
Podle Svazu dovozců automobilů stárnou rovněž další kategorie: Průměrný věk autobusů je 14,6 let, nákladních automobilů bezmála 18 let a u motorek se dokonce přibližuje k 34 rokům.
Ústřední automotoklub uvedl, že důvody stárnutí vozového parku je třeba hledat především u nedostatku nových vozů. Stále více lidí tak místo do prodejen s novými vozy míří do autobazarů. „A s tím dál a dál roste průměrný věk automobilů,“ konstatovala organizace.
Dodala, že stárnutí automobilů se netýká pouze České republiky, ale vlastně celé Evropy. Zatímco v Česku se za dva roky zvýšil věk „jenom“ přibližně o půl roku, evropský průměr narostl o 1,5 roku.
Dovážené ojetiny
Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají především dovezené ojetiny. V uplynulém roce vzrostly registrace importovaných ojetin meziročně o více než 23 procent na 185 663, přičemž jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku. Podíl vozidel starších deseti let sice dominuje – dosahuje bezmála 51 procent. Podíl ojetin nad 15 let je ovšem rovněž výrazný, protože překračuje 21 procent.
Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval tuzemské firmy své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje, nebo je vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to pak 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let.
„České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ uvedl před časem Jiří Solucev z Arvalu.
Miliardová škoda
Mnozí experti upozorňují, že v případě starých ojetých aut jde často o vozy s neznámou servisní historií a vysokým počtem najetých kilometrů, některá pak dokonce po nehodách. Podle pojišťoven je dokonce každý třetí dovezený vůz po havárii nebo větším poškození.
Podle společnosti Cebia, tuzemské jedničky v prověřování a zabezpečování vozidel, dosahuje součet vzniklých škod na těchto havarovaných autech, která se do Česka dovezou za jediný měsíc, téměř jedné miliardy korun.
„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde,“ upozornil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Podle odhadů a zkušeností s četností havárií u vozů podle jejich stáří bude podle něj podíl dovezených nabouraných automobilů minimálně 60 procent. To ovšem ještě neznamená, že každý havarovaný nebo jinak poškozený vůz už nemůže být schopen bezpečného provozu.
„Je však třeba vědět, jak byl havarovaný a jak následně opravený – a koupit ho za odpovídající cenu,“ řekl Pajer. Problémem je, že velká část aut po haváriích – a často i po totálních haváriích – se prodává jako nehavarované.