Všem dopravcům v Česku teď hrozí krach. Chtějí, ať vláda zruší spotřební daň z pohonných hmot

Názor
Již tak závratná rychlost zdražování pohonných hmot v ČR se ještě zvyšuje. Benzín včera přes noc zdražil o 1,70 Kč/l. Nafta o 2,15 Kč/l. Rekordy. Za poslední měsíc nafta zdražila skoro o 12 korun za litr. Dopravci podezřívají čerpací stanice, že situace zneužívají a navyšují si marže. Ty to odmítají. Pohonné hmoty každopádně rychle zdražují k úrovni 50 korun za litr.
Dopravci podezřívají čerpací stanice, že situace zneužívají a navyšují si marže. Ilustrační foto: FAEI.cz

Vláda dnes bude jednat o tom, jak růst cen pohonných hmot alespoň zmírnit, když tedy ne zlevnit. Dopravci totiž varují, že každý z nich, kteří v Česku podnikají, je nyní ohrožen krachem. Například největší sdružení silničních dopravců v ČR, Česmad Bohemia, má zhruba 2200 členských firem a subjektů. Podle prezidenta sdružení, Josefa Melzera, je každý ze členů nyní ohrožen krachem.

Krach dopravce znamená, že může váznout třeba zásobování i třeba potravinami nebo léky či zdravotními potřebami. Plošnější problémy dopravců tak mohou signalizovat otřes nejen ekonomický, ale i sociální. Dopravci jsou přitom nyní ve ztrátě čítající až čtyři koruny na každý kilometr. To je ztráta, která se za měsíc načítá do statisíců a posléze milionů, ba desítek milionů, takže dopravce nemůže takovou ztrátovost zvládat dlouho.

Dopravci i proto tlačí na vládu, aby přijala opatření, které jim uleví. Nejlépe by mělo jít o kombinaci opatření, která by cenu pohonných hmot mohla vrátit opět na úrovně začínající trojkou. Co může vláda dělat? Má v zásadě šest možností.

PSALI JSME:
Cena ropy stoupá ke 120 dolarům za barel, koruna oslabuje vůči euru

Může snížit spotřební daň. Dopravci uvádějí, že bez problému lze snížit spotřební daň o 1,60 Kč/l. To by však při nárůstu ceny o zhruba deset korun za litr za poslední rok zase tolik nepomohlo. Proto dopravci přicházejí i s tím, že by se mohla přechodně spotřební daň zcela zrušit. Takový krok by však mohl narazit v Bruselu.

Vláda také může snížit uplatňovanou sazbu DPH, jak tak od února na půl roku učinila vláda v Polsku. Nabízí se přechodné ukončení přimíchávání biosložky, které pohonné hmoty uměle zdražuje. Dalším z řešení je zastropování cen. Částku nad „stropem“ by stát čerpacím stanicím a dalším dodavatelům pohonných hmot dorovnával za peníze daňového poplatníka.

Dalším z řešení je adresný program podpory pouze části firem a části domácností. Těch nejvíce zasažených. Dopravci konečně také míní, že by situaci mohl zlepšit apel vlády na čerpací stanice, ať situace nezneužívají a nenavyšují si marže.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česko zažívá „ropný šok“

Zavřít reklamu ×
  1. Dopravci v ČR jsou odsouzeni k zániku. Nahradí je dopravci z Maďarska a Polska. Naše firma využívá pouze dopravce z Polska pro jejich bezkonkurenční cenu.

Napsat komentář: Bohus Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.