Věříte průzkumům veřejného mínění?

Firmy mají často tendenci zobecňovat výsledky průzkumů, které si zadají třeba u nějaké internetové agentury na vzorku 200-400 lidí z české populace, a „tlačí“ tak své marketingové zájmy. V ideálním případě uvedou, že průzkum byl uskutečněn na reprezentativním vzorku populace (nad 1000 osob) a jakou metodou, v tom horším, a bohužel podle zkušenosti redakce FAEI.cz mezi tuzemskými PR agenturami převažujícím, k průzkumu neuvedou nic relevantního.
Podle průzkumu si prý každá pátá žena udělá o svém doprovodu úsudek i podle toho, jaké nechá spropitné. Foto: Pixabay

Souvisejícím nešvarem je, že firmy a jejich agentury mnohdy neumí průzkum veřejného mínění pořádně zpracovat, resp. interpretovat či správně formulovat. Názorným příkladem budiž nedávná tisková zpráva společnosti Storyous, která vyvíjí podkladní systémy pro gastro. Uskutečnila ji agentura STEM/MARK v druhé polovině února 2019 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů (věk 18-59 let).

Počítejte se mnou. Podle tiskové zprávy Storyous (z dílny agentury ShrtCut Studio – pozn. red.) „deset procent z útraty personálu nechává každý pátý host, podobně je tomu u ochoty zaplatit ještě něco navíc, pokud s obsluhou panovala maximální spokojenost“. To máme 20 %. Zpráva dál tvrdí, že „70 procent respondentů obsluhu odmění jen pár desetikorunami a třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny“. Počítám-li správně, jsem na 143 procentech ze sta… Originál tiskové zprávy si můžete přečíst např. zde.

Jak pak věřit tomu, že „17 procent mužů přiznává, že občas dávají velmi vysoké spropitné, aby udělali dojem na svůj doprovod“ a že „každá pátá žena potvrzuje, že si o svém doprovodu dělá úsudek i podle toho, jaké nechá spropitné“?

Která tuzemská média v případě tohoto průzkumu „skočila na špek“, si můžete dohledat sami. Bohužel jsou mezi nimi i ČTK a z jejích odběratelů např. i renomovaný server Hospodářských novin iHNed.cz, který zprávu veřejnoprávní agentury převzal.

Ale ani Novinky.cz neobstály v tomto případě se ctí. Zatímco v únoru se konkrétním číslům vyhnuly, o měsíc později se k tématu vrátil jiný autor tím, že v podstatě „převzal“ únorovou tiskovou zprávu Storyous.

A teď otázka do pranice: Patří takové zprávy mezi „fake news“ nebo ne?

Reprofoto: ihned.cz/FAEI.cz

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena