani rostoucími cenami zboží a služeb, které reagují na vyšší mzdové náklady a rostoucí účty za energie.
Dubnové nakupování bylo podpořeno oslavou Velikonoc. Foto: Pixabay

Průměrná mzda stejně jako medián mezd se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšily o 7,4 procenta. Tento vývoj vede k růstu kupní síly obyvatelstva, což navyšuje poptávku po nákupu zboží a služeb. Příznivé situace využívají maloobchodníci, kteří zdražují a navyšují své tržby.

V dubnu byl zaznamenán meziroční růst maloobchodních tržeb o 6,9 procenta. Nakupování bylo podpořeno oslavou Velikonoc. Tržby rostly především za prodej potravin, kde bylo zaznamenáno meziroční navýšení o deset procent. Rovněž u nepotravinářského zboží byl zaznamenán relativně silný růst o 5,4 procenta. K mírnějšímu růstu tržeb došlo u pohonných hmot. Zde však lze očekávat, že bude vykázán silnější růst za měsíc květen.

Již tradičně byl zaznamenán prudký růst tržeb u internetových obchodů a zásilkových služeb. Plně se projevuje změna spotřebního chování lidí, kdy zákazníci na internetu mohou využívat cenové srovnávače a zpravidla tak nakupují výhodněji než v kamenných prodejnách. Nevýhody internetového nakupování spočívají především v nemožnosti odebrat si zboží hned při nákupu. Rovněž je komplikovanější zboží před nákupem vyzkoušet a kupující zpravidla musí k ceně nákupu připočíst náklady na dopravu.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena