A to jsou přitom cla EU mnohem nižší než ta, která na čínské elektrovozy zavádějí Spojené státy. Navýšení cel EU ostatně vzápětí kritizoval Německý svaz automobilového průmyslu (VSD), jenž uvedl, že opatření nezvýší konkurenceschopnost evropských automobilek.
USA letos v květnu oznámily zvýšení cel na čínská elektroauta z 25 na 100 procent. EU je zvyšuje z 10 až na zhruba 38 procent. Jenže do USA se prakticky žádné elektrovozy z Číny nedovážejí.
Spojené státy totiž neuplatňují zdaleka tak přísné emisní normy a regulace jako EU, takže americké automobilky mohou elektromobilitu rozvíjet vlastním tempem, organicky, v poklidu bok po boku s tradičními auty se spalovacími motory.
Automobilový průmysl v EU je ale pod daleko větším, ideologickým tlakem. Přísnější normy a regulace, než jakým čelí americké automobilky, snižují konkurenceschopnost evropských značek, což pak otevírá prostor na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny.
Takže zatímco do USA se čínské elektrovozy prakticky nedovážejí, do EU v razantně rostoucí míře ano (viz graf výše, pozn. aut.). Tomu tedy nyní chce Brusel zabránit.
I za tu cenu, že poškodí zmíněné německé automobilky, neboť Čína, jak už varovala, jim v odvetě dalšími cly ztíží přístup na část svého trhu, která je jim z hlediska jejich odbytu důležitější než jiným automobilkám.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)