Vývoj a modernizace v Aeru pokračují: Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet

Po čtyřech letech vývoje zaburácel minulý týden nad areálem letecké továrny ve Vodochodech prototyp letounu s označením L-159 T2X. Na tomto stroji výrobce zkouší modernizované prvky – zejména nové avionické systémy a klíčové konstrukční prvky.
Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet. Foto: Aero Vodochody

„Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní nám také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla,“ informoval Miloš Trnobranský, hlavní konstruktér L-39, L-59 a L-159 ve společnosti Aero Vodochody.

„Dále plánujeme integrovat zcela přepracovanou avioniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ doplnil.

Aero se souběžně s podporou a údržbou stávajících strojů L-159, které aktuálně využívají armády České republiky a Iráku, věnuje modernizaci jeho schopností, jejíž hlavním cílem je poskytnout letoun, který splní náročné podmínky bojového výcviku pilotů pro letouny 5. generace.

Aero pokračuje s modernizací klíčových prvků letounu, který je díky jeho vytrvalosti, odolnosti a bojovým schopnostem mezi jeho uživateli označován jako Honey Badger (Medojed). Celkem se v Aeru zatím vyrobilo 86 kusů L-159 v různých konfiguracích (včetně přestaveb).

Nově začala české letouny využívat pro účely výcviku i společnost Draken Europe, která s Aerem letos ve Farnborough podepsala smlouvu o spolupráci. Firma bude letouny využívat jako agresora při tréninku pilotů bojových letounů RAF, včetně nejmodernějších letounů F-35.

Mezi velké výhody L-159 ve srovnání s konkurencí jsou nízké provozní náklady a jednoduchost údržby v běžném provozu. Letoun slouží jako platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 12
Sdílet článek