Vybral miliardy na zázračné baterie. Investoři s napětím čekají

U Havířova v Horní Suché vyrostla nová hala. Její tvůrci tvrdí, že zde se zrodí elektrická revoluce. Mají se zde dělat na dnešní poměry zázračné akumulátory. Prý razantně pohnou vpřed s dobíjením a bezpečností elektromobilů a domácnostem v brzké budoucnosti zajistí větší elektrickou nezávislost.
Chemik Jan Procházka během nedávného otevření továrny Magna Energy Storage (MES) v Horní Suché U Havířova. Foto: FAEI.cz, autor

Nezahřívají se. Nevybuchují. Vydrží i velký mráz a velké vedro, tvrdí chemik Jan Procházka a průmyslník Radomír Prus, kteří za tím vším stojí. Na YouTube ukazují desítky záběrů. I jak se do akumulátorů střílí z útočné pušky. S Lopraisem chtějí na těchto bateriích označených HE3DA postavit Tatru, která vydrží Dakar. Automobilový závodník to potvrzuje.

Lidé kolem Procházky a Pruse už přes tři roky předvádějí laboratoř v pražských Letňanech. Teď v září skutečně otevřeli v Horní Suché (nedaleko od severomoravského Havířova – pozn. red.) továrnu Magna Energy Storage (MES).

Z peněz našich i zahraničních investorů, kteří uvěřili, že akumulátory fungují a že se začnou globálně prodávat. Průmyslníkovi se podle jeho slov podařilo vybrat bezmála tři miliardy a další jsou na cestě. Hovoří se až o šesti. Jenže. Klapne to?

Někteří investoři se netají s tím, že už přece jen začínají být nervózní, že vlastně nic z výroby neviděli. Velkou halu, to ano. Dále robotické rameno, jak přenáší soubor měděných destiček, a desítky akumulátorů připomínajících velikostí baterku do auta vyskládaných u vstupu do haly.

Robota z nové haly, jak se hýbe a přenáší části akumulátoru, zveřejnil před pár dny server Novinky.cz. Nicméně na pozadí záběrů je ale vidět stále prázdnou halu. Dále reportéry ani z dalších médií nepustili. Podle Pruse linku v žádném případě nelze ukázat, protože konkurenci prý stačí málo, aby úspěch vyfoukla.

Opakovaně vysvětluje, že výrobu zatím musí kvůli nebezpečí okopírování pečlivě tajit. „Za tři čtyři roky budeme dělat exkurze i k lince, protože vývoj jde dopředu, a i my už budeme zase dál,“ říká nevzrušeně.

Na nedávné slavnosti k otevření Magna Energy Storage byli přítomni i zástupci významných tuzemských společností, to je nepopiratelný fakt. Přijet měli podle Pruse i světově známí lidé, ale zarazil to koronavirus, dodává.

U nové fontány před halou svářeč z baterií vařil body na kovové desce, další firma ukazovala, jak ze své vodíkové stanice dobíjí tyto akumulátory v energetickém úložišti, a návštěvníci si mohli nahlédnout, že přistavený elektromobil eBlesk je těmito akumulátory vybaven a mohli se s ním projet na parkovišti. Měřicí budíky ukazovaly čísla.

Přítomni byli i šéfové stavební firmy, kteří, když se jich někdo neformálně zeptal, potvrdili, že uvnitř budovy je výrobní linka.

Šéf MES Radomír Prus. Foto: FAEI.cz, autor

„Vyrábíme několik kusů denně, produkce se rozbíhá postupně. V lednu bychom rádi dosáhli úrovně padesáti akumulátorů za hodinu,“ řekl novinářům přítomným na tiskové konferenci šéf MES Radomír Prus. Tvrdí, že získal certifikaci z USA a že první akumulátory s výkonem přes tisíc wattů již připravuje k odeslání do Ománu. MES podle něj zaměstnává na sto padesát lidí, v budoucnu to má být více.

Akumulátory chce firma umisťovat do ocelových kontejnerů. Z nich by pak měly být sestavovány rychlodobíječky pro elektromobily či energetická úložiště pro domy. Ty se mají v místě instalace dobíjet například ze solárních panelů.

Právě uložení elektřiny je dnes největší překážka pro elektřinu a tohle by to mělo vyřešit. Postavit pár kontejnerů se solárními panely nebo vodíkovou stanicí a rázem je třeba v poušti či v městě zničeném válkou elektrárna.

PSALI JSME:
Česká firma vyvinula domácí rychlonabíječku pro elektromobily

×
    • Tak , v tomhle pripade kdo komu uveril je dost diskutabilni. Barnum Bayley kdysi v Americe je dost podobny pripad.
      Kazdopadne bude sjanda . Docela se tesim na pokracovani. Kolik bude mit dilu netusim, jen doufam ze akteri nezemrou. Prisli bychom o tu sjandu. Ze tam uz investovane penize jsou v nenavratnu , tim jsem si celkem jisty. Moje nejsou , tim padem se na to tesim.

  1. Všechno kolem baterií a elektrických aut je jeden velký podvod. Za pár let to praskne až začnou „štastným“ majitelům elektroaut končit baterie a nová bude za 300 tis. kč.To bude pláč a skřípění zubů.Majitelé elektrokol co mají toto kolo víc než 5 let už to znají.Mě dokonce řekl značkový prodejce kde jsem elektrokolo kupoval že moje kolo už se neprodává a ani náhradní díl nejde žádný sehnat.Baterii jsem musel nechat repasovat a ačkoliv jsem nechal zmenšit kapacitu baterie tak jsem platil 9000 kč.Nevěřte pohádkám o životnosti baterií 9 let,takové životnosti se dosáhlo v laboratorních podmínkách.V reálném životě je život baterky polovina.Příbuzný má smůlu jelikož bydlí v kopcovitém terénu a tem měl baterii za 2 roky po smrti.Já bydlím na rovině a baterku šetřím příšlapem aby nebyl velký odběr.Přesto vydržela sotva 5 roků.

    • Děkuji Petře,myslím si,že máte pravdu ale přiznávám,že to je po přečtení Vašeho příspěvku a přepnutí režimu mého mozku na Zdravý selský rozum !

    • No hlavně lionka se NESMÍ nechat vybitá, to je úplně základní věc. Když někdo nechá napodzim nářadí nebo kolo s polovybitou nabo prázdnou baterií, tak za půl roku je zkrátka mrtvá, i kdyby byla skoro nová. Už se mi to taky stalo. Jinak samozřejmě baterka normálně vydrží přes tisíc cyklů aniž by odešla.

      • To máte pravdu, to je jako aku vrtačka, aku šroubovák, a nakonec i kamera na video. Pokud nejste řemeslník, tak je lepší mít to na zapojení do el. sítě a prodlužku. Jinak budete víc nabíjet než vrtat. A s autama to stejný, musíte nabéíjet i když nejezdíte nebo jezdíte málo. No benzín se Vám taky odpařuje budou Vám tvrdit elektromagoři – třeba takovej Matoulek nebo maloušek nebo jak se jmenuje.

    • Bohužel velkým problémem baterií lion používaných na elektrokolech je nulová ochrana před vykyvem teplot ,špatně snáší vyšší i nižší teploty-ztrácí kapacitu,dále nízká ochrana proti otřesům. V autě je baterie klimatizována (negativem vyšší spotřeba energie)a lépe upevněna má tak delší životnost. Větší problém je díky tomu sporná efektivita jak v tropech tak v středo a severoevropskem klimatu. A druhým problém, který se bagatelizuje je samotná výroba:pro příklad nutnost nahradit až 40 miliónů aut ročně vyráběných s konvenčními pohony znamená cca 45 miliónů a později 50 miliónů baterií ročně. Devastace planety těžbou surovin ,zpracovatelské závody především v ekonomicky slabých zemích Afriky a nám se ukazuje moderní cistoucka technologie na konci výrobního procesu. Třetí problém je zdroj elektrické energie a její výrobní kapacity. Spotřeba energie se pohybuje okolo 13 až 16kw na sto km. 100km denně-20 M aut x16 kw rovná se 320 000 000 kw to je 320 gigawat denně. Utopie

      • Vy předpokládáte, že všichni s elektromobily začnou jezdit naráz a to hned 100km denně. To je samozřejmě nesmysl. Adoptování elektromobilů bude postupné, stejně jako to bylo u spalovacích aut. Průměrný denní nájezd v ČR bude navíc stěží 50km. Také lze předpokládat, že se elektromobily budou ve většině případů nabíjet přes noc někde v garáži, kdy je obecně nižší poptávka po elektřině. S tou devastací máte do jisté míry pravdu, ale největší dodavatel zdaleka není Afrika. Technologie už také pokročily a z lithum-iontového článku se recyklací dokáže zpět zíkat 90% surovin. Nikdo navíc nemá věšteckou kouli, aby řekl z jakých materiálů se budou baterie vyrábět třeba za 20 let. S poptávkou roste nabídka a je možné, že za tu dobu přijde nějaký důležitý milník ve výzkumu.

    • Tak snad elektrokolo dle legislativy musí fungovat s příšlapem pořád ne? Jestli vy, nebo příbuzný jezdíte bez příšlapu, tak jste si nechal kolo nelegálně upravit…

    • Míchate hrušky s jablkama. Lithium-iontová baterie v moderních elektromobilech nemá s olověnými články používanými v autobateriích spalovacích aut nic společného. Základem dlouhé životnosti baterie v elektromobilu je aktivní tepelný management baterie, který má už většina moderních elektromobilů. Životnost baterie pak může i větší než auto samotné.

  2. Dobrý den,stačí pozorně poslouchat jak průmyslník Prus vysvětluje na You Tube svoje trestní kauzy.Každé sdělení má jinou pointu a už by si měl ty nesmysly sjednotit do verze jedné.Označuje se za největšího investora ale zajímalo by mě kolik finančních prostředků opravdu investoval.Byl jsem osloven jeho náhončími,které jsem odmítl,potom mě byla nabídnuta pozice náhončího investorů(přátel z businessu) za provizi.Dovedu pochopit,že skuteční investoři vložili peníze do tohoto „projektu“ ale nepochopím jako právník a podnikatel,že dopustili jeho absolutní beztrestnost pokud tzv. „projekt“ zkolabuje.Už prvotní výkřiky o milých pánech z Malajsie mě nastražily.Jsou to malé děti a například je odmítl majitel Brano(důvody jsou dohledatelné).Nepřijeli šejkové ! Ale jací ? Realizuji velké projekty v Zálivu a Středním východě a vím,že šejků,princů atd. je tom jako hub po vydatném dešti.Z Vašeho článku pane Kolomazníku je zřejmé,že 4 km od mého trvalého bydliště někdo postavil Tajemný hrad nikoliv v Karpatech ale v úbočí Beskyd.Opravdu deklarativně lže,kam se podívá a dokonce deklaroval strategickou smlouvu s významnou českou společností ale její majitel řekl,že už s ním nemají a nechtějí mít nic společného 3 roky.Podívejte se na jejich sídla na Pařížské etc. a musí Vám být jasno,která bije.A dvorní mediální podpora odbornice na úplně vše,Kubátové nasvědčuje další problémy.Ano(nikoliv 2011¨) jsou investoři,kteří investují do rizikových projektů(např. Angel Investors) ale Ti by bezezbytku vyvrátili s průmyslníkem Prusem dveře.Proboha i společnosti,které mají tzv. tajnější výrobu před návštěvami nezavírají dveře.V závěru si dovolím připomenout,že vynálezce Procházka obdržel od dalšího ředitele zeměkoule Zemana Státní vyznamenání a já si kladu otázku,za co ?

  3. To ještě nikomu nedošlo že řádná modernizace se konat nebude??? Za nedlouho začneme umírat hlady s ajfounem v ruce. Nenechte se obelhávat a okrádat bud’te chytří !!!

  4. Gratuluji bdělému soudruhu správci webu za vymazání mého zcela korektního příspěvku.
    Pozn. red.: Příspěvek automaticky vymazal „soudruh“ Akismet, protože jste použil vulgární slovo, víme?

  5. už od pohledu je to podvodník. Stejně jako Musk, akorát toho už investoři musej držet dál, aby to nepoložilo všechny. Tenhle ho jenom kopíruje v drzosti

  6. Článek je zábavný, nicméně „Vystudoval elektrotechniku“ je asi nejbrutálnější vtip celého článku a všichni, kteří zažili Prusovo studijní „úsilí“ na Střední průmyslové škole v Karviné, tak vědí, o čem mluvím. Nevím už jestli propadl jenom jednou nebo víckrát, ale pravidelně procházel se čtyřkami ze všech technických předmětů a většinu času byl mimo. Celá ta třída byl teda výkvět (měli na to věk), ale on jednoznačně vedl. Nulové znalosti by nevadily, pokud by to vyvažoval charakterem, ale to jaksi nešlo.

    Přirozeně se z něj mohl vyvinout slušný jedinec, s citem pro nové, skvělé příležitosti, který našel možnost, jak podpořit geniálního vědce a vystřelit ČR mezi světovou špičku v oblasti baterií, ale vzhledem k jeho minulosti, to vidím jako velmi nepravděpodobné. Uvidíme, jak se to vyvine, rád se nechám příjemně překvapit.

  7. No já si myslím že to nemusí být špatné, mohou dělat do různejch uložišt baterie. Ale už je to docela doba co jsem o tom slyšel poprvé a až ted májí výrobnu,..no nevím jestli přežijou, většina výrobcu skoro každej 2 rok ukazuje jak ruzně baterie zlepšily,..mín kobaltu,lepší chlazení,..a tak dalé a tady práve že nezačli ani výrobu aby to pak nebylo zastaralé a oproti konkurenci už nepoužitelné. Jinak i kdyby na 1 rok vytvořily nová pracovní místa ve slezsku tak je to fajn 🙂

  8. Mam silny dojem , ze se jen opakuji pribehy se zazracnou vyrobou diamantu z popela a uhli , mnozenim stodolarovek v krabicce , vyrobou zlata a elixiru mladi …
    Furt dokola a nazpatek snad az do staroveku. Tyhle kecy tady jsou uz nejmene 10 let. Reklamu jak jedno hori , druhe nehori jsem videl vickrat nez Mrazika. Osobne si myslim , ze to je fakt slusny betlem cili podvod kam az oko nedohledne.

  9. V elektrotechnice fungují a vládnou tři základní zákony: Ohmův zákon a 1. a 2. Kirhofův zákon. Zásadní průlom ve výrobě elektromobilů a tím i ve výrobě autobaterií nastane tehdy, až politici pochopí, že nikoliv různé druhy dotací, ale jen a pouze hlasování v parlamentu o změně těchto zákonů, je cesta k rozvoji elektromobility. Mandátu ke změnám těchto zákonů mají politici dostatek.

  10. Pracoval jsem pro jednu z nejlepsich firem v Nemecku.Meli jsme na starosti nejvetsi elektrarny a nemocnice.(nahradni zdroje)Kde jsme brali baterie?Cina a Katar(vyuziva pracovni silu z Indie)Evropa chce udelat stejny system s vyrobou baterii,jak to tehdy udelala s airbusem,ale otazka zni,kdy…..(velke dotace,ale vyplatilo se)Chtel jsem jenom rici,ze by bylo super,kdyby se to podarilo a CR by byla jedna z prvnich v tomto odvetvi v Evrope.(nejen baterie,ale i vodik a atd.)

  11. Chtel jsem rici,ze i kdyby nebyly zazracne(jak se v clanku pise),ale meli podobne parametry(i ceny),jak ty dovazene z celeho sveta,tak je to vynikajici a na dalsim vyvoji se muze pokracovat.

  12. Investoři čekají,čekají a pořád čekají,už jim ujel i poslední autobus……………Kapitalismus czech made H systém…

  13. když vidím kdo se okolo toho motá, tak mi to na důvěře, že to bude skvělý byznys moc nepřidává, ale nakonec jejich prachy, jejich byznys. Divná pachuť

  14. Já říkám podvod. Něco podobného rozjel už před cca 10ti lety jistý jistý Ital Rossi, který měl vymyslet studenou fůzi jako zdroj levné energie , jmenuje se to e-cat. Vytahal už miliardy od důvěřivců, továrna stojí ale zařízení není stále možné koupit ani ho není ochoten poskytnout k nezávislým testům.

  15. No co…….u nás 30% uvěřilo podvodníkovi ze Slovenska a všechno normálně funguje. Já mu fandím a věřím , že to vyjde…vědec je z Báňské, má to patentováno, když o věc měli zájem Číňani, snažili se mu to ukrást. Výkonné a levné baterie jsou jedinou záchranou té elektrické komedie která tady vypukla. Budoucnost je stejně ve vodíku.

    • U nás skutečně 30% lidí uvěřilo (a zdá se stále věří) podvodníkovi ze Slovenska. Je otázka co s tím.

  16. HE3DA investoři v MES dne 10. října 2020 :

    Doporučuji investorům při kontrolním dnu trvat na předvedení výrobní linky. V hale uvidíte maximálně jeden nebo dva stroje dovezené z Letňan. Baterky není na čem vyrábět! Navíc mají tak mizerné parametry, že je může koupit jen úplný hlupák. Nechte si také předložit certifikát TUV k baterkám. Nebudete se stačit divit!!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Argentina povolila geneticky modifikovanou pšenici

Argentina se stala první zemí na světě, která povolila komerčně využívat geneticky modifikovanou odrůdu pšenice HB4. Modifikovaná pšenice je výsledkem patnáctileté práce, která měla za cíl vytvořit odrůdu odolnou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zatáhněme za brzdu strachu: Začíná se opatrně troubit ke zpátečce v šíření covidové paniky

Názor
Všimli jste si, že se nenápadně začíná troubit ke zpátečce v šíření strachu z covidu? Ministr vnitra Hamáček, který ještě před pár týdny označoval desetitisícové denní nárůsty pozitivně testovaných za alarmující, hrozil mrazáky na náměstí, před pár dny mimochodem poznamenal, že těch patnáct tisíc pozitivních za den není zase až tak špatná zpráva.

Než to začne klouzat

Poradna
Ještě jste svému autu neopatřili zimní přezutí? Průšvih to sice není, ale do pneuservisu byste se měli objednat co …
Rolovat nahoru